عنوان پژوهش: بررسی ارتباط بین وضعیت اقتصادی اجتماعی با آگاهی و نگرش دانش آموزان دختر دبیرستانی در خصوص کم خونی فقرآهن ومصرف مکمل آهن درمدارس شهرکرد سال1397-1396
دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1396/11/29
مکان اجرای پژوهش: کمیته تحقیقات دانشجوئی

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
شیدا گودرزی - - - -

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
مهسا علی بابا ئی - - -
مژده نادعلی - - -
سارا مغاره دهکردی - - -
الهه توسلی - - -

چکیده پژوهش

فقر آهن يکي از بزرگ ترين مشکلات تغذيه اي است که مردم جهان با آن مواجه هستند و تقريبا 20 تا 50 درصد مردم دنيا به آن مبتلا هستند، که بيش از 30 درصد آنها کم خوني فقر آهن دارند. فقر آهن در 20 درصد زنان ايراني در سنين باروري ديده مي شود و چنانچه اين کمبود ادامه پيدا کند منجر به کم خوني فقر آهن مي شود که سلامت اين گروه و فرزندانشان را در آينده به خطر مي اندازد، مطالعه حاضر بر روی دختران دانش آموز انجام گرفت چرا که میتواند به ارتقاء سطح اقدامات بهداشتی ایشان جهت پیشگیری از کم خونی فقر آهن منجر شود. میانگین نمره آگاهی 14/23±31/66، نگرش 32/19±65/67، عملکرد 17/15±07/44 گزارش گردید. بین آگاهی، نگرش و عملکرد ارتباط معنادار وجود دارد، به این صورت که با افزایش هر یک از متغیرهای آگاهی و نگرش، وضعیت مصرف مکمل آهن در دانش آموزان افزایش خواهد یافت. بین میانگین نمره آگاهی و تحصیلات مادر، ارتباط معنادار وجود دارد، به این صورت که با بالا رفتن تحصیلات مادر، میانگین نمره آگاهی دانش آموزان نیز بالاتر می رود. بین میانگین نمره نگرش دانش آموزان و سن آن ها نیز ارتباط معنادار مشاهده شد، به این ترتیب که دانش آموزان با سن بیشتر نگرش بهتری نسبت به مصرف مکمل آهن و پیشگیری از کم خونی فقر آهن داشتند. از طرف دیگر بین میانگین نمره عملکرد دانش آموزان با متغیرهای دموگرافیک ارتباط معناداری مشاهده نشد. بین میانگین نمره آگاهی و سن پدر ارتباط معنادار وجود دارد، که با بالا رفتن سن پدر، میانگین نمره آگاهی دانش آموزان نیز بالاتر می رود. بین سایر متغیرهای دموگرافیک و میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان ارتباط معناداری مشاهده نشد. با توجه به اینکه آگاهی و نگرش دانش آموزان در حد مطلوب می باشد ولی عملکرد آنان ضعیف است، باید از طریق ارائه آموزش های لازم جهت بهبود عملکرد در دانش آموزان اقدام نمود. در خصوص رفتار مورد نظر در این مطالعه که دریافت مکمل آهن به میزان کافی می باشد، بهتر است روی فواید انجام این رفتار، از طریق ارائه آموزش های لازم جهت بالا بردن آگاهی و ایجاد نگرش صحیح در دانش آموزان اقدام نمود، مسئولان و برنامه ریزان آموزش و پرورش و مدیران و معلمان مدارس در کنار خانواده های دانش آموزان نیز باید توجه جدی به دریافت مواد غذایی حاوی آهن و علاوه بر آن دریافت مکمل آهن داشته باشند و تا حد امکان موانع پیش پای آن ها را به حداقل رسانده یا حذف نمایند. نتایج حاصل از این مطالعه می تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت دختران که مادران آینده هستند، داشته باشد و به مسئولین بهداشتی در شناسایی مشکلات ناشی از عدم اطلاع دختران نوجوان از کم خونی فقرآهن و نتایج و پیامدهای منفی آن کمک کند و به منظور ارتقاء سلامت و بهبود کیفیت زندگی دختران نوجوان به طراحی مداخلات آموزشی با استفاده از الگوهای مؤثر آموزش بهداشت منجر گردد.

خلاصه نتایج حاصله

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره آگاهی افراد 66.31 می باشد، در حالی که در مطالعه محمد علیزاده چرندایی و همکاران میانگین نمره آگاهی دانش آموزان 52.4 گزارش شده است (4). درمقایسه با مطالعه محمد علیزاده چرندایی و همکاران میانگین نمره عملکرد دانش آموزان کمتر است به طوری که در مطالعه محمد علیزاده چرندایی و همکاران میانگین نمره عملکرد 63.4 بوده و در این مطالعه 44.07 می باشد. این مطالعه نشان داد بین میانگین نمره آگاهی و تحصیلات مادر، ارتباط معنادار وجود دارد، به این صورت که با بالا رفتن تحصیلات، میانگین نمره آگاهی دانش آموزان نیز بالاتر می رود، در حالی که در مطالعه شهالوند و همکاران بین تحصیلات مادر و آگاهی ارتباط معنا داری مشاهده نشد (3). هم چنین در این پژوهش همانند مطالعه شهالوند و همکاران (3) ارتباط معنا داری بین نگرش و عملکرد دانش آموزان با تحصیلات مادر دیده نشد. در مطالعه محمد علیزاده چرندایی و همکاران بین آگاهی و معدل دانش آموزان ارتباط معنا داری مشاهده شده (4) و در مطالعه کریمی و همکاران بین عملکرد و معدل دانش آموزان تفاوت معنا داری وجود دارد (7) در حالی که در پژوهش حاضر بین آگاهی و عملکرد با معدل ارتباطی مشاهده نشد. در مطالعه حاضر همانند مطالعه شهالوند و همکاران رابطه معناداری بین بعد خانوار و آگاهی، نگرش و عملکرد گزارش نشده است (3) در صورتی که در مطالعه محمد علیزاده چرندایی و همکاران بین آگاهی و عملکرد و تعداد اعضای خانواده ارتباط معنا داری مشاهده گردیده است (4). در مطالعه انجام شده بر خلاف مطالعه محمد علیزاده چرندایی و همکاران (4) رابطه معنا داری بین آگاهی و عملکرد و شغل پدر وجود نداشت.


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top