| نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
|---|---|---|---|---|
| فیروزه مجیدی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | آموزش پزشکی | کارشناسی ارشد | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی |
| نجمه مجیدی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | آموزش پزشکی | کارشناسی ارشد | - |
| معصومه معزی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | پزشکی اجتماعی | دکتری تخصصی | - |
| مجید شیرانی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | اورولوژی | دکتری تخصصی | - |
| افسانه ملک پور | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | آمار | دکتری تخصصی | - |
| نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
|---|
گزارش صبحگاهی،کنفرانسهای مبتنی بر مورد را توصیف می کند که استادان، دستیاران و سایر دانشجویان پزشکی برای ارائه موارد بالینی پذیرفته شده در شب گذشته در آن شرکت می کنند و به آن گزارش دستیار، کنفرانس صبحگاهی، کنفرانس خانگی استاد و جلسات صبحگاهی نیز گفته می شود. اهداف مختلفی برای گزارش صبحگاهی ذکر شده است که از بین آنها آموزش هدف اصلی بیان شده است. گزارش صبحگاهی می تواند فرصتی را برای یادگیری فعال از طریق بحث های گروهی درباره موارد جالب، تشخیص و مدیریت وضعیتهای بغرنج و دیگر موضوعات مرتبط فراهم کند. اثر گزارش های صبحگاهی با ویژگیهای ساختاری و محتوایی مختلف بر بهره مندی مخاطبین متفاوت باشد که لازم است این فرضیه مورد بررسی قرار گیرد.لذا این پژوهش در پی آن است که با در نظر گرفتن استاندارد های ملي برگزاری گزارش صبحگاهی نحوه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی بیمارستانهای اموزشی شهرکرد را که نقش مهمی در مدیریت تعداد انبوه بیماران وارد شده به این بیمارستانها را دارد و میزان بهره مندی فراگیران از این جلسات را بررسی نموده و بتواند با برجسته نمودن نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف در بهبود کیفیت آموزش بالینی موثر واقع شود. روش کار: دراین پژوهش ، که مطالعه ای توصیفی –مقطعی می باشد ابتدا استانداردهای ملي تدوين شده توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکي معاونت آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکي در پاييز سال 1388 گردآوري و استاندارهای گزارش صبحگاهی شناسایی شد. و سپس بر اساس استانداردهای ملی و مروری بر سایر مطالعات ،فرم جمع آوری اطلاعات جهت بررسی نحوه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی از نظر مطابقت با استانداردهای ملی طراحی گردید.قبل از شروع کار فرم جمع اوری اطلاعات توسط 3نفر از متخصصین بالینی مورد تایید قرار گرفت و در یک جلسه صبحگاهی به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از تکنیک مشاهده مستقیم و به صورت مخفی جمع آوری گردید مشاهده و ثبت داده ها توسط کارشناس مرکز مطالعات و توسعه اموزش پزشکی دانشگاه صورت گرفت به این ترتیب که با حضور در جلسات گزارش صبحگاهی که بصورت سرشماری انتخاب شد فرم جمع آوری دادها تکمیل گشت. فرم جمع آوری اطلاعات گزارشات صبحگاهی داراي دو بخش ساختار و محتواي آموزشي مي باشد. که در مجموع 22گزارشات صبحگاهی از نظر ساختار ومحتوای آموزشی بررسی شدند. در نهایت دادهای جمع آوری شده واردنرم افزار Spss و با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به جهت رعایت اصول اخلاقی ،اطلاعات بخش ها به صورت مخفی بایگانی شد . نتايج: در 22 مورد جلسات گزارش صبحگاهی بررسی شده طولانی ترین گزارشات 60 دقیقه و کوتاهترین گزارش در 25 دقیقه ارائه گردید وبطور میانگین مدت جلسات 36/49 دقیقه با انحراف معیار 69/13 بوده است. در 20 گزارش ،اساتیدگرداننده بحث بودند. در 16 گزارش (3/77 درصد )شیوه ارائه مطالب پرسش و پاسخ بوده و اساتید صرفا سوال می پرسیدند و در 5 مورد استاد سخنرانی را عهده دار بودند. در 14 مورد(6/63 درصد)یک بیمار معرفی شده و در بقیه موارد 2 مورد بیمار معرفی شده است ،در 12 مورد (5/54 درصد )فرد معرفی کننده در جلسات صبحگاهی کارورز و در 10 مورد (5/45درصد)فرد معرفی کننده دستیار و کارورز می باشد ،در هیچکدام از جلسات گزارش صبحگاهی کارآموزان در معرفی بیماران دخالت نداشته اند.! مدت زمان معرفی بیماران کمترین زمان 20-5 دقیقه در 4 مورد (2/18 درصد ) و در 11 مورد (50/. درصد )40-20 دقیقه بوده است و بطور میانگین 91/38 دقیقه بوده است.به نظر میرسد بهترین و مناسب ترین شرایط آموزش انتخاب تعداد محدودی بیمار (2-4 بیمار )است به طوری که استانداردهای وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی کشور معرفی کامل بیمار در گزارشات صبحگاهی (حداقل 5 دقیقه )و تعداد 2-4 بیمار را بعنوان استاندارد معرفی بیمار در گزارش صبحگاهی اجباری دانسته است ،با توجه به نتایج بدست آمده تعداد 5/45درصد از گزارشات صبحگاهی از نظر مدت جلسات نامطلوب ارزشیابی شده .بیشترین نمونه های بیماران که در جلسات گزارش صبحگاهی معرفی شده اند بیماران پیچیده با فراوانی 50/. (11 مورد )می باشد و بعد از ان بیماران شایع با فراوانی 6/13 (3 مورد ) معرفی شده اند.این مساله قابل تامل می باشد چرا که امتحانات پزشکی روی اهداف اموزشی تمرکز می کند تا اطمینان حاصل کنند که فارغ التحصیل در تشخیص و درمان حالات شایع ،توانمندی کسب کرده ست .اکثر مولفین تاکید دارند که گزارش صبحگاهی باید روی برنامه اموزشی متمرکز باشد که در ان تنوع بیماران تامین شود ،در این راستا پیشنهاد شده که در جلسات گزارش صبحگاهی روی برنامه آموزشی تمرکز شود بطوری که توزیع بیماران به نحوی صورت گیرد که دستیاران با مسائل شایع پزشکی تماس پیدا کنند.در خصوص ارائه فیدبک به دستیاران و فرد معرفی کننده بیما ر درجلسات در جلسات گزارش صبحگاهی بررسی شده در نیمی از موارد فیدبک بطور شفاهی ارائه شده است که با توجه به استاندارد وزارت بهداشت بهتر است برای ارزشیابی نحوه عملکرد تیم کشیک (شامل مدیریت بیماران، و ارایه در گزارش صبحگاهی) فرم خاصی طراحی شده و در هر جلسه توسط دستیار ارشد بخش و اساتید حاضر در جلسه تکمیل گردد، که این مورد در هیچکدام از گزارشات صبحگاهی دانشگاه انجام نمیشود.
در 22 مورد جلسات گزارش صبحگاهی بررسی شده طولانی ترین گزارشات 60 دقیقه و کوتاهترین گزارش در 25 دقیقه ارائه گردید وبطور میانگین مدت جلسات 36/49 دقیقه با انحراف معیار 69/13 بوده است. در 20 گزارش ،اساتیدگرداننده بحث بودند. در 16 گزارش (3/77 درصد )شیوه ارائه مطالب پرسش و پاسخ بوده و اساتید صرفا سوال می پرسیدند و در 5 مورد استاد سخنرانی را عهده دار بودند. در 14 مورد(6/63 درصد)یک بیمار معرفی شده و در بقیه موارد 2 مورد بیمار معرفی شده است ،در 12 مورد (5/54 درصد )فرد معرفی کننده در جلسات صبحگاهی کارورز و در 10 مورد (5/45درصد)فرد معرفی کننده دستیار و کارورز می باشد ،در هیچکدام از جلسات گزارش صبحگاهی کارآموزان در معرفی بیماران دخالت نداشته اند.! مدت زمان معرفی بیماران کمترین زمان 20-5 دقیقه در 4 مورد (2/18 درصد ) و در 11 مورد (50/. درصد )40-20 دقیقه بوده است و بطور میانگین 91/38 دقیقه بوده است.به نظر میرسد بهترین و مناسب ترین شرایط آموزش انتخاب تعداد محدودی بیمار (2-4 بیمار )است به طوری که استانداردهای وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی کشور معرفی کامل بیمار در گزارشات صبحگاهی (حداقل 5 دقیقه )و تعداد 2-4 بیمار را بعنوان استاندارد معرفی بیمار در گزارش صبحگاهی اجباری دانسته است ،با توجه به نتایج بدست آمده تعداد 5/45درصد از گزارشات صبحگاهی از نظر مدت جلسات نامطلوب ارزشیابی شده .بیشترین نمونه های بیماران که در جلسات گزارش صبحگاهی معرفی شده اند بیماران پیچیده با فراوانی 50/. (11 مورد )می باشد و بعد از ان بیماران شایع با فراوانی 6/13 (3 مورد ) معرفی شده اند.این مساله قابل تامل می باشد چرا که امتحانات پزشکی روی اهداف اموزشی تمرکز می کند تا اطمینان حاصل کنند که فارغ التحصیل در تشخیص و درمان حالات شایع ،توانمندی کسب کرده ست .اکثر مولفین تاکید دارند که گزارش صبحگاهی باید روی برنامه اموزشی متمرکز باشد که در ان تنوع بیماران تامین شود
| فایل |
|---|