نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
لیلی ربیعی | مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت | بهداشت | دکترای تخصصی (PhD) | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
زهرا کریمی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | بهداشت | کارشناسی ارشد | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
رضا مسعودی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد | پرستاری | دکترای تخصصی (PhD) | - |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|
صرع پس از سکته¬ی مغزی، شایعترین اختلال نورولوژیک در همه کشورهاست و می¬تواند در هر سن، جنس، نژاد و هر طبقه اجتماعی بروز کند. این بیماری با ایجاد نوعی آشفتگی شدید، اختلال گذرا و عودکننده در عملکرد الکتریکی مغز که از تخلیه غیر طبیعی سلول¬های مغزی ناشی می¬شود به بروز حملات تشنجی منجر می¬گردد. یکی از مداخلات مهم رفتاری که بر نقش عواطف مثبت بر ابعاد مختلف زندگی افراد تاکید میکند، مداخله شناختی و رفتاری مبتنی بر آموزش شادکامی فوردایس است . فوردایس معتقد است که به غیر از عوامل مختلفی از قبیل وراثت، شخصیت، میزان درآمد، طبقه اجتماعی و اقتصادی و میزان تحصیلات که در میزان شادی افراد موثر هستند، وجود برخی از ویژگی¬های خاص دیگر در شخص نیز میتواند موجب کسب شادی گردد. زیربنای برنامه فوردایس این است که شادی امری درونی است و اگر شخص بخواهد میتواند همانند افراد شاد، شادمان باشد. چهارده مولفه شناختی رفتاری فوردایس که هشت مورد آنها شناختی و شش مورد، رفتاری است و برای افزایش شادکامی برنامه¬ریزی شده شامل افزایش تحرک و فعالیت، افزایش روابط اجتماعی، افزایش خلاقیت، خود بودن، تقویت روابط نزدیک و صمیمانه، پرورش شخصیت اجتماعی، برنامه-ریزی و سازمان¬دهی امور، دورکردن نگرانی، کاهش سطح توقعات و انتظارات، ایجاد تفکر مثبت و خوش¬بینانه، زندگی در زمان حال، پرورش شخصیت سالم، از بین بردن احساسات منفی و توقف ناراحتی، و اولویت¬دادن به شادمانی می¬باشند. نتایج مطالعه نشان داد دو گروه از نظر اطلاعات دموگرافیک همگن بودند(05/0< P). نمرات میانگین بار مراقبتی و شادکامی بین دو گروه قبل از مداخله تفاوت معنی¬داری نداشت(05/0< P). در حالیکه بعد از اجرای برنامه شادمانی فوردایس واریانس با اندازه¬های تکراری تفاوت معنی¬داری را در روند تغییرات میانگین نمرات بار مراقبتی و شادکامی مراقبین در سه مرحله سنجش(قبل از مداخله، بلافاصله بعد و 2 ماه بعد از مداخله) نشان داد(001/0> P). نمرات میانگین نمرات استرس، اضطراب و افسردگی بین دو گروه قبل از مداخله تفاوت معنی¬داری نداشت(05/0< P). در حالیکه بعد از اجرای برنامه شادمانی فوردایس واریانس با اندازه¬های تکراری تفاوت معنی¬داری را در روند تغییرات میانگین نمرات بار مراقبتی و شادکامی مراقبین در سه مرحله سنجش(قبل از مداخله، بلافاصله بعد و 2 ماه بعد از مداخله) نشان داد(001/0> P).
از نظر میانگین سنی گروه مداخله11/9±9/38 و گروه کنترل 31/10±39/36 بود تعداد زنان از مردان بیشتر بود. از نظر وضعیت تأهل54 درصد از افراد متاهل بودند. از نظر تحصیلات بیشتر افراد مدرک دیپلم داشتند. از نظر اشتغال بیشتر افراد در دو گروه خانه¬دار بودند. سابقهی مراقبت در بیشتر افراد در دو گروه کمتر از پنج سال بود (جدول1). متغیرمداخله (درصد) فراوانیکنترل (درصد) فراوانیp-value جنسمرد(9/23) 8(9/42) 14089/0 زن(1/76) 25(1/77) 19 سطح تحصیلات ابتدایی(20) 7(7/25) 9661/0 زیردیپلم(7/25) 9(9/22) 8 دیپلم(6/28) 10(3/34) 12 دانشگاهی(7/25) 9(1/17) 6 وضعیت تأهلمجرد(1/37) 13(9/42) 1481/0 مطلقه(6/8) 2(6/8) 3 متأهل(3/54) 18(5/48) 17 اشتغالکارمند(7/5) 1(4/11) 4827/0 بیکار(60) 20(2/57) 19 بازنشسته(3/14) 5(3/14) 5 خانه دار(20) 7(1/17) 6 سابقهی مراقبت از بیماریکمتر از 5 سال (1/77) 26(4/71) 24532/0 بیشتر از 5 سال(9/22) 7(7/28) 9 نتایج مطالعه نشان دادکه تفاوت میانگین نمرات شادکامی بین دو گروه در قبل از مداخله تفاوت معنی¬داری وجود نداشت. این تفاوت در سنجش بلافاصله پس از آزمون و سنجش پی¬گیری 2 ماهه، بر اساس آزمون آزمون تی مستقل معنی دار بوده است (05/0> P). واریانس با اندازه های تکراری تفاوت معنی¬داری را در روند تغییرات نمرات میانگین در سه مرحله سنجش(قبل از مداخله، بلافاصله و 2 ماه بعد از مداخله) نشان می¬دهد(001/0> P)(جدول2). جدول 2. میانگین، انحراف معیار، تی مستقل و آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات متغیرشادکامی در گروه های آزمون و کنترل در سه مرحله سنجش شادکامیگروه کنترل (تعداد= 34)گروه آزمون (تعداد= 33)Independent T Test میانگینانحراف معیارمیانگینانحراف معیار قبل از مداخله65/3231/1252/3417/9t=28/0 P =41/0 پس از مداخله86/3225/615/6344/13t= 81/3 001/0> P 2 ماه پس از مداخله34/3352/986/5313/10t=44/3 001/0> P ANOVA Repeated measureF=57/22 001/0> P نکته: دامنه نمرات شادکامی بین 0 و 87 می باشد. همچنین نتایج مطالعه نشان می¬دهد که تفاوت نمرات میانگین بار مراقبتی بین دو گروه در قبل از مداخله تفاوت معنی¬داری وجود نداشت. این تفاوت در سنجش پس¬آزمون و سنجش پی¬گیری 2 ماهه، بر اساس آزمون آزمون تی مستقل معنی¬دار بوده است (05/0> P). واریانس با اندازه¬های تکراری تفاوت معنی¬داری را در روند تغییرات نمرات میانگین در سه مرحله سنجش (قبل از مداخله، بعد از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله) نشان می¬دهد(001/0> P)(جدول3). جدول 3. میانگین، انحراف معیار، تی مستقل و آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات متغیر بار مراقبتی در گروه های آزمون و کنترل در سه مرحله سنجش بارمراقبتیگروه کنترل (تعداد= 34)گروه آزمون (تعداد= 33)Independent T Test میانگینانحراف معیارمیانگینانحراف معیار قبل از مداخله25/5631/1065/5505/11t=14/0 P =89/0 پس از مداخله45/5728/777/4158/8t= 36/3 001/0> P 2 ماه پس از مداخله57/5678/1086/4742/11t=22/3 001/0> P ANOVA Repeated measureF=37/19 001/0> P نکته: دامنه نمرات بارمراقبتی بین 0 و 88 می باشد. نتایج جدول 4 نشان می دهد که تفاوت نمرات میانگین ا بین دو گروه در قبل از مداخله تفاوت معنی داری وجود نداشت. این تفاوت در سنجش پس آزمون و سنجش پی گیری 2 ماهه، بر اساس آزمون آزمون تی مستقل معنی دار بوده است(05/0> P). واریانس با اندازه های تکراری تفاوت معنی داری را در روند تغییرات نمرات میانگین در سه مرحله سنجش(قبل از مداخله، بعد از مداخله و 2 ماه بعد از مداخله) نشان می دهد(05/0> P). جدول4: میانگین، انحراف معیار،تی مستقل و آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات متغیراسترس در گروه های آزمون و کنترل در سه مرحله سنجش استرسگروه کنترل (تعداد= 35)گروه آزمون (تعداد= 35)Independent T Test میانگینانحراف معیارمیانگینانحراف معیار قبل از مداخله60/495/222/564/3t=79/0 P =43/0 پس از مداخله71/411/251/302/2t=95/2 P =038/0 2 ماه پس از مداخله94/455/282/386/2t=02/2 P =046/0 ANOVA Repeated measureF=37/8 006/0= P نتایج جدول 5 نشان می دهد که تفاوت نمرات میانگین اضطراببین دو گروه در قبل از مداخله تفاوت معنی داری وجود نداشت. این تفاوت در سنجش پس آزمون و سنجش پی گیری 2 ماهه، بر اساس آزمون آزمون تی مستقل معنی دار بوده است (05/0> P). واریانس با اندازه های تکراری تفاوت معنی داری را در روند تغییرات نمرات میانگین در سه مرحله سنجش(قبل از مداخله، بعد از مداخله و 2 ماه بعد از مداخله) نشان می دهد(05/0> P). جدول5: میانگین، انحراف معیار،تی مستقل و آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات متغیر اضطراب در گروه های آزمون و کنترل در سه مرحله سنجش اضطرابگروه کنترل (تعداد= 35)گروه آزمون (تعداد= 35)Independent T Test میانگینانحراف معیارمیانگینانحراف معیار قبل از مداخله34/134/160/101/2t=53/0 P =64/0 پس از مداخله45/151/177/008/1t=18/2 032/0= P 2 ماه پس از مداخله12/115/274/065/1t=23/2 029/0= P ANOVA Repeated measureF=36/7 008/0= P نتایج جدول 6 نشان می دهد که تفاوت نمرات میانگین افسردگی بین دو گروه در قبل از مداخله تفاوت معنی داری وجود نداشت. این تفاوت در سنجش پس آزمون و سنجش پی گیری 2 ماهه نیز، بر اساس آزمون آزمون تی مستقل معنی دار نبوده است (05/0 P). جدول 6: میانگین، انحراف معیار،تی مستقل و آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات متغیر افسردگی در گروه های آزمون و کنترل در سه مرحله سنجش افسردگیگروه کنترل (تعداد= 35)گروه آزمون (تعداد= 35)Independent T Test میانگینانحراف معیارمیانگینانحراف معیار قبل از مداخله62/218/217/383/3t=73/0 P =47/0 پس از مداخله85/286/102/296/1t=81/1 075/0= P 2 ماه پس از مداخله74/272/177/173/1t=94/1 056/0= P ANOVA Repeated measureF=68/6 012/0= P
فایل |
---|