نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
زهرا غفاری | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | بهداشت عمومی | کارشناسی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
هادی رئیسی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | آمار | دکترای تخصصی (PhD) | دانشگاه علوم پزشکی شیراز |
سوسن رئیسی سرتیشنیزی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | بهداشت | کارشناسی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|
یشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیل یکی از مسایل مهمی است که باعث درگیر کردن نظامهای آموزشی وخانواده های فراگیران شده است. یکی از اهداف مهم نظامهای آموزشی توانمند کردن افراد برای رشد و پیشرفت در کسب مهارت و همچنین در ابعاد شخصیتی است و یکی از عواملی که باعث میشود فرد از توانمندیها و ظرفیتهای ذهنی خود بطور موثراستفاده کند عزت نفس است زیرا که خودباوری و احساس ارزشمندی در یادگیری و ایجاد انگیزه برای تحصیل اثر گذار است. افراد دارای عزت نفس بالا انگیزه ی بیشتری برای موفقیت دارند و قادر به شکل دهی اهداف آیندشان هستند و توان بالا بردن انتظارات و توقعات خود را نیز دارند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره عزت نفس2/4 ±7/5 است و میانگین نمره پیشرفت تحصیلی3/10 ± 2/105 است. بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. و بین پیشرفت تحصیلی با سایر متغیر ها ی دموگرافیک (وضعیت تاهل، قومیت، میزان درآمدخانواده، میزان درآمد شخصی، جنسیت، محل زندگی، تحصیلات والدین و رشته تحصیلی) ارتباطی مشاهده نگردید. از طرفی بین پیشرفت تحصیلی و سن نیز رابطه ی معناداری وجود داشت به این صورت که افرادی که سن آنها کمتر بود پیشرفت تحصیلی در آنها بطور معنی داری افزایش پیدا میکرد. بر اساس نتایج این مطالعه میتوان گفت پیشرفت تحصیلی در افرادی که عزت نفس بالاتری دارند بیشتر است. مسئولین دانشگاهها بایستی به این مسئله توجه کنند و اقدامات لازم در جهت شناسایی دانشجویان دارای عزت نفس پایین وافزایش عزت نفس ایشان صورت پذیرد.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره عزت نفس و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری با یکدیگر دارند و بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانشجویان ارتباط معناداری مشاهده شد و نیز بین پیشرفت تحصیلی افراد با سن دانشجو رابطه ی معناداری گزارش گردید یعنی هر چه سن افزایش یافته پیشرفت تحصیلی بطور معناداری کاهش یافته است .اما سایر متغییر ها هیچ تاثیر معنی داری بر پیشرفت یا عزت نفس نداشته اند.
فایل |
---|