عنوان پژوهش: شناسایی چهارچوب مفهومی از عوامل کلیدی موفقیت در پذیرش مهندسي مجدد فرآيندها (مورد مطالعه : شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منطقه ی چهارمحال و بختیاری)
دستگاه اجرایی کارفرما: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی
تاریخ اجرای پژوهش: 1394/11/12
مکان اجرای پژوهش: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و استان- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
جواد سیاهپوش شرکت ملی پخش استان رشتۀ مدیریت دولتی گرایش تشکیلات و روشها کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

پژوهش حاضربا هدف ارائه مدل مفهومی از عوامل کلیدی موفقیت در پذیرش مهندسي مجدد فرآيندها به روش کمی- کیفی در سال 1395انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در قسمت کیفی ،خبرگان در زمینه مهندسی فرآیند در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چهارمحال وبختیاری و در قسمت کمی ، کارشناسان و تکنسین های این شرکت بود. تعداد نمونه 20 نفر از نخبگان در بخش اول و تعداد 100 نفر نمونه در بخش دوم از بین کارشناسان و تکنسینها انتخاب گردید که در بخش اول نمونه گیری هدفمند متجانس برای توصیف، نوعی از نمونه گیری به کار رفت که در آن مواردی که از لحاظ هدف های تحقیق کیفی اطلاعات غنی در بر دارند، انتخاب شدند. در بخش دوم نمونه گیری به روش در دسترس انجام گرفت. روایی صوری پرسشنامه ها با استفاده از نظرات متخصصین موضوعی و تعدادی از اعضای جامعه اماری تایید گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل 751/0 و برای موانع 778/0تعیین گردید که نشان ‌دهنده پایایی مناسب ابزار اندازه‌گیری بود. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. در سطح توصیفی مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی متناسب با سطح داده ها و فرضیه ها، آزمون های آماری تی تک نمونه ای و آزمون فریدمن مورد استفاده قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که 7 عامل، داراي ارزش ویژة بیش از 1 هستند که 054/65 درصد از واریانس کل متغیرها را تحت پوشش قرار دادند؛ در این مدل دو بعد محرک ها و موانع شناسایی گردید. در بعد محرک ها ، عوامل حمایت های سخت افزاری و نرم افزاری، آمادگی اولیه (ارتباطی- شناختی)، تسهیل سازی، انگیزش، توانمند سازی، شفاف سازی و اطمینان بخشی و تثبیت و یادگیری و در بعد موانع عوامل ناکارآمدی مدیریت تغییر، نگرش غیرکارکردی مدیران، ناکارآمدی در برنامه ریزی و موانع محیطی و فرهنگی بدست آمد.

خلاصه نتایج حاصله

پژوهش حاضربا هدف شناسایی چهارچوب مفهومی از عوامل کلیدی موفقیت در پذیرش مهندسي مجدد فرآيندها به روش آمیخته سال 1395انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در قسمت کیفی را خبرگان در زمینه مهندسی فرآیند در شرکت ملی نفت و در قسمت کمی را کارشناسان و تکنسین های شرکت ملی نفت با تعداد 100 نفر تشکیل داده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای محرک ها 751/0 و برای موانع 778/0تعیین گردید که نشان ‌دهنده پایایی مناسب ابزار اندازه‌گیری بود. در این فصل با استفاده از اقدامات و بررسی های انجام شده در فصول پیشین، به بحث و تفسیر نتایج پژوهش محدودیت های تحققی و ارائه پیشنهادات کاربردی بر اساس یافته های پژوهش پرداخته شده است. همچنین زمینه های مورد نیاز به پژوهش بیشتر از مباحث بعدی مطرح شده در این فصل می باشد.


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top