عنوان پژوهش: رابطه سلامت اداری و فرهنگ اجتماعی و سازمانی در استان چهارمحال و بختیاری
    دستگاه اجرایی کارفرما: اداره کل بازرسی
تاریخ اجرای پژوهش: 1401/01/01
مرکز مجری پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - دکتر الهام رئیسی

مکان اجرای پژوهش: استان چهارمحال و بختیاری

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
سعید یزدانی راد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دکتری تخصصی علوم پزشکی تهران
دکتر روح الله محسنی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیوشیمی بالینی دکتری تخصصی علوم پزشکی همدان
دکتر ارسلان خالدی فر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد فوق تخصص قلب و عروق/ فلوشیپ اینترونشن و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی فلوشیپ PCI بیمارستان و مرکز قلب شهید رجایی تهران

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

یکی از عوامل زمینه ساز و تسهیل کننده برنامه های توسعه در هر جامعه ای، نظام اداری مطلوب و کارآمد می باشد. بنابراین سلامت اداری با نقش مهمی که در پیشبرد اهداف سازمان دارد، با تاثیر بر عوامل فرهنگی اجتماعی و سازمانی افراد، بر عملکرد سازمان نیز موثر می باشد. فرهنگ سازمانی نیز از طریق کارکردهای اساسی با تأثیر بر کارکنان می‌تواند از توان خوبی برای پیشگیری از فساد و افزایش سلامت اداری برخوردار است. با توجه به تفاوت های فرهنگی در مناطق مختلف دنیا و حتی استان های مختلف کشور و در نظر گرفتن اهمیت سلامت اداری هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه سلامت اداری و فرهنگ اجتماعی و سازمانی در استان چهارمحال و بختیاری می باشد.

خلاصه نتایج حاصله

از 385 پرسنل دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد 7/57 درصد زن و بقیه مرد که از این تعداد 74 درصد متاهل و بقیه مجرد بودند. میانگین سنی افراد شرکت کننده 83/8±69/38 سال و میانگین سابقه کاری آنها 11/8±44/13 سال گزارش شد. نتایج نشان داد از نظر اکثر افراد (9/84 درصد) سلامت اداری سازمان بالا می باشد و افزایش ابهام گریزی و جمع گرایی و کاهش مرد گرایی و فاصله قدرت می تواند در افزایش سلامت اداری موثر باشد. از میان مولفه های فرهنگ اجتماعی و سازمانی موثر بر سلامت اداری نیز تعهد رتبه اول، راهکار انگیزشی رتبه دوم، شکل گیری رفتار، هویت بخشی، ارتباط درون سازمانی، قدرت سازمان به صورت مشترک رتبه سوم و عامل های فرهنگ، ارزش بنیادی، ارزش سازمانی، ریسک پذیری و ناهنجاری به صورت مشترک رتبه چهارم را از نظر اهمیت و میزان تاثیر بر سلامت اداری به خود اختصاص دادند.


فایل های پژوهش
فایل
فایل 1 research/d5c1e7eaa7ab86aafb1adeb03b0eb6b5.doc

Back to Top