عنوان پژوهش: اندازه گیری اثر بخشی روش های مختلف اطلاع رسانی توسط شرکت توزیع با روش های MADM
دستگاه اجرایی کارفرما: شرکت توزیع نیروی برق
تاریخ اجرای پژوهش: 1392/08/25
مکان اجرای پژوهش: سطح استان چهارمحال بختیاری

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
رضا ابراهیمی نامشخص نامشخص دکترا دکترا

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

اطلاع رسانی به صورت مناسب تری دست یابد و نیز بتوان هزینه کمتری به آن اختصاص داد. به همین منظور در این رابطه ابتدا روشها تعریف گردیده (شناسایی شده) و سپس شاخص های ارزیابی کننده آنها تعیین شده و از بین آنها بوسیله تکنیک های MADM الویت بندی صورت می گیرد که نتایج حاصله الویت بندی روش های مختلف خواهد بود. در این پژوهش از روشهای موجود در تصمیم گیری چند معیاره از قبیل AHP و TOPSIS استفاده گردید و بوسیله هر روش الویت بندی بر روی روش های اطلاع رسانی انجام شد و سپس نتایج با یکدیگر مقایسه شود.روایی پرسشنامه های این پژوهش از نوع روایی صوری بوده و پرسشنامه ها پس از طراحی از لحاظ ظاهری و سهولت پاسخگویی مورد تایید خبرگان صنعت و دانشگاه قرار گرفته است. همچنین در مورد پایایی پرسشنامه مقایسات زوجی با محاسبه نرخ سازگاری و برای پرسشنامه جمع آوری داده ها در روش تاپسیس از آلفای کرونباخ، پایایی آن ها مورد تایید قرار گرفتند. در نتیجه در هر دو روش رسانه ملی رتبه اول را اخذ کردو وب سایت شرکت در آخرین رتبه قرار گرفت. سپس با آزمون فریدمن دو رش مورد تحلیل قرار گرفتند و در نهایت تفاوت معنا داری بین دو روش وجود نداشته است.

خلاصه نتایج حاصله

در پژوهش حاضر رای رتبه بندی روش های اطلاع رسانی به مشترکین شرکت برق استان چهارمحال و بختیاری از روش های موجود در تصمیم گیری های چند معیاره از قبیل روش AHP و TOPSIS استفاده شد است. در ابتدا شاخص های مهم و موثر در این رتبه بندی با مطالعه بر روی تحقیقات مشابه گذشته و استفاده از نظرات خبرگان مربوط به حوزه صنعت برق شناسایی شده و پس از جمع آوری اطلاعات به کمک نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان و هنچنین مشترکین در صنعت برق، شاخص ها با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و نرم ا فزار Expert Choice وزن دهی شده و رتبه بندی شده اند. همچنین از روش TOPSIS نیز در رتبه بندی دیگری استفاده شد و نتایج هر دو روش با هم مقایسه گردید. در نهایت جهت قدرت سنجی روش های مورد استفاده در پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شد که نتیجه آزمون به نداشتن تفاوت بین روش های اطلاع رسانی دلالت داشت.


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top