عنوان پژوهش: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی بر نگرش و باور مادران در زمی نه مراقبت از دندانهای شی ری
    دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1395/08/02
مرکز مجری پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد-مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

مکان اجرای پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
مسعود لطفی زاده دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بهداشت جامعه دکترای تخصصی (PhD) دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
فریبا رفیعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -
مرضیع عرب جعفری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -
محدثه جهانبانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -
نرگس لطفی زاده دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -
مهناز مهدی زاده دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

دندان های شیری دارای اهمیت بسیار بالایی درتغذیه و رشد کودکان و نیز راهنمای رویشی مهمی برای رویش دندان های دائمی در موقعیت صحیح هستند از آنجایی که والدین در دوران کودکی نقش تاثیرگذاری در محافظت از دندان های کودکان دارند آگاه کردن والدین درباره ی اهمیت دندان های شیری می تواند به میزان قابل توجهی سلامت دهان و دندان کودکان را در طول زندگی آنان ارتقاء دهد. یافته های این پژوهش نشان داد قبل از انجام مداخله بین موانع درک شده با تعداد دندان های خراب در کودکان و نیز و بین آگاهی با شغل پدر در گروه آزمون و نیز در گروه شاهد بین موانع درک شده و وضعیت تاهل ارتباط معناداری مشاهده شد اما پس از انجام مداخله بین شدت درک شده و موانع درک شده با سن مادر و شدت درک شده با تعداد دندان های خراب و بین آگاهی و تحصیلات پدر موانع درک شده با تحصیلات مادر و شغل پدر وضعیت تاهل و منافع درک شده با تحصیلات مادر در گروه شاهد ارتباط معناداری مشاهده شد . بین میانگین نمره ی آگاهی و سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در دو گروه قبل از مداخله تفاوت معنی داری یافت نشد و بعد از مداخله در تمام سازه ها به جزء موانع درک شده ارتباط معناداری مشاهده شد.ارتباط معناداری بین میانگین نمره ی آگاهی و سایر سازه ها قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون گزارش گردید که نشانگر موثر بودن آموزش در گروه مداخله است. با مشخص شدن نتایج پژوهش مبنی بر تاثیرگذار بودن آموزش بر باور و نگرش مادران در زمینه ی دندان های شیری و همچنین اهمیت بسیار زیاد این دندان ها در سال های آتی زندگی کودکان میتوان الگوی مناسبی برای مسئولین حوزه ی برنامه ریزی و سیایت گذاری در جهت ارتقای آگاهی و عملکرد مادران در زمینه ی مراقبت از دندان های شیری کودکان قرار گیرد .

خلاصه نتایج حاصله

یافته ها میانگین سن افراد مورد مطالعه در گروه آزمون 88/7±98/33 و دامنه ی سنی آنها 21-56 سال بوده است و میانگین سن شرکت کنندگان در گروه شاهد 5/5±32/32 با دامنه ی سنی 20-46 بوده است. قبل از انجام مداخله بین موانع درک شده با تعداد دندان های خراب در کودکان (p=0/023) و نیز و بین آگاهی با شغل پدر در گروه آزمون (p=0/039) و نیز در گروه شاهد بین موانع درک شده و وضعیت تاهل(p=0/014) ارتباط معناداری مشاهده شد اا ما پس از انجام مداخله بین شدت درک شده و موانع درک شده با سن مادر( p=0/042 , P=0/028) و شدت درک شده با تعداد دندان های خراب (p=0/034) و بین آگاهی و تحصیلات پدر (p=0/04) موانع درک شده با تحصیلات مادر (p=0/008) و شغل پدر (p=0/031) وضعیت تاهل (p=0/006) و منافع درک شده با تحصیلات مادر(p=0/008) در گروه شاهد ارتباط معناداری مشاهده شد . بین میانگین نمره ی آگاهی و سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در دو گروه قبل از مداخله تفاوت معنی داری یافت نشد و بعد از مداخله در تمام سازه ها به جزء موانع درک شده ارتباط معناداری مشاهده شد. ( آگاهی p<0/0001 ، حساسیت درک شده p<0/0001 ، شدت درک شده p=0/012 و منافع درک شده p=0/003). جدول 1.مقایسه ی میانگین نمرات و انحراف معیار حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، و موانع درک شده در گروه آزمون قبل و بعد از آزمون سطح معناداری پس از آزمون پیش از آزمون متغییر ها P<0/0001 08/7±97/1 13/2±25/4 آگاهی P<0/0001 28/16±39/4 8/12±81/4 حسایت درک شده P<0/0001 88/6±22/3 34/10±30/4 شدت درک شده P<0/0001 25/7±23/3 06/10±14/6 منافع درک شده P<0/0001 93/16±78/3 69/14±24/2 موانع درک شده جدول شماره ی 1 بیانگر ارتباط معنادار بین میانگین نمره ی آگاهی و سایر سازه ها قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون است که نشانگرموثر بودن آموزش در گروه مداخله است. جدول شماره ی 2.ارتباط بین سازه های مختلف در گروه آزمون قبل از مداخله آگاهی حساسیت درک شده منافع درک شده موانع درک شده شدت درک شده آگاهی - P=0/03 - P=0/02 حساسیت درک شده - P<0/0001 P=0/01 P<0/0001 منافع درک شده P=0/03 P<0/0001 P=0/001 P<0/0001 موانع درک شده - P=0/01 P=0/001 P=0/003 شدت درک شده P=0/02 P<0/0001 P<0/0001 P=0/003 بر طبق جدول شماره ی 2 بین آگاهی با شدت درک شده و منافع درک شده و بین حساسیت درک شده با شدت درک شده و موانع درک شده و منافع درک شده و نیز بین شدت درک شده با موانع و منافع درک شده و همچنین بین موانع درک شده با منافع درک شده قبل از مداخله در گروه آزمون ارتباط معناداری مشاهده شد . جدول شماره ی 3. ارتباط بین سازه های مختلف در گروه آزمون بعد از مداخله آگاهی حساسیت درک شده منافع درک شده موانع درک شده شدت درک شده آگاهی - P=0/04 - - حساسیت درک شده - - - - منافع درک شده P=0/04 - - P=0/038 موانع درک شده - - - - شدت درک شده - - - - برطبق جدول شماره ی 3 بین آگاهی با منافع درک شده، شدت درک شده با منافع درک شده ارتباط معناداری وجود دارد . جدول شماره ی 4. مقایسه ی میانگین نمرات و انحراف معیار حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، و موانع درک شده در گروه شاهد سطح معناداری پس ازدوماه متغییر ها - 1/2±2/1 04/1±08/2 آگاهی 003/0 22/18±65/3 4/16±62/3 حسایت درک شده 001/0> 17/10±37/2 88/11±94/2 شدت درک شده 001/0 64/6±23/2 3/8±92/2 منافع درک شده - 81/14±9/3 05/14±7/2 موانع درک شده در گروه شاهد در نوبت اول بین شدت درک شده با موانع درک شده (p=0/017) و منافع درک شده (P<0/0001) و در نوبت دوم بین شدت درک شده با منافع درک شده (P<0/0001) ارتباط معناداری وجود داشت .


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top