عنوان پژوهش: اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح اضطراب سلامتی و خوش بینی خانواده های در دوره کرونا تحت مشاوره- خانواده مرکز بهریستی شهرکرد .
    دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1399/08/20
مرکز مجری پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

مکان اجرای پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
شهریار صالحی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد پرستاری دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اهواز
شهرام ااعتمادی فر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد پرستاری دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
رویا صیادی فر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد رواشناسی - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

مقدمه و بیان مسئله یکی از عواملی که در ماههای اخیر اضطراب زیادی در بین آحاد مردم ایجاد کرده استرس مرتبط با ویروس کرونا است. ویروس کرونا (کویید 19) دسته ای از ویروسها هستند که در صورت وارد شدن به بدن انسان باعث عفونتهای تنفسی می شوند، این ویروس که با نام COVID_19 نام گرفته است شیوع آن از دسامبر سال 2020 در یوهان چین آغاز شده است (سازمان بهداشت جهانی(1) بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در کشورهای مختلف دنیا تعداد زیادی از مردم به این ویروس آلوده شده اند(2) . این ویروس در ایران نیز به سرعت انتشار پیدا کرده است و باعث به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی افراد شده است. علائم بالینی این بیماری ویروسی از خفیف تا شدید متغیر است که شامل تب، سرفه ، مشکل در تنفس و حتی علائم گوارشی چون اسهال و استفراغ است (3). به دلیل ناشناخته بودن و ایجاد یک ابهام شناختی و اطلاعات اندک علمی در باره (کویید 19)، در افراد جامعه استرس در معرض خطر بودن و از طرفی اضطراب سلامتی بسیار شایع شده است(4). در این زمان، افراد به دنبال اطلاعات بیشتر برای رفع اضطراب خود هستند اضطراب میتواند باعث شود افراد نتوانند اطلاعات درست و غلط را تشخیص دهند، بنابراین ممکن است آنها در معرض اخبار نادرست قرار بگیرند(5). اضطراب یک نشانه مشترک در بیماران مبتلا به اختلال تنفسی مزمن است و میتواند کیفیت زندگی بیماران را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. تقریباً در غالب موارد سنجش اضطراب شامل موارد جسمی نیز میباشد که میتواند با علائم بیماری مزمن تنفسی و عوارض جانبی داروها همپوشانی داشته باشد(6).اضطراب بالینی تا دو سوم بیماران مزمن تنفسی را درگیر می کند و منجر به کاهش کیفیت زندگی و کاهش عملکرد جسمی میشود، تحقیقات کمی در مورد تجربیات اضطراب در بیماران مبتلا به علائم تنفسی شدید انجام شده است(7)، اضطراب در مورد سلامتی میتواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و آنها را در برابر بیماریها ازجمله کرونا آسیب پذیر کند(8). همه افرد ممکن است این اضطراب سلامتی را تجربه کند؛ خانواده های در معرض آسیب نیز از این امر مستثناء نیستند و از آنجایی که در این دوران، قرنطینه رایجترین و بهترین استراتژی ممانعت از انتشار بیماری به شمار میرود (9)، و بیشترین محرکهای ایجاد استرس و عامل ایجاد کننده اختلالات روانشناختی در دوره طولانی مدت قرنطینه،حمایتهای ناکافی ، عدم دسترسی به مراقبتهای پزشکی ، نداشتن اطلاعات جامع مراقبتی ، کمبود دانش پزشکی ، تغذیه نامناسب و در نهایت خستگی و بیحوصله گی ناشی از قرنطینه است به طوریکه این اضطراب سلامتی بر عملکرد خانواده موثر بوده و از طرفی موجب تشدید فشارها وآسیبهای روانی در ساختار خانواده می گردد (8) . اضطراب سلامتی یا خود بیمار انگاری اختلالی است که با اضطراب و ترس فراوان در مورد داشتن یک بیماری جدی مشخص می شود.ویژگی اساسی خود بیمار پنداری اشتغال ذهنی فرد با باورهای غلط و یا بیماری جدی خطرناک در حال رشد است(10)، افراد دارای اضطراب سلامتی باورها ی غلط و تعابیر نادرستی از سلامتی دارند و معتقدند سلامتی یعنی این که فرد هیچ نشانه بدنی نداشته باشد و کوچکتر ین نشانه ها مساوی با بیماری است و حساسیت بیش از حدی نسبت به علائم بدنی دارند(11). این افراد علائم خوش خیم یک بیماری جدی را با وجود اطمینان بخشیهای پزشکی به خود نسبت میدهند(12)، برخی از رفتارهای رایج وسواس گونه در این افراد شامل مراجعات مکرر به پزشک، انجام آزمایشات مکرر، برسی بدنی برای یافتن نشانه های بیماری و اجتناب مکرر از تماس با اشیاء و ترس از قرار گرفتن در موقعیتای بیماری و جستجوی همیشگی در اینترنت برای یافتن اطلاعات در مورد بیماری و علائم خودشان هستند به دلیل شباهت زیاد اختلال اضطراب سلامتی با وسواس، تکنیک های موثر در درمان وسواس برای درمان اضطراب سلامتی نیز به کار میرود.در نتیجه، مردم برای مقابله با اضطراب سلامتی باید استراتژیهایی یاد بگیرند. با توجه به شیوع سریع بیماری کوید 19 و عدم تحقیق در این زمینه، به نظر میرسد انجام تحقیقات برای کمک به شناسایی این بیماری و به ویژه استرس ایجاد شده و راهکارهای مقابله با اضطراب سلامتی امری ضروری است و میتواند به بهبود کیفیت زندگی ، حفظ عملکرد فرد و اعضای خانواده و درنهایت استفاده از مکانیسمهای تطابقی بهتر منجر شود . در موقعیت موجود یکی از مولفه هایی که به سلامت روان خانواده کمک می کند تقویت احساس خوشبینی است . خوشبینی یک انتظار کلی است حاکی از اینکه در آینده، رویدادهای خوب بیشتری اتفاق خواهند افتاد. خوشبینی با پیامدهای مثبت ارتباط دارد و فرد را به طرف چنین پیامدهایی سوق می- دهد، در حالیکه بدبینی با پیامدهای منفی مرتبط است (13). فراد خوشبین با بهره گیری از راهبردهای کنار آمدن موثرتر، مانند ارزیابی مجدد و مساله گشایی با فشارهای روانی بهتر کنار میآیند(14) ، نتایج پژوهشها نیز حاکی از این امر است که در کل خوشبینی و بدبینی به ترتیب با سازگاری و ناسازگاری روانشناختی رابطه دارند و در این میان خوشبینی پیشگوی معتبری برای سلامت جسمانی و روانی از جمله خلق مثبت، پاسخ مثبت به مداخله های پزشکی، کنار آمدن موثر و رفتارهای ارتقادهنده سلامت است(15) ، خوشبینی با بسیاری از متغیرها، نظیر سلامت جسمانی، سلامت روانی، رضایت از زندگی، انگیزه پیشرفت، امید به زندگی، سازگاری با بیماریهای مزمن جسمی، راهبردهای مقابله با استرس و مانند آن رابطه مثبت و معناداری دارد(13). درمانهای بسیاری از بیماریها در جوامع مختلف منحصر به استفاده از روشهای کلاسیک پزشکی نیست. از جمله روشهایی که مبتنی بر مبانی روانشناختی بوده و از اهمیت بالایی در درمان بیماریها برخوردار است، روانشناسی مثبت نگر میباشد(16). همچنین مطالعات اخیر محققان دانشگاه هاروارد و موسسه مایو نشان میدهد درمان شناختی رفتاری موثرترین درمان برای درمان اضطراب سلامتی است. تکنیک با ارزشی که برای این مورد استفاده می شود بازسازی شناختی است(مرکز تحقیقات اضطراب سلامتی لس آنجلس،2016) که در آن مراجعین یاد میگیرند اعتبار و ارزش افکار تحریف شده و شناختهای ناکارامد که به دلیل ماهیت نامنطقشان در پردازش صحیح اطلاعات تداخل ایجاد می کند را در رابطه باسلامتی خود به چالش بکشند(17). در یک دهه گذشته، علاقه زیادی به استفاده از برنامه ها و ابزارهای ارائه شده توسط کامپیوتر و رایانه برای درمان اختلالات اضطراب ایجاد شده است و مقالات بسیاری در مورد این موضوع وجود دارد یکی از آنها، درمان شناختی - رفتاری از طریق اینترنت هست که به ارائه این درمان از طریق رایانه های رومیزی، دستگاهای تلفن همراه یا سایر فنآوریهای جدید مانند واقعیت مجازی متمرکز میباشد(18). اثربخشی درمان شناختی – رفتاری به واسطه اینترنت از سال2000 شروع شد که در سالهای اخیر این نوع مطالعات، رشد فزاینده ای داشته است چون با توجه به شیوع بالای افسرد گی و اضطراب و شیوع جهانی آنها، علاقه به درمان شناختی – رفتاری به واسطه اینترنت ( ICBT ) به دلیل پتانسیل این روش در درمان افسرد گی، افزایش بالایی داشته است(19). روش درمانی برای بسیاری از اختلاهای بالینی روانشناختی از جمله : اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی(SAD)، اختلال اضطراب عمومی، هراسهای خاص و اضطراب شدید کارایی معنادار دارد؛ درنتیجه دستیابی به نتایج درمان شناختی – رفتاری به واسطه اینترنت که مشابه درمانهای چهره به چهره بود قطعاً اعتبار این مداخله را افزایش داده است چون به دلیل مزایایی مانند: مقرون به صرفه بودن از نظر هزینه و دسترسی آسان به کادر درمانی، یک گرایش قوی برای توسعه و ارزیابی مداخلات درمانی از طریق اینترنت به وجود آمده است. مطالعات نشان میدهد که درمان شناختی رفتاری از طریق اینترنت، به اندازه درمان شناختی رفتاری حضوری در بهبود علائم اضطراب موثر است و یک گزینه با ارزش برای کاهش زمان انتظار و افزایش کارایی بالینی می باشد‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(20) . علی رغم اهمیت اضطراب در دوران کرونا و خود بیمار پنداری داری به دلیل در معرض اخبار و رویدادهای اخیر قرار گرفتن و با توجه به مزمن شدن این اختلالات و ضرورت ابداع و شناسایی رویکردهای درمانی مناسب در راستای حل آن و همچنین با توجه به اثر بخشی بالای رویکردهای شناختی -رفتاری در درمان انواع اختلالات رفتاری و مبانی فکری و با عنایت به اینکه تا کنون پژوهشهای در این زمینه به صورت مجازی در کشور ما صورت نپذیرفته است از این رو تلاش برای بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری به صورت مجازی در درمان خود بیمار پنداری در فرایند تولید دانش، انتخاب مناسبی به نظر میرسد. در همین راستا پژوهش حاضر در صدد است تا به سوالاتی در خصوص تمرکز بر درمان شناختی رفتاری به صورت مجازی در کاهش خود بیمار پنداری و همچنین ارتقا تفکر مثبت در خانواده های در معرض آسیب کرونا پاسخ داده و شیوه های مناسب برای کاهش آن معرفی کند لذا مطالعه ای با هدف اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح اضطراب سلامتی و خوش بینی خانواده های در معرض آسیب کرونا تحت مشاوره- خانواده مرکز بهریستی شهرکرد انجام دهد . ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ روش اجرا یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی از فرم Nonequivalence group جمعیت مورد مطالعه تمام افراد مراجعه کننده به مرکز مشاوره بهزیستی شهرکرد که دارای پرونده بوده و تحت مشاوره خانواده قرار گرفته و از طرفی در کلاسهای آموزشی آن مرکز شرکت فعال داشته اند و همچنین در گروه واتس آپ مرتبط با مرکز بهزیستی تحت مشاوره بوده اند معیارهای ورود به مطالعه 1- از مرکز مشاوره بهزیستی شهرکرد مشاوره گرفته باشد 2- در مرکز بهزیستی شهرکرد پرونده مشاوره داشته باشد 3- در کلاسهای آموزشی بهزیستی شرکت فعال داشته 4-در کروه مشاوره واتس آپ عضو بوده از راهنمایی های گروه استفاده کند 5- یکی از اعضای شناخته شده خانواده باشد ( پدر ، مادر ، فرزندان ) 6- بیماری شناخته شده روانی نداشته و تحت درمان با داروهای روان گردان نباشد 7- تمام اصول و مقررات مربوط به گروه مجازی را رعایت کرده باشد 8- از سطح سواد کافی و اصول کار با نرم افزارهای مجازی را داشته باشد معیار خروج : عدم همکاری با تیم تحقیق ، مسافرت از استان محل اقامت ، ابتلا به بیماری حاد جسمی و روحی شدید حجم نمونه و روش نمونه گیری در این مطالعه ابتدا از روش نمونه¬گیری آسان استفاده خواهد شد به طوریکه از تمامی افراد که در دسترس و در گروه عضو هستند و همچنین شرایط مطالعه را دارند انتخاب خواهند شد سپس افراد انتخاب شده بر اساس جدول تصادفی اعداد زوج و فرد یا نرم افزار تصادفی سازی کامپیوتری متناسب با حجم هر گروه افراد در دو گروه مورد و شاهد قرار خواهند گرفت ، سپس برای هریک از گروههای مورد مطالعه ( مورد و کنترل ) گروه جداگانه با ای پی جداگانه تشکیل داده خواهد شد که گروه تحقیق مداخلات روان شناختی خود را از طریق همان ای پی مخصوص اعمال خواهد کرد . در ارتباط با حجم نمونه بر اساس فرمول زیر و مطالعه صالحی و همکاران با عنوان تاثیر مداخله‌شناختی - رفتاری مبتنی بر اصلاح سبک زندگی بر کسر تخلیه بطن چپ در بیماران پس از عمل جراحی عروق کرونربا در نظر گرفتن اختلاف بین نمره کسر تخلیه قبل و بعد از مداخله برابر با 7 انحراف معیار قبل و بعد از مداخله به ترتیب 8.61 و 6.7، همچنین خطای نوع اول و دوم 0.01 و 0.05، حداقل حجم نمونه موردنیاز در هر گروه با توجه به فرمول زیر برابر با 28 نفر محاسبه شد که با در نظر گرفتن نرخ ریزش، در هر گروه 32 نفر موردمطالعه قرار خواهند گرفت (30) روش گردآوری داده‌ها و ابزار آن داده ها مبتنی بر پرسشنامه های دموگرافیک ، پرسشنامه اضطراب سلامت سالکوسکیس و وارویک و پرسشنامه جهت گیری زندگی LOT-R2 جمع آوری خواهد شد .پرسشنامه اضطراب سلامت: در این پژوهش از نسخه اصلی فرم کوتاه پرسشنامه اضطراب سلامت که یک مقیاس خود سنجی 18 عبارتی است که برای سنجش علایم اضطراب سلامت/ خود بیمار انگاری طراحی شده است. عبارتی را که به بهترین وجه و ضعیت او را طی 6 ماه اخیر توصیف می کند این مقیاس به طور اختصاصی حضور نگرانی ها و تشویش ذهنی در مورد سلامت را می سنجد و شرکت کنندگان پاسخ خود را در یک مقیاس چهار درجه ای نمره گذاری می کند. برای تمام عبارتها گزینه" الف" نمره صفر و گزینه "د" نمره 3 می گیرد. نمره بالا نشان دهنده شدت علایم و بیماری است. دامنه نمرات از 0 تا 54 گسترده است. نمره 18 به بالا نشان دهنده رنج از اضطراب و نمره 37 به بالا نشان دهنده اختلال اضطراب سلامت است. سالکوسکی و همکاران (2002) گزارش دادند که این مقیاس برای تشخیص اضطراب سلامتی از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار بوده ( آلفای کرونباخ برابر 89/ ) بوده است همچنین روایی همگرای این آزمون با مقیاس آزمون های ییل براون – وسواس فکری - عملی و اضطراب مناسب بوده و نشان دهنده روایی مناسب اضطراب سلامت بوده است (31) همچنین در مطالعه ربیعی و همکاران، 2013 پایای این پرسشنامه بر اساس آزمون آلفا کرونباخ برابر 92/ گزارش شده است (17) و از طرفی در مطالعه (نرگسی و همکاران 2017 ) با عنوان برسی اعتبار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه اضطراب سلامت الفا کرنباخ 75/ . گزارش شده که دلالت بر اعتبار پرسشنامه است(32)‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬. پرسشنامه جهت گیری زندگی LOT-R برای سنجش خوشبینی استفاده شد. این پرسشنامه توسط شییر ،کارور و بریج طراحی شده است. این مقیاس میزانی که افراد انتظارات خود را نسبت به پیامدهای زندگی ارزیابی میکنند، به دست می آورد شامل 6ماده است (سه عبارت مثبت و سه عبارت منفی.) هر بیمار با یکی از پنج گزینه "کاملاً موافقم"، "موافقم"، "بیطرف"،"مخالفم"،"کاملاً مخالفم" به هر ماده پاسخ میدهد. این گزینه ها به ترتیب از صفر (کاملاً مخالفم) تا چهار (کاملاً موافقم) نمره گذاری میشوند. سوالهایی که بار منفی دارند ( 7 ،3و9 ) نمره شان معکوس در نظر گرفته میشود.سپس نمرات 6سوال با هم جمع زده میشود. نتیجه بین صفر تا 24میباشد. هر چه نمرات بالاتر باشد و به 24نزدیکتر باشد دورنمای خوشبینی بیشتر است (33). در مطالعه( فراندو ) پرسشنامه جهت گیری زندگی LOT-R سطح الفا کرونباخ به ترتیب 85/و 78/گزارش کرده اند که بیانگر اعتبار مناسب پرسشنامه است(34) . روش کار در یک مطالعهQuasi-Experimental بعد از تصویب طرح و دریافت کد اخلاق ، ابتدا پرسشنامه اضطراب سلامتی از طریق پی وی واتساپ برای افراد مورد مطالعه در دو گروه ارسال خواهد شد و سپس بعد از تکمیل پرسشنامه توسط ا فراد مورد مطالعه در خانواده ( پدر ، مادر یا یکی از فرزندان که عضو در گروه مشاوره هستند ) تکمیل شده سپس از طریق واتس آپ به تیم تحقیق بازگشت داده خواهد شد . بعد از دریافت پرسشنامه های تکمیلی . مداخلات مشاوره ای مبتنی برای اصل درمان شناختی - رفتاری به صورت مجازی در در یک فرایند 6 هفته ای به طوریکه در هر هفته یک جلسه و درنهایت 6 جلسه( منطبق بر جدول زیل ) مبتنی بر اتیولوژی ، علائم بالینی ، اصول مراقبتی با تاکید بر بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، مفهوم اضطراب سلامتی ، آرام سازی ، آشنایی با مفاهیم خطای فکری ، تکنیک حل مسئله ، جدول ثبت افکار منفی و مثبت اندیشی اجرا خواهد شد به طوریکه فایهای آموزش به صورت صوت و تصویر همراه با فیلم کامل تکنیهای آرامسازی برای اعضای گروه مداخله اپلود خواهد شد و در صورت نیاز محقق و گروه کارشناسان اجرای طرح با تماس تلفنی پاسخگوی سوالات و مواردی که برای آنها نامفهوم است خواهد بود. بلافاصله بعد از اتمام مداخله مجددا پرسشنهای مورد مطالعه جهت اثر بخشی مداخله بر متغییرهای وابسته مورد ارزیای قرار گرفته سپس فرایند اثرگذاری مداخلات اجرا شده برای 2 ماهه در گروه مورد مداخله پی گیری خواهد شد دو ماه بعد از پی گیری مجددا پرسشنامه های متغییرهای مورد مطالعه تکمیل و تحت آنالیز قرار خواهند گرفت . محتوای جلسات مداخلات روان شناختی جلسه اول: در ارتباط با بیماری کوید 19 که شامل اتیولوژی بیماری ، علائم بالینی ، درمان ، اصول مراقبت های پرستاری از بیماری مورد نظر منتج از آخریت پروتکهای وزارت بهداشت با تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی بخصوص شستشوی دست بوده . جلسه دوم : آشنایی با مفهوم اضطراب سلامتی ، تعریف و بیان مفاهیم شناخت، رفتار و احساس و ذکر مثال ثبت افکار روزانه جلسه سوم : ثبت سلسه مراتب اضطراب سلامتی، آشنایی بامولفه های فیزیولوژیک درباره اضطراب و رابطه آن با افکار منفی جلسه چهارم : آموزش آرام سازی، تمرین تکنیکهای آرام سازی در مواجهه با سلسه مراتب اضطراب سلامتی جلسه پنجم : آشنایی با مفهوم خطاهای فکر و تکمیل جدول ثبت افکار با خطا های فکری و ادامه سلسه مراتب مواجهه جلسه ششم : آشنایی با تکنیک چالش افکار و آموزش تکنیک حل مسأله و همچنین مرور موضوعات مورد بحث یافته ها جدول 4-1 میانگین و انحراف معیار سن در واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل متغیر گروه‌ها میزان معنی‌داری (p) کنترل مداخله انحراف معیار ± میانگین انحراف معیار ± میانگین سن(سال) 29/11±6/35 97/83±11/33 235/0 جدول 4-2 توزیع فراوانی مطلق و نسبی وضعیت سنی واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل گروه متغیر گروه‌ها گروه مداخله گروه کنترل میزان معنی‌داری (P) تعداد درصد تعداد درصد طبقه سنی زیر 20 سال 8 6/28 4 3/14 421/0 * 20 تا 40 سال 8 6/28 10 7/35 بالای 40 سال 12 9/42 14 4/21 کل 28 100 28 100 جدول 4-3توزیع فراوانی مطلق و نسبی جنس واحد‌های موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل متغیر گروه‌ها گروه مداخله گروه کنترل میزان معنی‌داری P)) تعداد درصد تعداد درصد جنس مرد 14 50 17 7/60 29/0 زن 14 50 11 3/39 کل 28 100 28 100 یافته‌های مطالعه نشان داد که در گروه مداخله، آزمون دقیق فیشر بیانگر آن بوده که بین دو گروه ازنظر جنس تفاوت معنی‌دار آماری بین دو گروه موجود نبوده گروه‌ها ازنظر این متغیر یکسان بوده‌اند. جدول 4-5 توزیع فراوانی مطلق و نسبی وضعیت تاهل واحد‌های موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل متغیر گروه‌ها گروه مداخله گروه کنترل میزان معنی‌داری P)) تعداد درصد تعداد درصد تاهل مجرد 15 6/53 13 4/46 39/0 متاهل 13 4/46 15 6/53 کل 28 100 28 100 نتایج آزمون دقیق فیشر بیانگر آن بوده که در دو گروه از نظر وضعیت تاهل تفاوت معنی دار آماری موجود نبوده است . جدول 4-6 توزیع فراوانی مطلق و نسبی وضعیت تحصیلی واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل گروه متغیر گروه‌ها گروه مداخله گروه کنترل میزان معنی‌داری (P) تعداد درصد تعداد درصد وضعیت تحصیلات خواندن و نوشتن 8 6/28 10 7/35 951/0 * زیر دیپلم 4 3/14 5 9/17 دیپلم 12 8/42 6 4/21 دانشگاهی 4 3/14 7 25 کل 28 100 28 100 یافته‌های مطالعه در خصوص "وضعیت تحصیلات" در دو گروه مداخله و کنترل نشان می‌دهد که: در دو گروه از نظر تحصیلات تفاوت منعی دار آماری موجود نبوده است . جدول: 4-7 میانگین و انحراف معیار نمره خوش بینی در واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل میزان معنی‌داری P گروه‌ها مرحله متغیر کنترل مداخله انحراف معیار ± میانگین انحراف معیار ± میانگین 110/0 35/5±31/21 57/2±47/19 قبل ازمداخله خوش بینی 016/0 8/7±7/20 05/6±92/23 بعدازمداخله 001/0 12/4±2/19 35/5±84/27 پی گیری سه ماهه آزمون انالیز واریانس تکرار مشاهدات 02/0 <0/001 P درون گروهی نتایج بیانگر آن بوده که میانگین و انحراف معیار نمره خوش بینی قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنی دار نداشته اما بعد از مداخله و همچنین بعد از پی گیری تفاوت معنی دار بوده است به طوریکه در گروه مداخله با افزایش اما در گروه کنترل با کاهش مواجهه بوده است . جدول: 4-8 میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب سلامت در واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل میزان معنی‌داری P گروه‌ها مرحله متغیر کنترل مداخله انحراف معیار ± میانگین انحراف معیار ± میانگین 590/0 35/5±51/46 6/7±47/47 قبل ازمداخله اضطراب سلامت 02/0 8/7±7/43 05/6±92/37 بعدازمداخله 001/0 12/5±2/35 35/3±94/29 پی گیری آزمون انالیز واریانس تکرار مشاهدات 05/0 <0/01 P درون گروهی نتایج بیانگر آن بوده که میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب سلامت قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنی دار نداشته اما بعد از مداخله و همچنین بعد از پی گیری تفاوت معنی دار بوده است به طوریکه در گروه مداخله با کاهش اما در گروه کنترل با افزایش مواجهه بوده است . بحث و نتیجه گیری . پیشنهاد برای پژوهش های آتی با توجه به اینکه مداخلات روان شناختی به زمان بیشتری در جهت اثربخشی نیازمند است لذا پیشنهاد می شود همین طرح در یک بازده زمانی بیشتر مورد سنجش قرار گیرد . اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح اضطراب سلامتی و خوش بینی خانواده های در معرض آسیب کرونا در یک بازده زمانی یک ساله با توجه به اینکه کرونا زمینه ساز ایزولاسیون و کاهش ارتباط اجتماعی است و این آسیب زمینه ساز افسردگی در افراد است لذا این مداخلات در جهت سطح کاهش افسردگی مورد مطالعه قرار گیرد اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح افسردگی خانواده های در معرض آسیب کرونا در یک بازده زمانی یک ساله چون اسیبهای روحی و روانی زمینه ساز مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی است لذا مداخلات روان شناختی مبتنی بر فرم مجازی در میزان ارجاحات افراد مورد ارزیابی قرار گیرد اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح پذیرش بیمارستانی ، مراجعه به پزشک و میزان مصرف داروهای آرامبخش در معرض آسیب کرونا . پیشنهاد برای پژوهش های آتی با توجه به اینکه مداخلات روان شناختی به زمان بیشتری در جهت اثربخشی نیازمند است لذا پیشنهاد می شود همین طرح در یک بازده زمانی بیشتر مورد سنجش قرار گیرد . اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح اضطراب سلامتی و خوش بینی خانواده های در معرض آسیب کرونا در یک بازده زمانی یک ساله با توجه به اینکه کرونا زمینه ساز ایزولاسیون و کاهش ارتباط اجتماعی است و این آسیب زمینه ساز افسردگی در افراد است لذا این مداخلات در جهت سطح کاهش افسردگی مورد مطالعه قرار گیرد اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح افسردگی خانواده های در معرض آسیب کرونا در یک بازده زمانی یک ساله چون اسیبهای روحی و روانی زمینه ساز مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی است لذا مداخلات روان شناختی مبتنی بر فرم مجازی در میزان ارجاحات افراد مورد ارزیابی قرار گیرد اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح پذیرش بیمارستانی ، مراجعه به پزشک و میزان مصرف داروهای آرامبخش در معرض آسیب کرونا . پیشنهاد برای پژوهش های آتی با توجه به اینکه مداخلات روان شناختی به زمان بیشتری در جهت اثربخشی نیازمند است لذا پیشنهاد می شود همین طرح در یک بازده زمانی بیشتر مورد سنجش قرار گیرد . اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح اضطراب سلامتی و خوش بینی خانواده های در معرض آسیب کرونا در یک بازده زمانی یک ساله با توجه به اینکه کرونا زمینه ساز ایزولاسیون و کاهش ارتباط اجتماعی است و این آسیب زمینه ساز افسردگی در افراد است لذا این مداخلات در جهت سطح کاهش افسردگی مورد مطالعه قرار گیرد اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح افسردگی خانواده های در معرض آسیب کرونا در یک بازده زمانی یک ساله چون اسیبهای روحی و روانی زمینه ساز مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی است لذا مداخلات روان شناختی مبتنی بر فرم مجازی در میزان ارجاحات افراد مورد ارزیابی قرار گیرد اثر بخشی در مان شناختی – رفتاری مبتنی بر مداخله مجازی بر سطح پذیرش بیمارستانی ، مراجعه به پزشک و میزان مصرف داروهای آرامبخش در معرض آسیب کرونا

خلاصه نتایج حاصله

یافته ها جدول 4-1 میانگین و انحراف معیار سن در واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل متغیر گروه‌ها میزان معنی‌داری (p) کنترل مداخله انحراف معیار ± میانگین انحراف معیار ± میانگین سن(سال) 29/11±6/35 97/83±11/33 235/0 جدول 4-2 توزیع فراوانی مطلق و نسبی وضعیت سنی واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل گروه متغیر گروه‌ها گروه مداخله گروه کنترل میزان معنی‌داری (P) تعداد درصد تعداد درصد طبقه سنی زیر 20 سال 8 6/28 4 3/14 421/0 * 20 تا 40 سال 8 6/28 10 7/35 بالای 40 سال 12 9/42 14 4/21 کل 28 100 28 100 جدول 4-3توزیع فراوانی مطلق و نسبی جنس واحد‌های موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل متغیر گروه‌ها گروه مداخله گروه کنترل میزان معنی‌داری P)) تعداد درصد تعداد درصد جنس مرد 14 50 17 7/60 29/0 زن 14 50 11 3/39 کل 28 100 28 100 یافته‌های مطالعه نشان داد که در گروه مداخله، آزمون دقیق فیشر بیانگر آن بوده که بین دو گروه ازنظر جنس تفاوت معنی‌دار آماری بین دو گروه موجود نبوده گروه‌ها ازنظر این متغیر یکسان بوده‌اند. جدول 4-5 توزیع فراوانی مطلق و نسبی وضعیت تاهل واحد‌های موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل متغیر گروه‌ها گروه مداخله گروه کنترل میزان معنی‌داری P)) تعداد درصد تعداد درصد تاهل مجرد 15 6/53 13 4/46 39/0 متاهل 13 4/46 15 6/53 کل 28 100 28 100 نتایج آزمون دقیق فیشر بیانگر آن بوده که در دو گروه از نظر وضعیت تاهل تفاوت معنی دار آماری موجود نبوده است . جدول 4-6 توزیع فراوانی مطلق و نسبی وضعیت تحصیلی واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل گروه متغیر گروه‌ها گروه مداخله گروه کنترل میزان معنی‌داری (P) تعداد درصد تعداد درصد وضعیت تحصیلات خواندن و نوشتن 8 6/28 10 7/35 951/0 * زیر دیپلم 4 3/14 5 9/17 دیپلم 12 8/42 6 4/21 دانشگاهی 4 3/14 7 25 کل 28 100 28 100 یافته‌های مطالعه در خصوص "وضعیت تحصیلات" در دو گروه مداخله و کنترل نشان می‌دهد که: در دو گروه از نظر تحصیلات تفاوت منعی دار آماری موجود نبوده است . جدول: 4-7 میانگین و انحراف معیار نمره خوش بینی در واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل میزان معنی‌داری P گروه‌ها مرحله متغیر کنترل مداخله انحراف معیار ± میانگین انحراف معیار ± میانگین 110/0 35/5±31/21 57/2±47/19 قبل ازمداخله خوش بینی 016/0 8/7±7/20 05/6±92/23 بعدازمداخله 001/0 12/4±2/19 35/5±84/27 پی گیری سه ماهه آزمون انالیز واریانس تکرار مشاهدات 02/0 <0/001 P درون گروهی نتایج بیانگر آن بوده که میانگین و انحراف معیار نمره خوش بینی قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنی دار نداشته اما بعد از مداخله و همچنین بعد از پی گیری تفاوت معنی دار بوده است به طوریکه در گروه مداخله با افزایش اما در گروه کنترل با کاهش مواجهه بوده است . جدول: 4-8 میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب سلامت در واحدهای موردپژوهش در دو گروه مداخله و کنترل میزان معنی‌داری P گروه‌ها مرحله متغیر کنترل مداخله انحراف معیار ± میانگین انحراف معیار ± میانگین 590/0 35/5±51/46 6/7±47/47 قبل ازمداخله اضطراب سلامت 02/0 8/7±7/43 05/6±92/37 بعدازمداخله 001/0 12/5±2/35 35/3±94/29 پی گیری آزمون انالیز واریانس تکرار مشاهدات 05/0 <0/01 P درون گروهی نتایج بیانگر آن بوده که میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب سلامت قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنی دار نداشته اما بعد از مداخله و همچنین بعد از پی گیری تفاوت معنی دار بوده است به طوریکه در گروه مداخله با کاهش اما در گروه کنترل با افزایش مواجهه بوده است .


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top