عنوان پژوهش: بررسی صلاحیت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد جهت حضور در موقعیت های بحران
دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1398/09/07
مکان اجرای پژوهش: کمیته تحقیقات دانشجوئی

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
فاطمه کاویانی کمیته تحقیقات دانشجوئی - کارشناسی ارشد علوم پزشکی شهرکرد
فاطمه علی اکبری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد پرستاری دکترای تخصصی (PhD) علوم پزشکی اصفهان
رضا مسعودی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد پرستاری دکترای تخصصی (PhD) علوم پزشکی اصفهان

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

بلایا همیشه جوامع بشری را تهدید نموده است و در کل کشورهای جهان تعداد و شدت موارد بلایا در حال افزایش است. کشور ایران نیز یکی ازمستعدترین کشورهای جهان برای وقوع حوادث و بلایا می باشد به طوری که ایران جزء10 کشوربلاخیزجهان است و90درصدجمعیت آن در معرض خطرات ناشی اززلزله وسیل وسیع قراردارند. در منـاطق مختلف کشـــور، انواع حوادث غیرمترقبـه طبیعی، همچون ســـیل، زلزله، رانش زمین و ســـقوط بهمن و نیز حوادث غیرمترقبـه غیرطبیعی همچون آتشســـوزی، حوادث ترافیکی و سـقوط هواپیما و ...همواره در حال وقوع اسـت که در رابطه با همین حوادث ازجمله مسائل و مشکلاتی که بیمارستان با آن روبرو میشود شرایط بحرانی ناشی از بلایا میباشد با توجه به آمار بالای بلایا در ایران،در هنگام وقوع بلایا ، تقاضا برای مراقبت های پزشکی برای بیماران افزایش می یابد واعضای حرفه ای تیم مراقبت های بهداشتی ودرمانی اغلب در میان اولین افراد برای پاسخ دادن به بلایا هستند. پرستاران نیز به عنوان بزرگترین گروه تشکیل دهنده در تیم مراقبت بهداشتی درمانی اغلب در خط مقدم مدیریت بحران وبلایا هستند. لذا آمادگی پرستاران و دانشجویان پرستاری نیز به عنوان یک بخش مهم و پاسخگو در تیم مراقبتی بلایایک ضرورت می باشد. آگاهی از توانمندیهای هریک از حرفه های شرکت کننده در برنامه مقابله با بحران و بالا بردن سطح آمادگی آنها جهت مقابله با بحران موجب استفاده اثربخش از منابع انسانی موجود و در نتیجه کاهش و کنترل آثار مخرب بحران می گردد. بخش مهمی از آمادگی جهت حضور در موقعیت بحرانی از طریق آموزش در دوران تحصیل می باشد و یکی از راههای پاسخگویی بهتر به شرایط بحرانی، آموزش و کسب صلاحیت کافی دانشجویان پرستاری است؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان صلاحیت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد جهت حضور در موقعیت های بحران انجام گرفت. یافته های حاصل از این پژوهش صلاحیت ضعیف دانشجویان پرستاری در موقعیت های بحرانی را گزارش نموده و به اهمیت پرداختن به مسئله آموزش عملی در خصوص موقعیت های بحرانی تاکید نموده است. لذا پیشنهاد می شود نسبت به برگزاری مانورهایی در این زمینه اقدام نمود. هم چنین اجرای اقدامات کمک کننده به ارتقاء سطح آمادگی و صلاحیت دانشجویان بر اساس نتایج تحقیق و با توجه به حیطه هایی که نمره صلاحیت پایین تر بوده با اهمیت به نظر می رسد.

خلاصه نتایج حاصله

یافته‌های پژوهش در خصوص ویژگی‌های دموگرافیک نمونه‌های مورد مطالعه نشان داد که از 70 نفر شرکت‌کننده در مطالعه، از نظر جنس نفر 38 نفر (%1/57) زن، از نظر وضعیت تأهل 64 نفر (‌‌%4/91) مجرد، از نظر سابقه شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با بلایا نفر (%3/64) فاقد سابقه شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با بلایا، از نظر سابقه شرکت در مانور نفر (%6/88) فاقد سابقه شرکت در مانور و از نظر سابقه شرکت در بلایا نفر (%4/71) فاقد سابقه شرکت در بلایا بودند(جدول 1). جدول 1 شاخص‌های توصیفی متغیرهای کیفی دموگرافیک در نمونه مورد مطالعه درصدفراوانی (تعداد)متغیرها 1/5732مرد جنس 9/4238زن 4/9164مجرد وضعیت تأهل 6/96متأهل 3/6445ندارمسابقه شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با بلایا 7/3625دارم 6/8862ندارم سابقه شرکت در مانور 4/128دارم 4/7150ندارم سابقه شرکت در بلایا 6/2920دارم همچنین یافته‌های پژوهش حاضـر نشـان داد که میـانـگین و انحـراف معیـار نـمره میانگین و انحراف معیار نمره حیطه مدیریتی ،حیطه خاص فردی ، حیطه تخصصی ،حیطه اخلاقی و قانونی وکلی صلاحیت شرکت کنندگان در پاسخ به بلایا برابر با 19/14 ± 58/125 بود که در سطح ضعیف گزارش شد. جدول 2 تعیین شاخص‌های توصیفی نمره کلی صلاحیت دانشجویان در پاسخ به بلایا و حیطه‌های آن در نمونه مورد مطالعه حداکثرحداقلانحراف معیار ± میانگینحیطه‌های صلاحیت دانشجویان پرستاری در پاسخ به بلایا 4023 11/5 ± 30/30صلاحیت مدیریتی 2714 83/3 ± 60/20 صلاحیت خاص فردی 7440 56/9 ± 30/54صلاحیت تخصصی 2412 23/3 ± 78/20صلاحیت اخلاقی و قانونی 156106 19/14 ± 58/125نمره کلی و همچنین نتایج آزمون نشان داد که بین میانگین نمره صلاحیت پرستاری در پاسخ به بلایا در دانشجویان پرستاری و سابقه شرکت در مانورها و حضور در موقعیت بحرای ارتباط معنی دار وجود دارد(001/0P<). جدول 2 تعیین ارتباط بین سابقه شرکت در مانور و حضور در شرایط بحرانی با میانگین نمره صلاحیت پرستاری در پاسخ به بلایا در نمونه مورد مطالعه مقدار p سابقه شرکت در دوره های آموزشی مقدار P سابقه شرکت مانورها متغیرها دارم (105= n)ندارم (195= n)دارم (105= n)ندارم (195= n) انحراف معیار ± میانگینانحراف معیار ± میانگینانحراف معیار ± میانگینانحراف معیار ± میانگین 001>P67/14 ± 60/13513/12± 14/122001>P75/11 ± 00/14136/13± 04/124صلاحیت پرستاری در بحران


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top