عنوان پژوهش: ارزیابی رفتار حرفه ای ماماهای شاغل در مراکز دارای بلوک زایمان استان چهار محال و بختیاری درسال1399
دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1399/07/08
مکان اجرای پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
منیژه رخشان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مامایی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سلیمان احمدی خارج از دانشگاه - دکتری تخصصی -
لیلا افشار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اخلاق پزشکی دکتری تخصصی -
زهرا ایازی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد آموزش پزشکی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
لیلی ربیعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد آموزش بهداشت دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

اخلاق حرفه ای به عنوان یکی ازعناصر زیر بنای آموزشی حرفه ای، کارکنان پرستاری و مامائی را موظف به رعایت اصولی می نماید تا درکنار مددجو با اطمینان و اعتماد بیشتری مراقبت ها را دریافت نماید.از آنجا که زایمان طبیعی به عنوان سیاست اصلی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشوربوده و یکی از فاکتورهای اصلی خوشایند سازی زایمان طبیعی وکسب تجربه مثبت برای مادران ، بهبود رابطه ماما - مادر در اتاق زایمان می باشد، لذا با توجه به اهمیت ارتباط حرفه ای در رشته مامایی و نقش محوری آن ضرورت پرداختن به این پدیده بصورت عمیق در زمینه مامایی کشورمان احساس می گردد. این پژوهش با هدف تعیین رفتارحرفه ای ماماهای شاغل درمراکز دارای بلوک زایمان استان چهار محال و بختیاری درسال1399 انجام شد. این مطالعه توصیفی- تحلیلی پس از دریافت تأییدیه کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی شهرکرددرتاریخ 8/7/1399 باکداخلاق IR.SKUMS.REC .1399.13 انجام شد. پژوهشگر با دردست داشتن پرسشنامه استاندارد شده سنجش رفتارحرفه ای فراگیران و ارائه دهندگان خدمات سلامت باحضور در شیفت های مختلف در بیمارستانهای دارای بلوک زایمانی در دانشگاه ، رفتار حرفه ای آزمودنی ها که 200 نفراز کادر مامائی شاغل در بلوک های زایمانی استان چهارمحال و بختیاری می باشند را به روش سرشماری انتخاب و مورد ارزیابی قرارداده و پرسشنامه مربوطه را تکمیل نمودند. نتایج درسه حیطه مواجهه با مددجو، حیطه مسئولیت پذیری و تعامل با همکاران که توجه به بیمار به عنوان یک انسان،رازداری،شناسائی نیازهای بیمار برآورده ساختن آنها،توجه به صحبت های بیمار و رفتارمحترمانه با او، انجام وظایف محولّه به نحو احسن وارائه بازخورد مناسب همچنین رعایت قوانین بیمارستان، احترام به همکاراز مهمترین اولویتها بودند. با سنجش رفتارحرفه ای شرکت کنندگان درمطالعه، در راستای ارتقاء تعامل با همکاران بمنظور شناخت کمبودهای دانشی ، مهارتی و استفاده صحیح از امکانات و تجهیزات سلامت در بلوک های زایمانی و در راستای ارتقاء مسئولیت پذیری شخصی بمنظور پذیرش خطاها و تلاش جهت دریافت بازخورد از عملکرد خویش در ماماهای شاغل در بلوک های زایمانی و در راستای ارتقاء مواجهه با مددجو بمنظور برآورده کردن نیازهای مددجو، مدافع منافع او بودن، رعایت خطوط محدود کننده در تعامل با بیمار توسط ماماهای شاغل در بلوک های زایمانی، نقاط ضعف و نقاط قوت ایشان شناسائی شده و برنامه های آموزشی متناسب و اثربخش به منظور تقویت رفتارحرفه¬ای کادر مامائی طراحی می گردد که در راستای ارتقاءکیفیت خدمات مامایی،نهادینه سازی اصول اخلاقی ورفتاری،نحوه مواجهه بامددجو، مسئولیت پذیری ونحوه تعامل باهمکاران بایستی سرلوحه برنامه های عملیاتی واجرائی بلوکهای زایمانی باشند.

خلاصه نتایج حاصله

نتایج درسه حیطه مواجهه با مددجو، حیطه مسئولیت پذیری و تعامل با همکاران که توجه به بیمار به عنوان یک انسان،رازداری،شناسائی نیازهای بیمار برآورده ساختن آنها،توجه به صحبت های بیمار و رفتارمحترمانه با او، انجام وظایف محولّه به نحو احسن وارائه بازخورد مناسب همچنین رعایت قوانین بیمارستان، احترام به همکاراز مهمترین اولویتها بودند.


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top