عنوان پژوهش: بررسی نگرش و رفتارهای ایمن عبور از خیابان بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه (دوره اول) شهرستان شهرکرد در سال1395
    دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1395/10/26
مرکز مجری پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

مکان اجرای پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
فاطمه رشیدی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بهداشت عمومی کارشناسی -
گلنوش شهابی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -
زهرا شاهینی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -
الهه توسلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بهداشت عمومی دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

یکی از مهمترین معضلات بهداشتی سوانح ترافیکی است. سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که ششمین علت مرگ در سراسر جهان و دومین علت سال های از دست رفته از عمر ناشی از ناتوانی در کشورهای در حال توسعه تا سال۲۰۲۰حوادث ترافیکی می گردد. یکی از کشورهایی که دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ ومیر ناشی از آن است ایران می باشد. بعد از تصادف وسایل نقلیه تصادف عابرین پیاده مهمترین نوع تصادفات محسوب می شوند که باعث مرگ ومیر بالایی از افرادی میگرددکه در این میان کودکان ونوجوانان بیشتر از همه به عنوان عابر پیاده آسیب می بیند. آسیب به عابر پیاده کودک ونوجوان ازنظر اقتصادی ،اجتماعی به جامعه مشکلات زیادی را تحمیل می کند. برای عبور از خیابان باید اصولی توسط عابرین رعایت شود. با توجه به گزارش های بالا از تصادفات ،به کارگیری راه کارهاوبرنامه های آموزشی وپیشگیرانه بهترین و باصرفه ترین روش در کاهش وقوع این گونه حوادث است. در همین راستا،فیشبن وآجزن در سال۱۹۸۷ تئوری رفتار برنامه ریزی شده رامطرح کردند. در این نظریه وقوع یک رفتار ویژه پیش بینی می شودبه شرط آن که قصد انجام آن در فرد وجود داشته باشد. سه عامل نگرش،هنجاهای ذهنی وکنترل رفتاری درک شده ،تعیین کننده های قصد رفتاری در این نظریه است.بدین ترتیب این مطالعه با هدف بررسی نگرش و رفتارهای ایمن عبور از خیابان بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده در دانش آموزان دختر شهرکرد صورت خواهد گرفت. در ای ن پژوهش توصی فی -تحلی لی از نوع مقطعی ،۳۵۱نفر از دختران مشغول به تحصی ل در مقطع دبی رستان ( دوره اول) شهرکرد در سال تحصی لی (۹۵-۹۶) مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. با گرفتن مجوز و معرفی نامه های لازم از دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به اداره کل آموزش و پرورش استان مراجعه خواهد شد، بعد از طی نمودن مراحل مربوط به چک نمودن و تای ی د طرح تحقی قاتی و پرسشنامه مورد استفاده در تحقی ق توسط کارشناسان سلامت ادراه کل و حراست ای ن اداره، معرفی نامه جهت مراجعه به نواحی دو گانه آموزش و پرورش شهرکرد اخذ و به ای ن نواحی مراجعه خواهد شد، در ای ن نواحی لی ست دبی رستان های دوره اول گرفته خواهد شد و سپس به صورت تصادفی از بی ن ای ن دبی رستان ها متناسب با حجم نمونه مطالعه، تعدادی از آن ها انتخاب می شود. به دبی رستان های دوره اول انتخاب شده مراجعه کرده وپس از هماهنگی با مسئولان مربوطه،توضی حات لازم در خصوص انجام ای ن مطالعه شرح داده خواهد شد.سپس از روی لی ست حضور و غی اب و کد گذاری آن ۳۵۱ دانش آموزان به طور تصادفی انتخاب خواهد شد. لازم به ذکر است که قبل از شروع مطالعه، هدف از انجام طرح و محرمانه بودن اطلاعات برای گروه هدف توضی ح داده خواهد شد و در صورت رضای ت کامل و آگاهانه، گروه هدف وارد مطالعه خواهند شد. معی ارهای ورود :رضای ت کتبی آگاهانه و مشارکت داوطلبانه در هر ی ک از مراحل مطالعه،معی ارهای خروج :۱. عدم رضایت افراد برای شرکت در مطالعه۲.نداشتن شرایط جسمی مناسب برای پاسخگویی به سوالات. ابزار گردآوری اطلاعات در ای ن مطالعه عبارت است ازی ک پرسشنامه استاندارد که در سه بخش تنظی م شده است. ای ن پرسشنامه توسط رمضان خانی و همکاران طراحی و اعتباری ابی شده بود (۳). برای محاسبه پای ای ی پرسشنامه از روش آزمون-آزمون مجدد استفاده شده است.ضری ب هبستگی برای سوالات رفتار (p=۰.۰۰۰۱ ،r=.۹ ) وبرای سوالات سازه ها به ترتی ب:اعتقادات رفتاری (p=۰.۰۰۰۱،r=۰.۸۱۹ )،ارزشی ابی پی امد (p=۰.۰۰۰۱،r=۰.۹۰۷)، انگی زه پی روی (p=۰.۰۱۹،r=۰.۵۲۱)،اعتقادات هنجاری (p=۰.۰۰۰۱،r=۰.۸۴۱)، اعتقادات کنترلی (p=۰.۰۳۴،r=۰.۴۵۵) و توانمندی درک شده (p=۰.۰۰۰۱،r=۰.۷۹۹) بود. همچنی ن ثبات درونی سوالات از طری ق آلفای کرونباخ بدست آمده با ۰.۸۱ معنی دار بوده است. بخش اول مرتبط با سنجش عوامل دموگرافی کی است که ۹ سوال را دربر می گی رد.(سال تولد ،سن والدی ن ،تعداد افراد خانواده ،فرزند چندم خانواده ،می زان سواد والدی ن ،شغل والدی ن). در بخش دوم پرسشنامه، نگرش دانش آموزان با استفاده از سازه های نظری ه رفتار برنامه ری زی شده (اعتقادات رفتاری ، ارزشی ابی پی امد، اعتقادات نرمی ، انگی زه پی روی ، کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتاری ) سنجی ده می شود. اعتقادات رفتاری با چهار سوال، ارزشی ابی پی امد با چهار سوال، اعتقادات نرمی با شش سوال، انگی زه پی روی با شش سوال، کنترل رفتاری درک شده با دو سوال و قصد رفتاری با دو سوال با استفاده از مقی اس لی کرت ۵ گزی نه ای سنجی ده خواهند شد. بخش سوم مرتبط با سنجش رفتارهای ای من عبور از خی ابان می باشد که حاوی پانزده سوال مرتبط می باشد (به عنوان مثال: من وقتی چراغ  عابر سبز است از خی ابان عبور می کنم، من اگر دی رم باشد ی ا عجله داشته باشم در مورد عبور از خی ابان ع†ر می کنم). (از طری ق مقی اس لی کرت ۵ گزی نه ای سنجی ده می شود ). (پرسشنامه در قسمت ضمای م آورده شده است )، نمره دهی به ای ن صورت خواهد بود که به گزی نه کاملا موافقم نمره ۵ و به موافق نمره۴ ،به نظری ندارم نمره ۳ ،به مخالف نمره۲ ،به کاملا مخالف نمره ۱ تعلق می گی رد و در مواردی مثل خی لی خوب نمره۵ ،به خوب نمره ۴ ،به اهمی تی ندارد نمره ۳ ،به بد نمره ۳ وبه خی لی بد نمره۱تعلق می گی رد .در مورد سای ر مثل خی لی مشکل ،احتمال هاو...نمره دهی به همی ن روش صورت می گی رد. در نهای ت داده ها جمع آوری شده وبا استفاده ازنرم افزارSPSS V.۱۶ تجزی ه و تحلی ل خواهد شد.به منظور بررسی نگرش ورفتارهای ای من عبور از خی ابان بر اساس نظری ه رفتار برنامه ری زی شده از آزمون ضری ب همبستگی پی رسون استفاده خواهد شد. روش تجزی ه و تحلی ل داده‌ها:بعد از ورود داده ها در نرم افزار آماری SPSS V.۱۶ با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر ، Tمستقل،ANOVA و ضری ب همبستگی پی رسون و اسپی رمن و رگرسی ون مورد تجزی ه و تحلی ل قرار خواهد گرفت.

خلاصه نتایج حاصله

بررسی نگرش و رفتارهای ایمن عبور از خیابان بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه (دوره اول) شهرستان شهرکرد در سال1395 نشان داد بین شغل پدر و ادراکات رفتاری دانش آموزان ارتباط وجود دارد


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top