نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
مسعود لطفی زاده | دانشکده بهداشت | بهداشت جامعه | دکترای تخصصی (PhD) | - |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
مرضیه طاهری | دانشکده بهداشت | - | - | - |
سوسن شیروانی | - | - | - | - |
مهین غفاری | دانشکده بهداشت | - | - | - |
منصوره کیانی | دانشکده پزشکی | - | - | - |
سلامت روانی دانشجويان به عنوان قشر ممتاز جامعه، در برنامه ريزی های اجتماعی از اهميت خاصي برخوردار است. استرس، اضطراب و افسردگی از شاخص های معتبر سلامت روان می باشند كه می توانند مانع رشد، تحقق خودیابی وخودشكوفايی فرد گردد. برای بیان اهمیت مشکلات ناشی از این اختلالات تنها میتوان به این نکته اشاره کرد که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت افسردگی دومین علت معلولیت و مهم ترین بار بیماریها را در کشورهای در حال توسعه تا سال 2020 به خود اختصاص خواهد داد. عوامل مختلفی از قبیل: سن، جنس، علاقه به رشته تحصیلی، بومی و غیر بومی بودن محل سکونت و غیره می توانند در بروز استرس، اضطراب و افسردگی موثر باشند. غالب پژوهش های صورت گرفته در ایران متمرکز بر موضوع افسردگی بوده و بندرت به بررسی وضعیت استرس و اضطراب عمومی دانشجویان توجه شده، نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه حکایت از میزان شیوع 64-12 درصد دانشجویان به یکی از اختلالات یاد شده (افسردگی) میباشد، اما مطالعه خاصی در بین دانشجویان این استان صورت نگرفته و با توجه به اهمیت موضوع به نظر میرسد انجام پژوهش در این زمینه و استناد به نتایج آن میتواند با تشخيص به موقع و زود هنگام اين قبیل اختلالات در افراد، فرصت مناسبی برای پيشگيری اوليه و نهايتا تأمين و حفظ سلامت روانی فرد، اجتماع و نیز كاهش هزينه های بهداشتی و روانی فراهم شود.
در این تحقیق 390 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مورد بررسی قرار گرفته اند، که 199 نفر پسر و 191 نفر دختر بودند و میانگین سنی آنها 34/21 سال بود. از این تعداد 7/29 درصد بیان نموده که خوابگاهی نیستند. 9/86 درصد افراد مجرد و 3/12 درصد متاهل و 8/0 درصد مطلقه بودند. از کل افراد مورد بررسی شغل اکثر مادران 7/79 درصد خانه دار و 10 درصد معلم، همچنین 3/31 درصد پدران دارای شغل آزاد و 9/24 درصد معلم بودند. میانگین نمره استرس، اضطراب و افسردگی در کل دانشجویان به ترتیب 04/9± 26/14، 1/8±45/9 و 5/8±26/10 بود. بررسی ها از لحاظ شدت استرس، اضطراب و افسردگی نشان داد که استرس 7/47 درصد دانشجویان، اضطراب 8/52 درصد آنها و افسردگی 7/57 درصد آنان در محدوده طبیعی بود و بقیه از درجاتی از اختلالات یاد شده رنج می برند. بطور کلی، بین شغل پدر، تحصیلات پدر، جنس، سابقه مشروطیت و رشته با استرس، اضطراب و افسردگی (از ابعادDASS42 ) ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید. ل
فایل |
---|