نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
نرجس خاتون دادخواه | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- | مامایی | کارشناسی ارشد | علوم پزشکی تبریز |
مریم ترکی هرچگانی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- | مامایی | کارشناسی ارشد | جندی شاپوراهواز |
فاطمه علی اکبری | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- | مامایی | دکتری تخصصی | علوم پزشکی اصفهان |
زینب توکل | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- | سلامت باروری | دکتری تخصصی | علوم پزشکی شهرکرد |
لیلی عابدی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- | دکترای امار و اپیدمیولوژِی | دکتری تخصصی | علوم پزشکی تهران |
آرزو محمدیان | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- | روانشناسی | دکتری تخصصی | دانگاه اصفهان |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|
مصرف مواد محرک و توهم زا یک پدیده¬ی شایع در دنیا بوده که منجر به بروز مکرر مشکلات شغلی، اجتماعی، روانی و قانونی می¬شود. دامنه¬ی تاثیرات سوء مصرف مواد علاوه بر خود فرد، دامن گیر خانواده و دوستان نیز می¬شود و از جمله مهمترین مسائل قابل تامل در زمینه های فرهنگی، اجتماعی ، بهداشتی و درمانی در ایران، سوء مصرف مواد می باشد به نظر می رسد میزان آسیب پذیري جامعۀ ی ایرانی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و ساختار سنی جوان، در زمینه ی سوء مصرف مواد محرک و توهم زا زیاد شده و جوانان امروز علاوه بر حفظ کنجکاوي دیروز خود به دنبال همگرایی با روند تحولات اجتماعی جهانی و هویت یابی ، با پذیرش ریسک و خطرات ناشی از این تحولات نیز مواجه هستند و به اشتباه براي رهایی از فشارها و مشکلات به سوء مصرف انواع مواد مخدر به ویژه مواد محرک و توهم زا پناه می برند. از دلایل گرایش و تمایل به سوء مصرف مواد محرک و توهم زا در میان جوانان و به ویژه قشر دانشجو، ناآگاهی یا عدم اطلاع صحیح در مورد مواد محرک و توهم زا و عوارض آن ها میباشد. با این حال با گسترش پرشتاب مصرف مواد محرک و توهم زا و مشكلات وابسته به آن در جمعيت دانشجويي، ناشناخته بودن تمایل مصرف مواد در دانشجويان ، روش ها و الگوهاي مصرف، کم بودن مطالعات انجام شده و فقدان اطلاعات آماري پايه و قابل قبول، رابطه مصرف مواد با مشكلات دوران دانشجويي نظير بی انگيزگي تحصيلي، افت تحصيلي ، بيماري هاي جسمي و رواني، خودكشی و... ضرورت برنامه ريزي و ارائه ی راهكارهاي مداخله اي پيشگيرانه در دانشگاه ها را آشكار مي سازد. بنابراین شرط لازم براي هر نوع برنامه ريزي، اطلاع از شرايط موجود و ترسيم وضعيت فعلي مصرف مواد و همچنین میزان آگاهی در ميان دانشجويان است. نتایج مطالعه فعلی نشان داد که از 411 دانشجوی شرکت کننده در مطالعه حدود 6% شرکت کنندگان سابقه مصرف در طول عمر خود را گزارش کرده و شیوع ریتالین در یک سال گذشته بیش از سایر مواد محرک و توهم زا گزارش شده است. میزان آگاهی 34% دانشجویان در سطح ضعیف قرار داشت همچنین بین سن،جنس و نوع دانشکده، میانگین نمره نگرش با عملکرد دانشجویان ارتباط معنی داری مشاهده نشد اما این ارتباط در مقطع تحصیلی معنادار دیده شد(P<0.05). بر این اساس میزان آگاهی دانشجویان علوم پزشکی از سطح مطلوبی برخوردار نبود و میزان مصرف در سطوح پایین ترتحصیل، بیشتر ملاحظه شد، لذا آموزش و برگزاری برنامه های مشاوره در جهت افزایش آگاهی و بهبود نگرش دانشجویان علوم پزشکی توصیه می¬گردد. همچنین بنظر میرسد لازم است در سیاست گذاری های اموزشی در سطح دانشگاهها در حیطه ارتقا دانش و آگاهی و نیز بهبود رفتار های موثر بر سو مصرف مواد در دانشجویان ، درحوزه اموزشی واحدهای درسی اجباری و یا اختیاری بنا بر صلاح دید سیاست گذاران حوزه آموزش در نظر گرفته شود.
نتایج مطالعه فعلی نشان داد که از 411 دانشجوی شرکت کننده در مطالعه حدود 6% شرکت کنندگان سابقه مصرف در طول عمر خود را گزارش کرده و شیوع ریتالین در یک سال گذشته بیش از سایر مواد محرک و توهم زا گزارش شده است. میزان آگاهی 34% دانشجویان در سطح ضعیف قرار داشت همچنین بین سن،جنس و نوع دانشکده، میانگین نمره نگرش با عملکرد دانشجویان ارتباط معنی داری مشاهده نشد اما این ارتباط در مقطع تحصیلی معنادار دیده شد(P<0.05).
فایل |
---|