| نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
|---|---|---|---|---|
| مریم بهرامی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | دانشجوی اتاق عمل | کارشناسی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
| سمانه دهقان ابنوی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | اتاق عمل | کارشناسی ارشد | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
| سمیه محمدی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | پرستاری | کارشناسی ارشد | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
| مصطفی روشن زاده | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | پرستاری | دکتری تخصصی | - |
| نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
|---|
مقدمه و بیان مسئله اضطراب احساس ناخوشایند و مبهمی است، که به شکل دلواپسی و تردید نسبت به یک عامل ناشناس بروز پیدا می کند(1). پرسنل سیستم های بهداشتی به علت ماهیت کارشان در معرض اضطراب بالایی قرار دارند(2). دانشجویان نیز به عنوان یکی از گروه های مستقر در محیط بالینی از تاثیرات منفی اضطراب در امان نبوده و می توانند این احساس ناخوشایند را تجربه کرده و درک کنند(3). Zareaو همکاران نیز بیان کرده اند که دانشجویانی که در اتاق عمل فعالیت دارند به علت مواجهه با بیماران در حالت های خاص اتاق عمل، ترس از انتقال بیماری های خونی و تنش هایی که در طی انجام پروسیجرهای پیچیده اعمال جراحی دارند؛ در معرض آسیب های روانی و اضطراب هستند(4). انجام اقدامات مراقبتی برای بیماران خصوصاً برای دانشجویان تازه کار یک علت شایع ایجاد اضطراب بوده که می تواند بر اعتماد به نفس شان برای انجام اقدامات بعدی و همچنین بر مهارت در انجام کار تاثیر بگذارد(5). هر چند که اضطراب در مطالعات به میزان کم و کنترل شده، خود می تواند یک عامل محرک یادگیری باشد ولی اگر به خوبی مهار نشده و گسترش یابد می تواند تاثیر منفی بر سلامت روان دانشجویان اتاق عمل و در نتیجه کسب مهارت آموزی و آموزش بالینی آنها داشته باشد(6). یکی از مهارت های بالینی در محیط های جراحی و اتاق عمل، بخیه زدن می باشد(7). مهارت های بخیه زدن از اساسی ترین پایه-های مهارت های جراحی است. پیشرفت در این مهارت نیازمند تمرین و تجربه است، بنابراین رسیدن به سطح کافی از مهارت و تسلط در بخیه زدن برای دانشجویان تازه کار خصوصاً دانشجویانی که برای اولین بار اقدام به بخیه زدن می کنند، کار دشواری است.(9,8).روش های مختلفی جهت کاهش اضطراب دانشجویان برای حضور در محیط های بالینی و انجام اقدامات مراقبتی پیشنهاد شده است. یکی از این روش ها شبیه سازی های آموزشی است(10). کاربرد شبیه سازی در زمینه های مختلف در سال های اخیر رو به افزایش بوده و یکی از مهم ترین کاربردآن در زمینه آموزش و یادگیری بوده است(11). ویژگی اساسی این محیط ها این است که بایستی شرایطی نزدیک به واقعیت برای دانشجویان فراهم کرده تا امکان همسان سازی ذهنی در دانشجویان را به وجودآورند. به گونه ای که ضمن آشناسازی آنها با اصول علمی مراقبت و اقدامات مراقبتی، محیط واقعی را برای آنها تداعی کرده و لذا ترس از محیط ناآشنا در ابتدای ورود به محیط های واقعی و همچنین انجام اقدامات خاص در محیط های واقعی را برایشان قابل درک سازد(12و13). یکی از اقدامات موثر در کمک به کاهش اضطراب و افزایش مهارت دانشجویان اتاق عمل که می خواهند در آینده در محیط های واقعی و برروی پوست طبیعی انسان اقدام به بخیه زدن نمایند، استفاده از شبیه سازی بخیه برروی پوست حیوانات است(14). در این محیط ها از پوست حیوانات به عنوان یک الگویی شبیه به پوست انسان استفاده شده و این امکان برای دانشجویان فراهم می¬آید که بدون استرس و ترس از آسیب زدن به بیمار واقعی و همچنین در محیط کنترل شده اقدام به بخیه زدن نمایند. استفاده موثر از این روش ها میتواند تاثیرات مختلفی را برای دانشجویان و خصوصاً دانشجویان اتاق عمل به دنبال داشته باشد؛ که از جمله آن میتوان به کاهش اضطراب و همچنین افزایش مهارت آنها در زمینه بخیه زدن برروی پوست واقعی اشاره کرد(15). استفاده از شبیه سازی انسان بیمار و مانکن باعث کاهش اضطراب و تسهیل کسب مهارت برای دانشجو میشود، خطاها را کم میکند و احتمال آسیب به بیمار کاهش می یابد و در تمام سطوح آموزش پرستاری میتواند مورد استفاده قرار گیرد(17,16). یکی از موارد چالش برانگیز در شبیه سازی، این است که دانشجویان چگونه به شبیه سازی در محیط آموزشی پاسخ می دهند. این موضوع تاکنون در مطالعات، کمتر مورد توجه قرار گرفته است(18). همچنین مطالعات بیشتر بر شبیه سازی توجه کرده اند تا بر فراگیر و دانشجو(19). نکته مهم دیگر این است که یک شبیه سازی آموزشی چگونه به عنوان وسیله موثر برای کاربر خواهد بود و چگونه کاربر را در طی شبیه سازی هدایت میکند(20). به طور کل مطالعات مختلف حاکی از موثر بودن روش های مختلف شبیه سازی بر بهبود مهارت و اضطراب دانشجویان در محیط های واقعی است. در زمینه مهارت بخیه زدن واستفاده از روش های شبیه سازی بخیه زدن روی پوست حیوانات، مطالعه ای در ایران یافت نشد. با توجه به اهمیت توانایی و مهارت دانشجویان در روند بخیه زدن به عنوان یک مهارت مهم در اتاق عمل، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر شبیه سازی بخیه روی پوست حیوانات بر اضطراب و مهارت بخیه زدن دانشجویان در محیط های واقعی و در هنگام بخیه روی پوست واقعی انسان، صورت گرفته است. روش اجرا 1نوع مطالعه این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی با طرح پیش آزمون پس آزمون است که در سال 1400 انجام شد 3-3-2حجم نمونه و روش نمونه گیری حجم نمونه برای مطالعه¬ی حاضر با توجه به فرمول حجم نمونه در مطالعات مداخلهای [n=(s۱۲+s۲۲/x۲-x۱)f(α+β)]و با احتساب قدرت ۹۵ درصد و آلفای ۰۵/۰ و با توجه به مطالعات گذشته (۴۱،۴۲)۲۰ نفر برای هر گروه و بطور کل ۴۰ نفر محاسبه شد. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هستند که با توجه به روش نمونه¬گیری هدفمند و مطابق معیارهای ورود انتخاب و وارد مطالعه خواهند شد. سپس به روش تصادفی سازی طبقه بندی بلوکی به دو بلوک آزمون و کنترل اختصاص خواهند یافت؛ نیمی از گروه های آزمون و کنترل را از دانشجویان دانشکده پرستاری بروجن و نیم دیگر را از دانشکده پرستاری شهرکرد برمیگزینیم. معیار ورود و خروج: معیار ورود به این پژوهش: گذراندن واحد تئوری اصول اسکراب و سیار در اتاق عمل، گذراندن واحد در دانشکده محل انجام مطالعه معیار خروج: دانشجویان شاغل در اتاق عمل و در سیار بخش های بالینی سیستم بهداشتی، دانشجویان مهمان و انتقالی که واحد تئوری اسکراب و سیار را در دانشکده دیگری گذرانده باشند، عدم موفقیت دانشجویان در گذراندن موفق واحد تئوری اصول سیار و اسکراب ، تجربه بخیه زدن برروی پوست انسان ، داشتن بیماری روانی تشخیص داده شده 3-3-3 ابزار و روش جمع آوری اطلاعات ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل: پرسشنامه مشخصات دموگرافیک (سن، جنس، وضعیت تاهل)، پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر و چک لیست محقق ساخته مهارت بخیه زدن می باشد. پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر توسط چارلز اشپیلبرگر در سال1970 ساخته شده و شامل مقیاس های خودسنجی، جهت بررسی میزان اضطراب آشکار و پنهان است. این پرسشنامه در کل از40 عبارت تشکیل شده،و شامل دو زیرمقیاس اضطراب آشکار (20 سوال) و اضطراب پنهان(20 سوال) می باشد. زیرمقیاس اضطراب آشکار مربوط به موقعیت های تنش زای زندگی است و زیرمقیاس اضطراب پنهان به تفاوت های فردی افراد در موقعیت های مختلف تنش زا دلالت دارد. پرسشنامه دارای لیکرت های 4 تایی است . گزینه ها برای زیرمقیاس اضطراب آشکار شامل خیلی کم(1)، کم(2)، زیاد(3) و خیلی زیاد(4) و برای زیرمقیاس اضطراب پنهان شامل تقریبا هرگز(1)، گاهی اوقات(2)، بیشتر اوقات(3) و تقریباً همیشه(4) است. ملاک های تفسیری پرسشنامه اضطراب بر اساس پژوهش مهرام به صورت زیر است: برای اضطراب آشکار: 20-31(خفیف)، 32-42(متوسط به پایین)، 43-53(متوسط به بالا)، 54-64(نسبتا شدید)، 65-75(شدید)، بالاتر از 76(خیلی شدید) برای اضطراب پنهان: 20-31(خفیف)، 32-42(متوسط به پایین)، 43-52(متوسط به بالا)، 53-62(نسبتا شدید)، 63-72(شدید)، بالاتر از 73(خیلی شدید) آزمون اضطراب حالت و صفت اشپیل برگر استاندارد بوده و از روایی و پایایی لازم برخوردار است(27). مهرام در سال 1994 پایایی را بر اساس فرمول آلفای کرونباخ برای حیطه اضطراب آشکار و پنهان به ترتیب 0/86 و 0/92 بدست آورد(28). چک لیست محقق ساخته ارزیابی مهارت بخیه زدن دانشجویان، با مراجعه به متون مربوطه و کتاب استانداردهای پرستاری در زمینه مراحل استاندارد بخیه زدن، طراحی شد. این چک لیست شامل 18 آیتم می باشد و گزینه های آن شامل اصلاً(صفر)، تا حدودی(1) و کاملاً (2) است. دامنه نمرات این چک لیست شامل ۰ تا 11/99 (فاقد مهارت)، 12 تا 23/99(مهارت ناکافی) و 24 تا 36(مهارت کافی) است. این چک لیست توسط محقق مورد روایی و پایایی قرار گرفت؛ پس از انجام روایی صوری و محتوا توسط 10 نفر از اعضا هیئت علمی، ضریب روایی محتوای این پرسشنامه 0/82 محاسبه شد پایایی چک لیست با حجم نمونه 20 نفری از دانشجویان(آلفاکورنباخ) 0/86 گزارش شد. پرسشنامه اضطراب توسط دانشجویان تکمیل گردید و چک لیست مهارت توسط دو محقق مشاهده گر در مورد هر دانشجو تکمیل شد؛ و سپس میانگین نمره دو مشاهده کننده جهت تعیین نمره نهایی مهارت مدنظر قرار گرفت. 3-3-4 شیوه تجزیه وتحلیل یافته ها اطلاعات بهدست آمده توسط نسخه 20 نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای آماری استنباطی (تی زوج، آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس و ...) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج نتایج آزمون اسمیرنوف-کولموگروف حاکی از نرمال بودن متغیرهای مطالعه بود(05/0> P). آزموهای آماری کای دو نشان داد که متغیرهای دموگرافیک در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشتند(05/0> P). توزیع واحدهای پژوهش از نظر متغیرهای دموگرافیک در جدول 1 بیان شده است. جدول (1): فراوانی ویژگی¬های فردی بر حسب گروه¬های مداخله و کنترل در دانشجویان رشته تکنولوژیست جراحی دانشگاه شهرکرد(4۰=n) مشخصات دموگرافیک فراوانی (درصد) مداخله کنترل آزمون سن 18-25 (۶۵)13 (85)17 P=0/08 X2= 3/127 26-35 (۳۵)7 (15)3 جنس مذکر (20)4 (30) ۶ P=0/72 X2= 1/23 مونث (80)16 (70)۱۴ وضعیت تاهل متاهل (15)3 (20)۴ P=0/88 X2= 3/05 مجرد (85)17 (80)۱۶ ترم تحصیلی 3 (80) 15 (85)17 P=0/92 X2=0/54 5 (۲0)5 (15)3 نوع دانشکده بروجن (50)10 (50)10 P=0/73 X2=4/01 شهرکرد (50)10 (50)10 جدول ۲: مقایسه میانگین اضطراب آشکار و پنهان و مهارت بخیه زدن بین گروه¬ مداخله و کنترل قبل و بعد از مداخله در دانشجویان تکنولوژیست جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (4۰ =n) متغیر مداخله (انحراف معیار±میانگین) کنترل (انحراف معیار±میانگین) سطح معنی-داری و آزمون اضطراب آشکار قبل 98/20±10/40 54/35±6/65 592/1-=t P=167/0 بعد 22/35±10/36 92/15±7/41 66/1=t P=346/0 آزمون تی زوجی 415/0=t 001/۰>P 845/0=t P=0۶/0 - اضطراب پنهان قبل 60/85±10/38 21/45±5/35 28/1-=t P=089/0 بعد 47/65±10/36 13/65±6/38 737/0=t P=118/0 آزمون تی زوج 845/0=t P=۰0۳/0 ۴۴۱/۲-=t P=۲۵/0 - مهارت بخیه زدن قبل 48/35±3/22 27/2 ± 97/23 67/1=t P=211/0 بعد 22/58±2/28 12/3 ± 42/23 268/6-=t P=0۴/0 آزمون تی زوجی 66/1=t 001/۰>P 66/1=t P=346/0 - نتیجه آزمون تی تست نشان داد که میانگین اضطراب آشکار در دانشجویان بر حسب گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله معنی دار نبود(167/0=p). میانگین اضطراب آشکار بین گروه-های مداخله و کنترل بعد از مداخله نیز معنی دار گزارش نشد (346/0=p). آزمون تی زوج حاکی از آن بود که میانگین اضطراب آشکار در گروه مداخله بعد از مداخله نسبت به قبل از آن کاهش معنی داری را داشت (001/۰>P). نتایج آزمون تی تست نشان داد که میانگین اضطراب پنهان در دانشجویان قبل از مداخله در گروه های مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشت(089/0= p). میانگین اضطراب پنهان بین گروه های مداخله و کنترل بعد از مداخله نیز معنی دار نبود (01۸/0= p). آزمون تی زوج حاکی از آن بود که میانگین اضطراب پنهان در گروه مداخله بعد از مداخله نسبت به قبل از آن کاهش معنی داری را داشت (001/۰>P). آزمون تی تست نشان داد که مهارت بخیه زدن در دانشجویان قبل از مداخله در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشت(211/0=p). اما مهارت بخیه زدن بعد از مداخله در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری داشت(04/0=p). آزمون تی زوج نیز نشان داد که مهارت بخیه زدن بعد از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه مداخله تفاوت معنی داری داشت(001/۰>P). نتایج مطالعه نشان داد که بخیه روی پوست گوسفند بر اضطراب آشکار و پنهان دانشجویان قبل از عمل جراحی تاثیر معنی داری نداشت ؛اما باعث افزایش مهارت بخیه زدن دانشجویان بر روی بیماران شد. بحث و نتیجه گیری نتایج مطالعه نشان داد که بخیه روی پوست گوسفند بر اضطراب آشکار و پنهان دانشجویان قبل از عمل جراحی تاثیر معنی داری نداشت ؛اما باعث افزایش مهارت بخیه زدن دانشجویان بر روی بیماران شد. ابراهیمیان و همکاران در مطالعه شان که با هدف بررسی تاثیر ﺷﺒﻴﻪﺳﺎزی ﻣﺤﻴﻂ اﺗﺎق ﻋﻤﻞ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان اﺿﻄﺮاب ﭘﻨﻬﺎن داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﻃﻲ ﻛﺎرآﻣﻮزی اتاق ﻋﻤل انجام شد؛ بیان کردند که قرار دادن دانشجویان در یک محیط شبیه سازی شده قبل از کارآموزی نمی تواند موجب کاهش اضطراب آنها در اولین روز کارآموزی شود. اما باعث کاهش اضطراب آنها در طول دوره کارآموزی شده و میزان اضطراب آنها در انتهای دوره کارآموزی کاهش یافت(25). میرباقر و همکاران در بررسی تاثیر طب فشاری در نقطه P6 بر سطح اضطراب دانشجویان اتاق عمل در آغاز دوره کارآموزی بیان کرد که استفاده از طب فشاری می تواند باعث کاهش معنی دار اضطراب آشکار و پنهان دانشجویان شود. لذا این روش می تواند به عنوان یک روش کاهش اضطراب قبل از ورود به اتاق عمل استفاده شود(29). Kocak و همکاران در بررسی تأثیر کارآموزی فوریت های پزشکی بر اضطراب و افسردگی دانشجویان پایه ششم دانشکده پزشکی بیان کرد که سطح استرس و افسردگی این دانشجویان به طور معنی داری نسبت به قبل از مداخله کاهش یافت. این خود می تواند به دلیل این باشد که دوره کاراموزی باعث برطرف شدن و کاهش بسیاری از عوامل ایجاد کننده استرس و افسرد گی می شود(30). Dikmen و Bayraktar در بررسی تجارب دانشجویان پرستاری در اتاق عمل بیان کردنند که ترس و اضطراب دانشجویان پرستاری از حضور در اتاق عمل یکی از زیرطبقات فرعی بدست آمده بود. محققان همچنین بیان کرده اند که در محیطهای بالینی، دانشجویان باید توسط کارکنان و مربیان برای تسهیل یادگیری و ایجاد تجربیات یادگیری معنی دار حمایت شوند و این خود نقش موثری در کاهش اضطراب ناشی از محیط را برای دانشجویان ایفا می کند(31). تحلیل و مقایسه نتایج مطالعات حاکی از آن بود که در اکثر مطالعات، مداخلات مختلف استفاده شده می تواند تاثیر مثبتی را در درازمدت و در طول دوره کارآموزی در دانشجویان داشته باشد. تاثیر این روش ها به صورت مقطعی و در کوتاه مدت بر اضطراب پنهان و آشکار دانشجویان تاثیر معنی داری نداشته است. در زمینه نتایج مطالعه ما نیز بایستی به این نکته اشاره نمود که اضطراب دانشجویان اتاق عمل قبل از اقدام آنها به ورود به روند جراحی، تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله رفتار تیم جراحی و درک آنها از شرایط موجود دارد. لذا درست است که آنها در مرکز مهارت بالینی اقدام به بخیه بر روی پوست گوسفند می کنند ولی این مداخله تاثیری بر اضطراب دانشجویان در زمان قبل از عمل جراحی نداشته است. البته اضطراب پنهان و آشکار در گروه مداخله نسبت به قبل کاهش یافته بود ولی این تفاوت نسبت به گروه کنترل معنی دار نبود. نتایج مطالعه حاضر در زمینه تاثیر بخیه روی پوست حیوان بر مهارت بخیه زدن دانشجویان، حاکی از تاثیر معنی دار در گروه مداخله بود و مهارت بخیه زدن دانشجویان در روی پوست بیمار افزایش یافته بود. Seo و همکاران دوره آموزشی یک روزه مهارت های جراحی را برای بهبود مهارت های جراحی و افزایش علاقه دانشجویان پزشکی به جراحی برگزار کردنند و نشان دادند که این برنامه نه تنها می تواند مهارت های بخیه را بهبود بخشد، بلکه علاقه به جراحی را به عنوان یک حرفه افزایش می دهد(32). حنانی و همکاران نیز تاثیر آموزش مبتنی بر شبیه سازی جراحی فیوژن ستون فقرات بـر میزان دانش و مهارت های عملی دانشجویان تکنولوژیست اتاق عمل را موثر گزارش کرد(24). Aderounmu و همکاران در مطالعه ای که در نیجیریه با هدف بررسی مهارت بخیه زدن دانشجویان بدنبال کارگاه بخیه، نشان داد که دانشجویان به اهداف مهارت بخیه زدن، افزایش اعتماد بنفس و استفاده از وسایل پایه بخیه زدن دست یافتند(9). تحلیل نتایج مطالعات مختلف در راستای مطالعه حاضر بوده و نشان می دهد که مداخلات مختلفی که با هدف بهبود مهارت بخیه زدن در دانشجویان رشته های مختلف انجام شده است نقش موثری در راستای بهبود مهارت بخیه زدن دانشجویان داشته است. در مطالعه ما نیز به علت این که بخیه روی پوست گوسفند به دلیل شباهت ساختاری به پوست انسان نسبت به مانکن های بخیه بهتر می تواند حالت شبیه سازی بخیه روی پوست انسان را همانند سازی کند لذا استفاده از پوست حیوانات از جمله گوسفند می تواند به عنوان روش مناسبی برای آموزش روش بخیه زدن در دانشجویان اتاق عمل و سایر گروههای مراقبتی استفاده شود. بنابراین در کنار استفاده از روش های مختلف برای آموزش تکنیک بخیه زدن از جمله مانکن های بخیه، استفاده از پوست گوسفند توصیه میشود که دارای مزایای زیادی میباشد؛ مانکن های بخیه گران قیمت بوده و خرید آنها برای سیستم آموزشی با توجه به مدت زمان اندک استفاده از آنها پرهزینه است. همچنین بافت مانکن های بخیه نسبت به پوست انسان که دانشجویان در آینده می خواهند روی آن بخیه بزنند بسیار متفاوت است و آموزش بر روی مانکن بخیه نمی تواند حس مشابه بخیه رو پوست طبیعی را به دانشجویان منتقل کند. لذا بخیه بر روی پوست حیوانات و از جمله گوسفند به دلیل شباهت به پوست انسان تجربه مشابه تری را برای بخیه روی پوست انسان ایجاد می کند. همچنین پوست گوسفند نسبت به مانکن دارای قوام کمتری است و ورود و خروج و حرکت سوزن و نخ در ان نسبت به مانکن راحت تر بوده و این خود سبب تسهیل بخیه زدن دانشجویان می شود. با توجه به این موارد به سیستم های آموزشی توصیه می شود که جهت آموزش دانشجویان در مراکز مهارت های بالینی در دانشکده ها اقدام به خرید و آماده سازی پوست گوسفند نموده و روند آموزش بخیه زدن را بر روی ان انجام دهند.
یافته ها نتایج نتایج آزمون اسمیرنوف-کولموگروف حاکی از نرمال بودن متغیرهای مطالعه بود(05/0> P). آزموهای آماری کای دو نشان داد که متغیرهای دموگرافیک در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشتند(05/0> P). توزیع واحدهای پژوهش از نظر متغیرهای دموگرافیک در جدول 1 بیان شده است. جدول (1): فراوانی ویژگی¬های فردی بر حسب گروه¬های مداخله و کنترل در دانشجویان رشته تکنولوژیست جراحی دانشگاه شهرکرد(4۰=n) مشخصات دموگرافیک فراوانی (درصد) مداخله کنترل آزمون سن 18-25 (۶۵)13 (85)17 P=0/08 X2= 3/127 26-35 (۳۵)7 (15)3 جنس مذکر (20)4 (30) ۶ P=0/72 X2= 1/23 مونث (80)16 (70)۱۴ وضعیت تاهل متاهل (15)3 (20)۴ P=0/88 X2= 3/05 مجرد (85)17 (80)۱۶ ترم تحصیلی 3 (80) 15 (85)17 P=0/92 X2=0/54 5 (۲0)5 (15)3 نوع دانشکده بروجن (50)10 (50)10 P=0/73 X2=4/01 شهرکرد (50)10 (50)10 جدول ۲: مقایسه میانگین اضطراب آشکار و پنهان و مهارت بخیه زدن بین گروه¬ مداخله و کنترل قبل و بعد از مداخله در دانشجویان تکنولوژیست جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (4۰ =n) متغیر مداخله (انحراف معیار±میانگین) کنترل (انحراف معیار±میانگین) سطح معنی-داری و آزمون اضطراب آشکار قبل 98/20±10/40 54/35±6/65 592/1-=t P=167/0 بعد 22/35±10/36 92/15±7/41 66/1=t P=346/0 آزمون تی زوجی 415/0=t 001/۰>P 845/0=t P=0۶/0 - اضطراب پنهان قبل 60/85±10/38 21/45±5/35 28/1-=t P=089/0 بعد 47/65±10/36 13/65±6/38 737/0=t P=118/0 آزمون تی زوج 845/0=t P=۰0۳/0 ۴۴۱/۲-=t P=۲۵/0 - مهارت بخیه زدن قبل 48/35±3/22 27/2 ± 97/23 67/1=t P=211/0 بعد 22/58±2/28 12/3 ± 42/23 268/6-=t P=0۴/0 آزمون تی زوجی 66/1=t 001/۰>P 66/1=t P=346/0 - تیجه آزمون تی تست نشان داد که میانگین اضطراب آشکار در دانشجویان بر حسب گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله معنی دار نبود(167/0=p). میانگین اضطراب آشکار بین گروه-های مداخله و کنترل بعد از مداخله نیز معنی دار گزارش نشد (346/0=p). آزمون تی زوج حاکی از آن بود که میانگین اضطراب آشکار در گروه مداخله بعد از مداخله نسبت به قبل از آن کاهش معنی داری را داشت (001/۰>P). نتایج آزمون تی تست نشان داد که میانگین اضطراب پنهان در دانشجویان قبل از مداخله در گروه های مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشت(089/0= p). میانگین اضطراب پنهان بین گروه های مداخله و کنترل بعد از مداخله نیز معنی دار نبود (01۸/0= p). آزمون تی زوج حاکی از آن بود که میانگین اضطراب پنهان در گروه مداخله بعد از مداخله نسبت به قبل از آن کاهش معنی داری را داشت (001/۰>P). آزمون تی تست نشان داد که مهارت بخیه زدن در دانشجویان قبل از مداخله در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشت(211/0=p). اما مهارت بخیه زدن بعد از مداخله در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری داشت(04/0=p). آزمون تی زوج نیز نشان داد که مهارت بخیه زدن بعد از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه مداخله تفاوت معنی داری داشت(001/۰>P). نتایج مطالعه نشان داد که بخیه روی پوست گوسفند بر اضطراب آشکار و پنهان دانشجویان قبل از عمل جراحی تاثیر معنی داری نداشت ؛اما باعث افزایش مهارت بخیه زدن دانشجویان بر روی بیماران شد.
| فایل |
|---|