عنوان پژوهش: بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برکیفیت زندگی مهارتهای زندگی واختلالات روانی زنان تحت خشونت همسر شهرستان فارسان
    دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1395/02/12
مرکز مجری پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

مکان اجرای پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
راهله علیرضایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -
مصطفی شاکری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -
طیبه شریفی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - - -

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

مقدمه و بیان مسئله در راستای کاهش میزان فراوانی همسر آزاری و یا پیشگیری از آن، برنامههای زیادی در کشورهای گوناگون طراحی شده است.یکی از این برنامه ها آموزش مهارتهای زندگی میباشد دربحث خشونت علیه زنان نیز آموزش برخی از این مهارتهای زندگی بیشک نقش موثری درکاهش خشونت علیه زنان یا مهار عوارض بعدی خشونت خواهد داشت. از ویژگیهای مهم سلامت روانی که فرد واجد سلامتی بایستی از آن برخوردار باشد احساس سلامت یا رضایتمندی است که شامل رضایت از کیفیت زندگی نیز میباشد در خصوص زنان مورد خشونت خانگی لازم است میزان رضایت ایشان وکیفیت زندگی آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد. روش اجرا خشونت علیه زنان یا همسر آزاری رفتار آزار دهنده است که توسط شوهر علیه زن در محیط خلوت خانه و به دور از چشمان افراد جامعه به صورت پنهانی به وقوع میپیوندد، که با به جای گذاردن عوارض جسمی و روانی در فرد آسیب دیده، باعث تبعات جبران ناپذیر اجتماعی نیز میگردد. هدف پژوهش کنونی، تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش اختلالات روانی و افزایش کیفیت زندگی زنان تحت خشونت همسر شهرستان فارسان بوده است. روش پژوهش کنونی شبه آزمایشی است، جامعه آماری این پژوهش130 نفر از زنان تحت خشونت همسر بودند، که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 از زنان نفر انتخاب شدند، در گروه آزمایش 30 نفر و در گروه گواه30 نفر به صورت تصادفی ساده با در نظر گرفتن ملاک همتا سازی قرار داده شدند. آموزش مهارتهای زندگی برای زنان تحت خشونت طبق بسته آموزشی مربوطه به گروه آزمایش در طول 10جلسه آموزش داده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه R-90 -SCL برای تعیین میزان اختلالات روانی، پرسشنامه کیفیت زندگی، پرسشنامه مهارت زندگی و پرسشنامه محقق ساخته خشونت و ویژگیهای دموگرافیک بودند. یافتههای پژوهش حاکی از اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در افزایش کیفیت زندگی و ابعاد آن در زنان تحت خشونت همسر شهرستان فارسان میباشد همچنین طبق یافتههای پژوهش آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش اختلالات روانی در زنان تحت خشونت همسر شهرستان فارسان شد. بین کیفیت زندگی، اختلالات روانی، مهارتهای زندگی زنان گروه آزمایش و گروه کنترل پس از آموزش تفاوت معناداری مشاهده گردید یافته ها یافته های حاصل از پژوهش حاضر حاکی از آنست با توجه به اینکه دربعد کیفیت روانی،pکوچکتر از001/0و در ابعادکیفیت اجتماعی، محیطی در سطح 05/0می باشد بنابراین بین دوگروه آزمایش وکنترل تفاوت معناداری وجود دارد باتوجه به اینکه p در تمام ابعاد اختلالات روانی 001/0 (و بعد ترس درسطح050/0 ( میباشد درنتیجه بین دوگروه آزمایش وکنترل تفاوت معناداری وجود دارد با توجه به اینکه p در کیفیت زندگی 001/0 از آموزش مهارتهای زندگی درزمینه کیفیت زندگی وجود داردبنابراین بین کیفیت زندگی زنان گروه آزمایش وگروه کنترل پس از آموزش تفاوت وجود دارد بحث و نتیجه گیری پس نتیجه گرفته میشود آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش کیفیت زندگی وابعاد آن و افزایش مهارتهای زندگی و کاهش اختلالات روانی در زنان تحت خشونت گردیده است بنابراین آموزش مهارتهای زندگی به کلیه گروههای هدف در سایر ادارات نظیر استانداری-کمیته امدادو..توصیه میگردد.

خلاصه نتایج حاصله

یافته ها یافته های حاصل از پژوهش حاضر حاکی از آنست با توجه به اینکه دربعد کیفیت روانی،pکوچکتر از001/0و در ابعادکیفیت اجتماعی، محیطی در سطح 05/0می باشد بنابراین بین دوگروه آزمایش وکنترل تفاوت معناداری وجود دارد باتوجه به اینکه p در تمام ابعاد اختلالات روانی 001/0 (و بعد ترس درسطح050/0 ( میباشد درنتیجه بین دوگروه آزمایش وکنترل تفاوت معناداری وجود دارد با توجه به اینکه p در کیفیت زندگی 001/0 از آموزش مهارتهای زندگی درزمینه کیفیت زندگی وجود داردبنابراین بین کیفیت زندگی زنان گروه آزمایش وگروه کنترل پس از آموزش تفاوت وجود دارد


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top