عنوان پژوهش: سند برنـامه تـوسعه مهارتـی و برنـامه جامع استـراتژیـک
دستگاه اجرایی کارفرما: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای
تاریخ اجرای پژوهش: 1396/12/23
مکان اجرای پژوهش: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
ایرج سلطانی دانشگاه آزاد خوراسگان مدیریت آموزشی دکترا دانشگاه اصفهان

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری در راستای هدف تدوین سند ملی مهارت و فناوری از جمله نمودهای بارز تفکر راهبردی به نحوی که عملکرد واحدهای ستادی و استانی بر اساس آن هدایت شده است اقدام به تدوین سند توسعه مهارتی و برنامه جامع استراتژیک نموده است. اهداف طرح شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف آموزش های فنی حرفه ای، شناسایی فرصت های ارتقاء و تهدیدات آموزشهای فني و حرفه اي مبتنی بر و مطالعات منطقه اي در شهرستان های استان، تعیین استراتژی های موثر(SO) ،(ST) ، (WO) ، (WT) جهت توسعه آموزش های فني و حرفه اي و در نهایت تدوین نقشه استراتژی و برنامه عملیاتی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا دارای سه فاز عملیاتی می باشد.فاز اول دارای دو سطح می باشد. سطح اول، با بکارگیری روش توصیفی-پیمایشی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزش های فنی و حرفه ای، اطلاعات جمع آوری شده است.سطح دوم: همزمان با سطح اول با روش توصیفی- تحلیلی و بکارگیری نظرات خبرگان نسبت به تدوین بیانیه چشم انداز و ماموریت و نیز به تحلیل اسناد شده است. فاز دوم: مبتنی بر روش تحلیل اسناد بالادستی و مصاحبه با کارشناسان و صاحبان حرف به شناسایی فهرستی از تهدیدات و فرصتها اقدام شده است.فاز سوم : تدوین ماتریس برنامه ریزی نقاط (SWOT) ، سپس تدوین استراتژی ها ترکیبی و سپس تدوین نقشه استراتژی و برنامه عملیاتی در حوزه های عمومی سازمان، کشاورزی، صنعت و خدمات اقدام شده است. جامعه آماری این طرح شامل: الف) اطلاعات مربوط به کلیه رشته ها و مهارت های آموزشی اداره کل و مراکز آموزشی شهرستان های استان. ب) کلیه صاحبان حرف، کارشناسان، مربيان، معاونین و روساي مراكز. ج) کلیه منابع، کتب و اسناد بالادستی مرتبط با آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای بوده است. نمونه گیری در این طرح به شرح زیر انجام شده است: الف) از بین جامعه آماری اسناد، مدارک، اطلاعات و سند چشم انداز آموزش های فنی و حرفه ای انتخاب گردید. ب) از جامعه آماری و مراکز استان ها تعداد 10 نفر که دارای پست های مدیریتی،ریاست و سرپرستی بودند و اشراف نسبتا کامل به فرآیندها و فعالیت های سازمان داشتند بصورت هدفمند انتخاب شده اند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات هم شامل مطالعه و بررسی اسناد و مدارک بالادستي شامل : قانون ششم توسعه، سند چشم انداز 1404، سیاست های کلی اشتغال، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی،سند برنامه های تحول مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کل کشور، مصاحبه با صاحبنظران، کارشناسان،مربيان، روساي مراكز و كارآموزان مراكز آموزش فني و حرفه اي استان چهارمحال و بختیاری و مشاهده و منابع موجود در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و نیز برگزاری جلسات خبرگی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش های زیر استفاده شده است: 1- ماتریس امتیاز دهی به عوامل خام فرصت ها و تهدید ها 2- ماتریس امتیاز دهی به عوامل خام منابع و قابلیت ها 3-ماتریس ارزیابی عوامل خارجی 4- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی 5- تهیه ماتریس swot

خلاصه نتایج حاصله

نقشه استراتژی ، ترسیم شماتیک اهداف استراتژیک متناظر با استراتژی های تدوین شده و روابط علت و معلولی بین اهداف می باشد که نشان دهنده شیوه خلق ارزش سازمان برای ذینفعان است و با نگاه به نقشه استراتژی، می توان ارزش ها و شیوه خلق ارزش برای ذینفعان را درک نمود. این نقشه موثر ترین ابزار برای جاری سازی استراتژی های تدوین شده در سطح سازمان می باشد، در پروژه ترسیم گردیده است و بر اساس آن همچنین برنامه های عملیاتی مورد نیاز برای تحقق نقشه استراتژی نیز تدوین شده است.


فایل های پژوهش
فایل
فایل 1 research/55948c9028addf7bb0e1ff2f122eb0bb.pdf

Back to Top