عنوان پژوهش: بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد در سال 1397
دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1397/09/18
مکان اجرای پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد-کمیته تحقیقات دانشجوئی

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
سیده زینب اسحاقی دانشکده پیراپزشکی هوشبری دانشجوی کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
آزیتا ظاهری - - -
سلیمان خیری - - -
حوری وش قادری - - -

چکیده پژوهش

شناخت هوش هیجانی و تقویت آن در همه افراد جامعه خصوصا دانشجویان مفید میباشد.دانشجویان با شناخت هوش هیجانی و به کارگیری آن می توانند در امر تحصیل موفقیت بیشتری را کسب کنند.انگیزش تحصیلی نیز خود یک مولفه ایست که در جهت افزایش پیشرفت تحصیلی می تواند موثر باشد.اگر فرد هوش هیجانی را بشناسد و بتواند از آن استفاده کند،میزان انگیزش تحصیلی و یا حتی انگیزش در هر کاری در او تقویت میشود و میتواند موفقیت های چشم گیری را شاهد باشد.این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی ،پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد انجام شد. بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش، بیشترین معدل مختص دانشجویانی بود که هوش هیجانی بیشتر و همچنین انگیزش تحصیلی بیشتری داشتند.دانشجویانی که نمره هوش هیجانی آن ها بالا بود،انگیزش تحصیلی در آن ها نیز نمره بیشتری داشت.سپس با تطابق نمره این پرسشنامه ها با معدل دانشجویان این نتیجه حاصل شد که سه متغیر رابطه مستقیم دارند.

خلاصه نتایج حاصله

با بررسی متغیر های سن،جنس و سال ورود دانشجویان به دانشگاه،این نتیجه حاصل شد که این متغیرها تاثیری بر میزان هیچ یک از متغیر های هوش هیجانی،پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی نداشتنداز آن جا که تقویت هوش هیجانی در همه ی زمینه ها مفید واقع میشود و اکثر افراد از این مولفه استفاده دارند اما شناختی از آن موجود نیست و وقتی از هوش هیجانی صحبت میشود سوال آن ها این است که هوش هیجانی چیست.چون بصورت ذاتی وجود دارد اما برای اثربخشی باید تقویت شود تا فرد بتواند با آگاهی از این موضوع،برای پیشرفت در موارد مختلف،هوش هیجانی را به کار گیرند.


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top