عنوان پژوهش: نیاز سنجی دوره ها و رشته های آموزش عالی مهارتی و علمی و کاربردی استان چهارمحال و بختیاری
دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه جامع علمی کاربردی
تاریخ اجرای پژوهش: 1391/01/31
مکان اجرای پژوهش: اداره کل گسترش آموزش های عالی مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
دکتر محمد نیکخواه دانشگاه فرهنگیان دکترا برنامه ریزی درسی دکترا هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

توسعه جامع ، با توسعه علمی و فناوری گره خورده و از جمله عوامل مهم آن آموزش عالی است . آموزش عالی دارای دو نوع جهت گیری شامل آموزش هایی که بر مبانی و اصول علمی تاکید دارند و آنهایی که معطوف به کسب مهارت و حرفه هستند است . آموزش های علمی کاربردی معطوف به جهت گیری دوم هستند. برای طراحی و اجرای صحیح دوره ها و رشته های مهارتی و اطمینان کیفی از روند آنها ، اطلاعات واقعی مرتبط و روزآمد ، مورد نیاز است . از طریق نیاز سنجی می توان به اطلاعات مذکور دست یافت . نیازسنجی باید با مطالعه تحولات علمی ، فناوری ، اقتصادی و اجتماعی جهانی ، توجه به شرایط ملی ، اسناد بالادستی شامل سند چشم انداز 20 ساله و برنامه های توسعه کشور ، برنامه های آمایش آموزش عالی ، هدف های آموزش های مهارتی ، شرایط جعرافیایی اجتماعی ، اقتصادی فرهنگی استان . وضعیت جمعیت شاغل و بیکار و موقعیت های شغلی استان ] جمعیت واجد الشرایط آموزش عالی ، تعداد دانش آموزان و دانش آموختگان متوسطه و پیش دانشگاهی ، شرایط بازار کار ، و اشتغال استان و وضعیت موجود دوره ها و رشته های فعلی مراکز علمی کاربردی استان صورت پذیرد. بنابراین هدف این پژوهش ، نیازسنجی دوره ها و رشته های مهارتی و علمی کاربردی استان طی سال 91 تا 96 با توجه به موارد مذکور بوده است.

خلاصه نتایج حاصله

طی سال های 91 تا 92 ، استان از سوی با کاهش نرخ رشد جمعیت و جمعیت دانش آموزی متوسطه و به تبع آن واجدین الشرایط تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی 18 تا 24 سال و همچنین افزایش ظرفیت دانشجویی دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی مختلف ، با توجه به برنامه های مختلف توسعه استان و سایر اسناد و مدارک بالادستی و از سوی دیگر افزایش عرضه نیروی کار دارای آموزش عالی و کاهش تقاضای نیروی - کاردر بسیاری از بخش ها ، روبرو خواهد شد. میزان مطلوبیت وضعیت موجود عناصر ( زمینه ، درون داد ، فرآیند و نتیجه ) و مولفه های برنامه درسی مراکز علمی کاربردی استان در حد متوسط و زیاد بوده است. از جمله مهم ترین عوامل موثر بر جلب مشارکت دستگاه ها با دانشگاه عبارتند از تعیین نیازهای شغلی نیروی کار فعلی و آتی دستگاه ها و طراحی و اجرای آموزش ها متناسب با آنها ، مشارکت دادن دستگاهها در طراحی و اجرای برنامه های درسی تهیه و تدوین استاندارد های مهارتی طبق شرایط کاری دستگاهها و فراهم نمودن زمینه های قانونی اعطای اعتبارات و تسهیلات ویژه به دستگاههای دارای همکاری با دانشگاه . مهم ترین زمینه آمادگی دستگاهها با دانشگاهها عبارتند از : فراهم نمودن زمینه های بازدید دانشجویان و استادان از بخش های مختلف دستگاه ، پذیرش دانشجو برای گذراندن دروس کارورزی و مشارکت فعالانه دستگاهها در برنامه های و همایش های دانشگاه . برخی از مهم ترین مولفه های تقاضای اجتماعی لازم برای طراحی و اجرای دوره ها و رشته های علمی کاربردی استان ، عبارتند از ارائه آموزش های در قالب کار عملی ، آزمایشگاهی و کارگاهی ، متناسب با نیازهای شغلی افراد و بازار کار ، اختصاص زمان بیشتر به دوره های کارآموزی و نظارت مستمر بر حسن انجام آنها ، معرفی دانشجویان کارآموز به دستگاههای معتبر ، و به روز رسانی مدام دورهها رشته ها آموزش ها ارائه دوره ها و رشته های مورد نیاز بازار کار و صنعت استان و فراهم نمودن زمنه های مختلف برقراری ارتباط مستمر و تنگاتنگ بین دانشگاه ، بازار کار ، صنعت


فایل های پژوهش
فایل
فایل 1 research/b0e5c1ed8a2e191d0534bd9471e80c0e.pdf

Back to Top