نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
مسعود عسگری | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | - | - | - |
فاطمه قاسمی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | - | کارشناسی ارشد | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
محمد رحیمی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | گیاهان دارویی | دکتری تخصصی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
سلیمان خیری | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | آمار زیستی | دکتری تخصصی | دانشگاه تربیت مدرس |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|
نقش تحقيق و پژوهش بعنوان ابزاري نيرومند در ايجاد تغيير و توسعه انکارناپذير بوده و در اين ميان نقش دانشگاهها در توليد اعم از اهميت بيشتري برخودار است. ارزيابي فعاليتهاي تحقيقاتي انجام شده در دانشگاه ها طي سال هاي گذشته مي تواند به شناخت وضع موجود کمک کند و از طرف ديگر سرعت روند تحقيق و توسعه و همچنين فاصله موجود ميان وضع فعلي و مطلوب را روشن سازد. در اين تحقيق پس از تهيه پرسشنامه و تکميل آن توسط 68 نفر از دانشجویان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شهرکرد نتايج ذیل حاصل گرديد. بیشترین معیار فرهنگی انتخاب همسر از نظر شرکت کنندگان در مطالعه نزدیک بودن دیدگاه زوجین نسبت به جامعه بود. بیشترین تصور از معیارهای اقتصادی و مذهبی بترتیب همسطح بودن سطح درآمد خانواده ها و هم سطح خانواده ها از نظر مذهبی بود. از نظر اکثر شرکت کنندگان در مطالعه مهم ترین معیارهای انتخاب همسر بترتیب داشتن تفاهم اخلاقی، داشتن سلامت جسمي، عشق و علاقه به یکدیگر، داشتن سلامت رواني و رضایت والدین بود. از نظر اکثر شرکت کنندگان در مطالعه مهم ترین موانع انتخاب همسر بترتیب موانع اقتصادی، اخلاقی، رضایت والدین، فرهنگی و مذهبی بود. این پژوهش در زمینه شناسایی اولویت های مهم در انتخاب همسر و معیارها و موانع ازدواج جوانان دانشگاهی می باشد که یافته های بدست آمده از نظر قشر دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و می تواند برای برنامه ریزی یک اقدام موفق در حوزه ازدواج دانشجویان «لازم» و «مهم» باشد. آگاهی از این معیارها درک عمیق تری را در مورد آنچه دقیقا لازمه یک ازدواج موفق می باشد و عوامل تسهیل کننده و تسریع کننده ازدواج جوانان دانشگاهی می باشد را برای سیاستگذاران این حوزه فراهم می نماید. و می طلبد که مسئولین هر دانشگاه مبتنی بر معیارهای بومی و متناسب با فرهنگ همان منطقه برنامه ریزی لازم را در خصوص مرتفع سازی موانع ازدواج و تسهیل شرایط ازدواج جوانان آن منطقه به عمل آورند. و لذا یافته های این مطالعه امکان رسیدن به اهداف مذکور را فراهم می نماید.
جدول 1. توزیع فراوانی دانشجویان شرکت کننده در مطالعه بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی متغیرفراوانی(درصد)متغیرفراوانی(درصد) جنس مرد (8/61)42 وضعیت اقتصادی عالی(9/2)2 خوب(2/41)28 متوسط(50)34 زن(2/38)26ضعیف(9/5)4 تاهلمجرد(7/89)61تداوم زندگی وادلدینزندگی با هم(3/85)58 متاهل(3/10)7زندگی جدا(4/4)3 فوت یا طلاق(3/10)7 رشتهپرستاری(3/54)37تحصیلات مادرزیردیپلم(8/36)25 پزشکی(3/35)24دیپلم(5/26)18 سایر رشته ها(9/11)7فوق دیپلم(2/13)9 لیسانس و بالاتر(5/26)16 ترم1(8/5)4تحصیلات پدرزیردیپلم(6/20)14 2(4/54)37دیپلم(8/11)8 فوق دیپلم(6/20)14 لیسانس و بالاتر(47)32 3(9/2)2وضعیت سکونتخوابگاهی(2/63)43 4(2/13)9منزل همراه(7/14)10 5(4/7)5همراه خانواده(1/22)15 6(2/13)9 7 و بالاتر(3)2سن(میانگین± انحراف معیار)62/4±51/21 جدول 2: توزیع فراوانی و درصدی پاسخ¬ های پاسخگویان در ارتباط با گویه¬ های معیارهای انتخاب همسر گویهپاسخفراوانی (درصد)گویهپاسخفراوانی (درصد) معیار فرهنگی انتخاب همسراز یک شهر یا روستا بودن(7/14)10تصور از معیارهای اقتصادیهمسطح بودن سطح درآمد خانواده ها(6/45)31 نزدیک بودن دیدگاه و تفکرات خانواده نسبت به جامعه(25)17انتظار بالا بودن سطح اقتصادی همسر(6/17)12 یکسان بودن پوشش و گویش(2/16)11بالا دانستن سطح اقتصادی خود(9/2)2 نزدیک بودن دیدگاه خود و همسر نسبت به جامعه(4/29)20داشتن انتظار از شرایط اقتصادی همسر در حد متعارف(8/33)23 یکسان بودن آداب و رسوم و سنن خانواده ها(8/14)10 معیارهای مذهبی انتخاب همسرپوشش مناسب(5/26)18معیار های اخلاقی جهت ازدواجعدم سوء پیشینه(4/32)22 هم سطح خانواده ها از نظر مذهبی(7/39)27نگاه به حال حتی در صورت سو پیشینه(3/10)7 پذیرفتن طرف مقابل(همسر آینده)(8/11)8هم سطح خانواده خود بودن(1/22)15 داشتن شرایط همانند اکثریت افراد جامعه(1/22)15مطابقت با آرمانهای خود(3/35)24 برداشت از معیارتفاهم اخلاقیتایید حرفهای یکدیگر حتی درصورت اشتباه بودن(7/14)10کدام معیار اولویت بالاتری داردفرهنگی(9/27)19 اقتصادی(1/19)13 داشتن اهداف و نظرات مشترک(5/48)33 مذهبی(8/11)8 داشتن راه های مشترک برای اهداف متفاوت(3/10)7 اخلاقی(2/41)28 داشتن راه های متفاوت برای اهداف مشترک(5/26)18 جدول 3: توزیع فراوانی و درصدی پاسخ¬ های پاسخگویان در ارتباط با گویه¬ های معیارهای انتخاب همسر ردیفگویه¬هاخیلی مهمتاحدودی مهمردیفگویه هاخیلی مهمتاحدودی مهم 1ايمان به خدا داشتن فراوانی57119داشتن شغل فراوانی5018 درصد8/832/16درصد5/735/26 2تحصيلات هم سطح فراوانی472110آشنا و انجام امور خانهفراوانی4721 درصد1/699/30درصد1/699/30 3داشتن زيبايي ظاهري فراوانی561211پول دار بودنفراوانی4325 درصد4/826/17درصد2/638/36 4مسئولیت پذیر بودن فراوانی60812داشتن سلامت جسمي فراوانی635 درصد2/888/11درصد6/924/7 5نزدیک بودن شرایط خانواده ها با هم فراوانی531513 داشتن سلامت روانيفراوانی626 درصد9/771/22درصد2/918/8 6رضایت والدین فراوانی61714هم شغل و هم رشتهفراوانی3434 درصد8/893/10درصد5050 7عشق و علاقه به یکدیگر فراوانی63515منزل مستقلفراوانی4820 درصد6/924/7درصد6/704/29 8داشتن تفاهم اخلاقی فراوانی644 درصد1/949/5 جدول 4: توزیع فراوانی و درصدی پاسخ¬ های پاسخگویان در ارتباط با گویه¬ های موانع انتخاب همسر گویهپاسخفراوانی (درصد) بیشترین مانع ازدواجاقتصادی (4/57)39 مذهبی (9/2)2 اخلاقی (1/22)15 فرهنگی (8/8)6 رضایت والدین (8/8)6 متغیرسنجنسوضعیت تاهل معیارها و موانع ازدواجآماره Fpمیزان خی دوpمیزان خی دوp بینش از معیار فرهنگی600/0700/0518/2774/0163/2826/0 تصور از معیار اقصادی587/0626/0767/3288/0836/4184/0 معیار اخلاقی776/0512/0427/4219/0415/4220/0 معیار مذهبی مناسب709/1174/0999/16001/0179/4243/0 معیارتفاهم اخلاقی779/0365/0528/2470/0186/0980/0 معیارهای کلی انتخاب همسر888/3103/0029/3387/0329/7062/0 بیش ترین مانع ازدواج855/0496/0260/0992/0581/4333/0 ايمان به خدا داشتن290/0590/0097/4043/0 ميزان تحصيلات000/0987/0007/1316/0 زيبايي ظاهري854/0355/0376/8004/0 مسئوليت پذيري531/0466/0123/2145/0 نزدیک بودن شرایط خانواده ها به هم025/0873/0587/5018/0 رضايت والدين895/1169/0960/8003/0 عشق و علاقه007/0993/0551/0458/0 تفاهم اخلاقي631/2105/0488/0485/0 داشتن شغل626/7006/0077/1299/0 آشنا به خانه داري133/1287/0020/0889/0 پول دار بودن651/0420/0125/0724/0 سلامت جسمي341/3068/0551/0458/0 سلامت رواني386/0535/0783/3052/0 هم شغل و هم رشته249/0618/0159/0690/0 منزل مستقل477/6011/0890/2089/0 جدول 5: ارتباط گویه های معیارها و موانع ازدواج بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی سن، جنس و وضعیت تاهل متغیررشته تحصیلی4ترم تحصیلی 5وضعیت اقتصادی معیارها و موانع ازدواجمیزان خی دوpمیزان خی دوpمیزان خی دوp بینش از معیار فرهنگی 571/25878/0308/34724/0601/18223/0 تصور از معیار اقصادی048/23341/0198/29213/0667/15074/0 معیار اخلاقی536/18615/0115/18797/0173/8517/0 معیار مذهبی مناسب872/23299/0560/17824/0785/9368/0 معیارتفاهم اخلاقی847/14831/0972/13947/0102/16065/0 معیارهای کلی انتخاب همسر395/30084/0818/30159/0596/9383/0 بیش ترین مانع ازدواج537/13990/0132/60002/0541/20098/0 ايمان به خدا داشتن784/6452/0525/5700/0463/2482/0 تحصيلات هم سطح558/8286/0664/9289/0683/1641/0 زيبايي ظاهري868/11105/0644/7469/0997/0802/0 مسئوليت پذيري156/16024/0520/18018/0380/3337/0 نزدیک بودن شرایط خانواده ها به هم057/9249/0519/10230/0726/15001/0 رضايت والدين513/9218/0814/10212/0815/19001/0 عشق و علاقه به همدیگر533/27001/0145/7521/0035/2565/0 تفاهم اخلاقي896/0996/0151/2976/0087/2555/0 داشتن شغل819/4682/03821/10239/0152/3369/0 آشنا به خانه داري118/5646/0266/7508/0510/2474/0 پول دار بودن383/15613/0016/6645/0597/9022/0 سلامت جسمي 630/15029/0698/4789/0683/2443/0 سلامت رواني050/3880/0226/6622/0591/8035/0 هم شغل و هم رشته176/7411/0227/10249/0345/5148/0 منزل مستقل704/10152/0328/8402/0660/1646/0 جدول 6: ارتباط گویه های معیارها و موانع ازدواج بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی رشته تحصیلی، ترم تحصیلی و وضعیت اقتصادی متغیرتعداد فرزندتداوم زندگی والدین 7تحصیلات مادر معیارها و موانع ازدواجمیزان خی دوpمیزان خی دوpمیزان خی دوp بینش از معیار فرهنگی804/30671/0174/13870/0196/21386/0 تصور از معیار اقصادی174/24285/0236/23026/0966/6860/0 معیار اخلاقی257/16755/0577/11480/0662/13323/0 معیار مذهبی مناسب869/15777/0231/9683/0729/10552/0 معیارتفاهم اخلاقی524/20488/0018/8784/0413/17135/0 معیارهای کلی انتخاب همسر903/16717/0600/15210/0512/18101/0 بیش ترین مانع ازدواج795/53002/0550/16415/0132/26052/0 ايمان به خدا داشتن996/3780/0306/7121/0659/2616/0 ميزان تحصيلات803/7350/0023/5285/0915/4296/0 زيبايي ظاهري511/9218/0647/6167/0275/9055/0 مسئوليت پذيري143/10181/0957/9045/0911/2573/0 نزدیک بودن شرایط خانواده ها به هم213/11130/0399/8078/0526/1822/0 رضايت والدين226/11129/0303/11023/0217/4377/0 عشق و علاقه به همدیگر116/6526/0332/13100/0437/1838/0 تفاهم اخلاقي300/3856/0733/0947/0650/1800/0 داشتن شغل724/6458/0014/4404/0656/5226/0 آشنا به خانه داري575/3827/0719/6151/0494/4343/0 پول دار بودن999/3780/0773/1777/0335/8080/0 سلامت جسمي 841/19006/0667/6155/0927/1749/0 سلامت رواني313/3855/0921/2571/0073/3546/0 هم شغل و هم رشته193/5636/0069/2723/0573/7109/0 منزل مستقل063/11136/0695/3449/0726/5221/0 جدول 7: ارتباط گویه های معیارها و موانع ازدواج بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی تعداد فرزند، تداوم زندگی والدین و تحصیلات مادر متغیرتحصیلات پدرمحل سکونت9 معیارها و موانع ازدواجمیزان خی دوpمیزان خی دوp بینش از معیار فرهنگی912/15722/0466/18239/0 تصور از معیار اقصادی425/8751/0425/18031/0 معیار اخلاقی249/11508/0565/19021/0 معیار مذهبی مناسب206/15230/0140/11266/0 معیارتفاهم اخلاقی493/7823/0541/9389/0 معیارهای کلی انتخاب همسر022/15240/0507/12186/0 بیش ترین مانع ازدواج244/15507/0671/10557/0 ايمان به خدا داشتن195/4380/0217/2529/0 ميزان تحصيلات244/2691/0584/4205/0 زيبايي ظاهري860/3425/0814/2421/0 مسئوليت پذيري395/0983/0995/9019/0 نزدیک بودن شرایط خانواده ها به هم007/5287/0685/0877/0 رضايت والدين993/3407/0331/1722/0 عشق و علاقه به همدیگر598/2627/0405/5144/0 تفاهم اخلاقي297/4367/0913/0527/0 داشتن شغل402/7116/0988/0072/0 آشنا به خانه داري343/6175/0394/2495/0 پول دار بودن863/3425/0886/1596/0 سلامت جسمي 681/1794/0192/0979/0 سلامت رواني076/2722/0208/7066/0 هم شغل و هم رشته107/9058/0895/1594/0 منزل مستقل512/5239/0513/6089/0 جدول 8: ارتباط گویه های معیارها و موانع ازدواج بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی تحصیلات پدر، محل سکونت و وضعیت تاهل در اين مطالعه معیارها و موانع ازدواج از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. یافته های جدول 2 نشان می دهد، بیشترین معیار فرهنگی انتخاب همسر از نظر شرکت کنندگان در مطالعه نزدیک بودن دیدگاه زوجین نسبت به جامعه (4/29 درصد) بود. بیشترین تصور از معیارهای اقتصادی و مذهبی بترتیب همسطح بودن سطح درآمد خانواده ها (6/45) و هم سطح خانواده ها از نظر مذهبی(7/39) بود. همچنین منظور از معیارهای اخلاقی جهت ازدواج در بین اکثر شرکت کنندگان در مطالعه مطابقت معیارهای اخلاقی همسر با آرمان های خود (3/35 درصد) بود. بیشترین فراوانی برداشت از معیارتفاهم اخلاقی در بین شرکت کنندگان در مطالعه مربوط به داشتن اهداف و نظرات مشترک(5/48 درصد) بود. مهم ترین معیار انتخاب همسر از لحاظ بعد اخلاقی (2/41) بود. همسو با این یافته، حسینی و همکاران(2007) دریافتند وضعیت مذهبی یکی از مهم ترین اولویت های انتخاب همسر بوده است که با مطالعه ما همخوانی دارد(14). در تایید این یافته، یافته های مطالعه حیدری و همکاران (1387) بروی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با معیارهای ازدواج دانشجویان نیز نشان داد، معیارهای ارزشمند برای دانشجویان پسر بترتیب تفاهم اخلاقی، وفاداری، مسئولیت پذیری، زیبایی و جذابیت ظاهری بود و برای دانشجویان دختر تفاهم اخلاقی، وفاداری، رضایت والدین، شناخت قبل از ازدواج، عشق و علاقه، مسئولیت پذیری، زیبایی و جذابیت ظاهری بود(15) . محتملا خانواده ای که اصول اخلاقی و ویژگی های اخلاقی را رعایت نکننند با آشفتگی و نگرانی مواجه خواهند بود و ممکن است نتوانند کانون گرم و پرمحبت را در خانواده ایجاد کنند. یافته های جدول 3 نشان می دهد، از نظر اکثر شرکت کنندگان در مطالعه مهم ترین معیارهای انتخاب همسر بترتیب داشتن تفاهم اخلاقی(1/94 درصد)، داشتن سلامت جسمي(6/92 درصد)، عشق و علاقه به یکدیگر(6/92 درصد)، داشتن سلامت رواني (2/91 درصد) و رضایت والدین (8/89 درصد) بود. شهیدی و همکاران (1380) دریافتند مهم ترین معیارهای انتخاب همسر در بین دانشجویان کردستانی مسئولیت پذیری (71 درصد)، ویژگی های اخلاقی (85 درصد)، اصالت خانوادگی (72 درصد)، اعتقادات دینی (34 درصد) و وضعیت ظاهری (34 درصد) بود(8). یافته های جدول 4 نشان می دهد، از نظر اکثر شرکت کنندگان در مطالعه مهم ترین موانع انتخاب همسر بترتیب موانع اقتصادی(4/57 درصد)، اخلاقی(1/22 درصد)، رضایت والدین(8/8 درصد)، فرهنگی (8/8 درصد) و مذهبی (9/2 درصد) بود. شهیدی و همکاران (1380) در مطالعه ای با هدف تعیین مشکلات و معیارهای ازدواج دانشجویان علوم پزشکی کردستان دریافتند بیش از 70 درصد دانشجویان مشکلات اقتصادی را بعنوان مانع اصلی ازدواج مطرح کردند(8). در این رابطه یافته های مطالعه دربان و همکاران (1396) بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز نشان داد مهم ترین موانع ازدواج و انتخاب همسر در بین دانشجویان بترتیب نداشتن استقلال فکری در انتخاب همسر آیننده (54 درصد)، وضعیت اقتصادی (48 درصد) و ترس از عدم تطابق فرهنگی (44 درصد) بود(16) . در مطالعه بناکار و همکاران نیز (1381) بیشترین دغدغه فکری و ذهنی دانشجویان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی فسا مشکل اشتغال، عدم امکانات مالی آینده و عدم وجود مسکن می باشد که با مطالعه ما هم خوانی دارد(17). با توجه به درصد بیکاری در جامعه مشکلات اقتصادی بعنوان رتبه اول مشکلات مانع ترویج ازدواج توسط دانشجویان قابل توجیه است. یافته های جدول 5 نشان می دهد بین معیارهای مذهبی انتخاب همسر و جنسیت شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(001/0=p)؛ بطوری که مهم ترین معیار مذهبی انتخاب همسر در بین اکثر دانشجویان پسر پوشش مناسب همسر آینده بود در حالی که در بین اکثر دانشجویان دختر این معیار هم سطح بودن خانواده ها به لحاظ مذهبی بود. بین داشتن منزل مستقل و جنسیت شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد؛(011/0=p) بطوری که داشتن منزل مستقل از نظر دانشجویان دختر از اهمیت بالاتری نسبت به دانشجویان پسر برخوردار بود. بین داشتن شغل و جنسیت شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(006/0=p)؛ بطوری که داشتن داشتن شغل از نظر دانشجویان دختر از اهمیت بالاتری نسبت به دانشجویان پسر برخوردار بود. دربان و همکاران (1396) در مطالعه ای بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نداشتن استقلال شغلی در دوره دانشجویی را به عنوان یکی از مشکلات رایج ازدواج در دوره دانشجویی مطرح کردند(16) . در مطالعه حرازی و همکاران (1380) نیز دانشجویان یکی از مهم ترین مشکلات خود برای ازدواج را عدم اطمینان به آینده شغلی ذکر نمودند که با مطالعه ما همخوانی دارد(6). در واقع نداشتن شنغل مستقل در دوره دانشجویی موجب کاهش قطعیت های اقتصادی و اجتماعی شده که به نوبه خود در فشرده سازی دایره همسرگزینی و تأخیر ازدواج تأثیرگذارند. یافته های حاصل از تحقیق حیدری و همکاران (1387) و هولیبان و همکاران (2000) نیز نشان داد که داشت تمکن مالی و مسکن از اولویت های انتخاب همسر در بین دانشجویان دختر بوده است(18, 19). بین ایمان به خدا داشتن و وضعیت تاهل شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(043/0=p)؛ بطوری که داشتن اعتقاد به خدا از نظر دانشجویان مجرد از اهمیت بالاتری نسبت به دانشجویان متاهل برخوردار بود. سالیوان (2001) در مطالعه خود در زمینه نقش مذهب و فرهنگ در ازدواج در کالیفرنیا به این نتیجه رسید که باورهای مذهبی بر خلاف سایر ملاک های زودگذر، اثر طولانی تری در تحکیم روابط زناشویی دارد(20). در تببین این یافته می توان چنین استنباط نمود که اعتقادات دینی عوامل مهمی هستند که افراد را در مقابل تنش و فشارهای عصبی محافظت می نمایند و در مجموع باعث ثبات خانواده می شود. بین زیبایی ظاهری و وضعیت تاهل شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(004/0=p)؛ بطوری که داشتن زیبایی ظاهری از نظر دانشجویان مجرد از اهمیت بالاتری نسبت به دانشجویان متاهل برخوردار بود. بین رضایت والدین و وضعیت تاهل شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(003/0=p)؛ بطوی که رضایت والدین از نظر دانشجویان مجرد از اهمیت بالاتری نسبت به دانشجویان متاهل برخوردار بود. حیدری و همکاران (1387) نیز گزارش کردند از جمله معیارهای ارزشمند برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با معیارهای ازدواج زیبایی و جذابیت ظاهری و رضایت والدین بود (15). بین نزدیک بودن شرایط خانواده ها با یکدیگر و وضعیت تاهل شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(018/0=p)؛ بطوی که نزدیک بودن شرایط خانواده ها با یکدیگر از نظر دانشجویان مجرد از اهمیت بالاتری نسبت به دانشجویان متاهل برخوردار بود. یافته های جدول 6 نشان می دهد بین مسئولیت پذیری و رشته تحصیلی شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(024/0=p)؛ بطوی که مسئولیت پذیری در بین دانشجویان رشته بهداشت، دندان پزشکی و مدیریت از اهمیت بالاتری نسبت به سایر رشته های تحصیلی برخوردار بود. همچنین، بین سلامت جسمی و رشته تحصیلی شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(029/0=p)؛ بطوری که سلامت جسمی در بین دانشجویان رشته اتاق عمل، پزشکی، بهداشت، مدیریت و شیمی از اهمیت بالاتری نسبت به سایر رشته های تحصیلی برخوردار بود. بین بیشترین مانع ازدواج و ترم تحصیلی شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(002/0=p)؛ بطوری که مانع اقتصادی ازدواج در بین دانشجویان ترم یک و هفت بالاتر از سایر ترم های تحصیلی و مانع رضایت والدین در بین دانشجویان ترم دوازده بالاتر از از سایر ترم های تحصیلی بود. بین مسئولیت پذیری و ترم تحصیلی شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(018/0=p)؛ بطوری که مسئولیت پذیری در بین دانشجویان ترم اول تا سوم از اهمیت بالاتری نسبت به سایر ترم های تحصیلی برخوردار بود. بین نزدیک بودن شرایط خانواده ها به هم و وضعیت اقتصادی شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(001/0=p)؛ بطوری که نزدیک بودن شرایط خانواده ها به هم بین دانشجویان با وضعیت اقتصادی عالی از اهمیت بالاتری نسبت به سایر شرایط اقتصادی برخوردار بود. بین رضایت والدین و وضعیت اقتصادی شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(001/0=p)؛ بطوری که رضایت والدین بین دانشجویان با وضعیت اقتصادی خوب از اهمیت بالاتری نسبت به سایر شرایط اقتصادی برخوردار بود . نداشتن حداقل درآمد برای اداره زندگی سبب می شود که جوانان به لحاظ مالی وابستگی زیادی نسبت به خانواده خود داشته و تمایل شان به ازدواج و تشکیل خانواده کاهش یابد. در مطالعه ای که تودوسیژویک و همکاران (2003) بر روی دانشجویان رشته روانشناسی صربستان انجام دادند نیز وضعیت اقتصادی همسر آینده یکی از مهم ترین اولویت های دانشجویان برای انتخاب همسر آینده بود(21). هر چند که عوامل اقتصادی در گذشته نیز مطرح بوده اند، اما در جامعه امروز، شکل گیری روابط اجتماعی منجمد با حداقل انعطاف، افزایش تورم اقتصادی و افزا یش هزینه های زندگی امروزی، همچنین بالا رفتن سطح توقعات و کمرنگ شدن روحیه صبر و بردباری و قناعت پیشگی در زندگی مشکلات عدیده ای برای جوانان مجرد و والدین آنها ایجاد کرده است. یافته های جدول 7 نشان می دهد بین بیشترین مانع ازدواج و تعداد فرزند خانواده شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(002/0=p)؛ بطوری که مانع اقتصادی ازدواج در بین دانشجویان با تعداد فرزند خانواده یک نفر بالاتر ازدانشجویان با تعداد فرزندان بیشتر، بود. بین سلامت جسمي و تعداد فرزند خانواده شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد؛(006/0=p) بطوری که سلامت جسمي بین دانشجویان با تعداد فرزند خانواده دو نفر یا بیشتر از اهمیت بالاتری نسبت به تعداد فرزند یک نفر برخوردار بود . بین تصور از معیار اقصادی و تداوم زندگی والدین شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد (026/0=p)؛ بطوری که نزدیک بودن سطح درآمد دو خانواده در بین دانشجویانی که والدین آن ها با هم زندگی می کنند مهم تر از سایر معیارهای اقتصادی است. بین مسئولیت پذیری و تداوم زندگی والدین شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(045/0=p)؛ بطوری که مسئولیت پذیری بین دانشجویانی که والدین آن ها فوت کرده اند از اهمیت بالاتری نسبت به سایر دانشجویان برخوردار بود. بین رضايت والدين و تداوم زندگی والدین شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(023/0=p)؛ بطوری که رضايت والدين بین دانشجویانی که والدین آن ها با هم زندگی می کنند از اهمیت بالاتری نسبت به دانشجویانی که والدین آن ها طلاق گرفته اند برخوردار بود. یافته های جدول 7 نشان می دهد بین تصور از معیار اقصادی و محل سکونت شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(031/0=p)؛ بطوری که نزدیک بودن سطح درآمد دو خانواده در بین دانشجویانی که همراه خانواده خود زندگی می کنند مهم تر از سایر دانشجویانی است که در خوابگاه یا همراه دوستان خود زندگی می کنند. بین معیار اخلاقی و محل سکونت شرکت کنندگان ارتباط آماری معناداری وجود دارد(021/0=p)؛ بطوری که هم سطح خانواده خود بودن در بین دانشجویانی که همراه خانواده خود زندگی می کنند مهم تر از سایر دانشجویانی است که در خوابگاه یا همراه دوستان خود زندگی می کنند.
فایل |
---|