نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
زهرا غفاری | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | بهداشت عمومی | کارشناسی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
هادی رئیسی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | آمار | دکتری تخصصی | دانشگاه علوم پزشکی شیراز |
سوسن رئیسی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | بهداشت عمومی | دکتری تخصصی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|
یشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیل یکی از مسایل مهمی است که باعث درگیر کردن نظامهای آموزشی وخانواده های فراگیران شده است. یکی از اهداف مهم نظامهای آموزشی توانمند کردن افراد برای رشد و پیشرفت در کسب مهارت و همچنین در ابعاد شخصیتی است و یکی از عواملی که باعث میشود فرد از توانمندیها و ظرفیتهای ذهنی خود بطور موثراستفاده کند عزت نفس است زیرا که خودباوری و احساس ارزشمندی در یادگیری و ایجاد انگیزه برای تحصیل اثر گذار است. افراد دارای عزت نفس بالا انگیزه ی بیشتری برای موفقیت دارند و قادر به شکل دهی اهداف آیندشان هستند و توان بالا بردن انتظارات و توقعات خود را نیز دارند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره عزت نفس2/4 ±7/5 است و میانگین نمره پیشرفت تحصیلی3/10 ± 2/105 است. بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. و بین پیشرفت تحصیلی با سایر متغیر ها ی دموگرافیک (وضعیت تاهل، قومیت، میزان درآمدخانواده، میزان درآمد شخصی، جنسیت، محل زندگی، تحصیلات والدین و رشته تحصیلی) ارتباطی مشاهده نگردید. از طرفی بین پیشرفت تحصیلی و سن نیز رابطه ی معناداری وجود داشت به این صورت که افرادی که سن آنها کمتر بود پیشرفت تحصیلی در آنها بطور معنی داری افزایش پیدا میکرد. بر اساس نتایج این مطالعه میتوان گفت پیشرفت تحصیلی در افرادی که عزت نفس بالاتری دارند بیشتر است. مسئولین دانشگاهها بایستی به این مسئله توجه کنند و اقدامات لازم در جهت شناسایی دانشجویان دارای عزت نفس پایین وافزایش عزت نفس ایشان صورت پذیرد.
در این مطالعه 260 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شرکت داشتند که شامل 176 (7/67) دانشجوی دختر و 84 (3/32) دانشجوی پسر بودند. میانگین سن شرکت کنندگان برابر با 3/21 سال و انحراف معیار سن آنها برابر با 8/1 سال بود. اکثر دانشجویان شرکت کننده مجرد (2/84) و از قوم فارس (8/58) بودند و همراه با خانواده زندگی می کردند (4/55). سایر اطلاعات زمینه ای شرکت کنندگان در جدول 1 ارائه شده است. میانگین پیشرفت تحصیلی دانشجویان برابر با 2/105 و انحراف معیار 3/10 بود که بیانگر پیشرفت تحصیلی متوسط بود. همچنین میانگین عزت نفس دانشجویان برابر با 7/5 و انحراف معیار 2/4 بود که بیانگر عزت نفس نسبتا بالای دانشجویان بود. همچنین همبستگی مثبت و معنی داری (44/0) بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس وجود داشت (P<0/001 ). جدول 1 به مقایسه میانگین نمره پیشرفت تحصیلی در زیر گروه های مختلف متغیرهای زمینه ای پرداخته است. نتایج حاکی از وجود اختلاف معنی دار در بین زیر گروه های سنی است. یعنی هر چه سن دانشجویان افزایش یافته، پیشرفت تحصیلی بطور معنی داری کاهش یافته است. همچنین سایر متغیرها هیچ تاثیر معنی داری بر پیشرفت نداشته اند.
فایل |
---|