عنوان پژوهش: استاندارد سازی فرم های ارزشی ابی امتحان جامع (پای ان دوره )مقطع کارشناسی مامای ی
دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1397/12/19
مکان اجرای پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
فرانک صفدری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مامایی کارشناسی ارشد -
افسانه کاظمیان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مامایی کارشناسی ارشد -
منیژه سرشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مامایی کارشناسی ارشد -
اکرم کرمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مامایی کارشناسی ارشد -
بهاره متقی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مامایی کارشناسی ارشد -
نرجس خاتون دادخواه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مامایی کارشناسی ارشد -
نرجس خاتون دادخواه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مامایی کارشناسی ارشد -
صدیقه جمالی گندمانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مامایی کارشناسی ارشد -

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

فرایند ارزیابی دانشجوحساسیت و اهمیت بالایی داشته و بخش اساسی در ارائه خدمات آموزشی است. آزمون جامع مامایی مهمترین آزمون دانشجویان مامایی بوده که مهات های علمی و عملی ، حرفه ای آن ها را ارزیابی می کند این آزمون پس از قبولی دانشجو در کلیه دروس نطری و عملی مامایی و تکمیل آمار زایمانی ، در 3 حیطه دروس تخصصی ، بر گزار میگردد. نتایج تحقیقات قبلی حاکی از نارضایتی دانشجویان بود .از باور دانشجویان مامایی نحوه ارزشیابی سنتی قادر به تشخیص میزان آگاهی های نظری و عملی آنهانبوده و استاندارد نیست. از آنجا که آزمون جامع در دانشگاههای مختلف کشور بصورت متفاوت و با چک لیست هایی با آیتم های متفاوت صورت میگیرد هدف ازاین پروژه استاندارد سازی چک لیست های ارزشیابی امتحان جامع (پایان دوره )مقطع کارشناسی مامایی بود. در این راستابا برگزاری جلسات متعدد و دور سوم دلفی با گروه های مامایی کشور، چک لیست ارزشیابی عملکرد دانشجویان مامایی در واحد کلینیک زنان وناباروری در 12 حیطه با 64 شاخص وچک واحد بهداشت مادر، کودک و باروری در 10 حیطه با 66 شاخص و چک لیست ارزشیابی عملکرد در واحد زایشگاه در 9 حیطه با 84شاخص تدوین شد. نتیجه گیری : تهیه چک لیست بر اساس اجماع همه گروههای مامایی کشور و سرفصل های مصوب ، گامی در جهت عدالت در ارزشیابی است. همچنین با استاندارد سازی و استفاده هماهنگ دانشگاه ها ازاین چک لیست ها، می توان اطمینان یافت فارغ التحصیل هر یک از دانشگاه ها ی کشور ،حداقل صلاحیت های لازم برای اشتغال در حرفه مامایی را داراست. نتایج پژوهش درقالب نسخه ای از گزارش پایانی در اختیار مسئولین ذیربط دانشگاه علوم پزشکی و هیات ممتحنه مامایی کشور قرار داده خواهد شد.

خلاصه نتایج حاصله

ارزشیابی مهارت های بالینی بیش از نیمی از حجم کل ارزیابی دانشجویان رشته های علوم پزشکی از جمله مامایی را تشکیل میدهد . اهميت ارزشيابي مطلوب دانشجويان مامايي در زمان فارغ التحصيلي هنگامي آشكار مي شود كه به عواقب فقدان مهارت لازم در زمينه مراقبت زنان و به خصوص زنان باردار توجه گردد. امتحان جامع مامایی نوعي ارزشيابي عملكرد دانشجويان مامايي محسوب مي شود. هم اکنون ارزشیابی آزمون جامع مامایی در کشور بصورت متفاوت و با چک لیست هایی مختلف صورت میگیرد که استاندارد نیست و فقدان يك ابزار عيني، امكان ارزيابي سيستماتيك ومعتبر را در امتحانات باليني پايان دوره مامايي كاهش داده همچنین از آنجایی که صلاحیت های دانش آموختگان مامایی بایستی با صلاحیت های اعلام شده از سایر مجامع بین االمللی همراستا باشد ضرورت استانداردسازی این چک لیست ها بیش از پیش آشکار می شود. روش اجرا و جزئیات فنی: دراین مطالعه تری انگولیشن ابتدا با مدیران گروههای مامایی سراسر کشور تماس و پس از توضیح اهداف طرح چک لیست های ارزشیابی مورد استفاده آنان جمع آوری، تفکیک و در اختیار 4 کارگروه تخصصی در گروه مامایی شهرکرد قرار داده شد و با ادغام آنها چک لیست کامل و جامعی را در هر حیطه طراحی گردید . طی جلسات متعدد چک لیست های موجود بررسی و با صلاحیت هاو سرفصل های مصوب وزارت بهداشت در کارگروه های تخصصی تطبیق داده شد و سپس به استخراج استانداردهاي ارزشیابی مامايي و چک لیست های ممیزی اعتباربخشی برنامه های آموزش مامایی در سطح جهان پرداخته و و همه آن ها با دقت ترجمه شد.پس از تطبیق چک لیست های ممیزی خارجی با چک لیست ارزشیابی استخراج شده کشوری بومی سازی صورت گرفت و تا جایی که امکان داشت چک لیست ها در هم ادغام و یک چک لیست نهایی تهیه شد. سپس از تكنيك دلفي براي نظرسنجي از کلیه مدیران گرو هها ی مامایی در زمینه چک لیست های تهیه شده استفاده شد. در نهایت چک لیست های نهایی تدوین شده بصورت پایلوت در دانشگاههای قطب هفتم مورد استفاده وپس ازرفع نواقص آن برای بکارگیری در کلیه دانشگاهها ی ذینفع دولتی و آزاد پیشنهاد گردید.


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top