| نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
|---|---|---|---|---|
| یعقوب ایرانمنش | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری | مهندسی منابع طبیعی | دکتری | دانشگاه |
| نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
|---|
سطح وسيعي از استان تحت پوشش مناطق كوهستاني است. در اين مناطق بعلت وجود رودخانه¬ها، جويبارها، چشمهسارهاي متعدد و پراكنده كوچك و بزرگ، دائمي و غيردائمي زمينه را براي شكل¬گيري رويشگاههاي ماندابي فراهم نموده است. اين رويشگاهها از نقطه نظر تنوع زيستي و زيبايي¬شناختي داراي اهميت زيست¬محيطي بوده و همچنين نقش حياتي در زندگي اقتصادي مردم دارند. شناسايي و معرفي رستنيهاي يك منطقه از اهميت ويژهاي برخوردار است كه از آن جمله ميتوان به امكان دسترسي آسان و سريع به گونههاي گياهي در محل و زمان معين، تعيين پتانسيل و قابليت رويشي منطقه، امكان افزايش گونههاي منطقه از نظر تراكم، شناسايي گونههاي مقاوم و در حال انقراض، كمك به حفظ گونهها و تعيين نقشه پوشش گياهي اشاره نمود. در هر نوع اقليمي درصد اشكال رويشي گياهان متفاوت بوده و طيف مربوط به يك منطقه رويشي، بيانگر وضعيت آب و هوا و موقعيت اقليمي آن ميباشد. اگر چه حفظ و نگهداري از طبيعت به معني عدم بهرهبرداري و دور نگهداشتن آنها از دسترس جمعيتهاي انساني نيست، اما لازم است نظام بهرهبرداري از طبيعت به صورت منطقي همراه با مطالعات اكولوژي و سنجش و ميزان بهرهبرداري به منظور جلوگيري از نابودي و تخريب تدريجي آنها باشد.
در مورد مطالعه فلور گونه¬های تالابی در خارج از کشور نیز می¬توان به مطالعه گياهان آبزي تالاب Cufada در غرب آفريقا توسط Catarino و همکاران (2002) با جمع¬آوري 46 گياه آوندي اشاره نمود كه از مجموع گياهان جمع¬آوري شده، 32 گونه پاي¬آبي و بقيه آبزي حقيقي بودند. همچنین بررسي گياهان باتلاقي و آبزي در Bihar Koch هند توسط Bandyopadhyay و Mukherjee (2005) با ارائه 172 گونه از 91 جنس و 42 تیره انجام شد كه از اين تعداد 25 خانواده متعلق به تك لپه¬اي¬ها، 12 خانواده از دو لپه¬اي¬ها و 5 خانواده از پتريدوفيت¬ها بودند. در تحقيقي كه به وسيله Kenneth وLeon (1995) در پرو بر روي گياهان آبزي جلگه¬هاي ساحلي صورت گرفت، 70 گونه از گياهان آبزي معرفی شدند.
| فایل |
|---|