نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
لیلا رفیعی | علوم پزشکی شهرکرد | - | ارشد | - |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
فاطمه دریس | علوم پزشکی شهرکرد | - | - | |
کبری نوریان | علوم پزشکی شهرکرد | - | - | |
فرانک صفدری دهچشمه | علوم پزشکی شهرکرد | - | - | |
زهرا رفیعی وردنجانی | علوم پزشکی شهرکرد | - | - |
شناسايي عوامل و اشکال مختلف رفتارهاي نامحترمانه در بالین از منظر پرستاران که بزرگترین قشر محیط های بالینی می باشند و ارتباط آن با جو اخلاقی حاکم بر بیمارستان می تواند در کاهش رفتارهای نامحترمانه در محیط های بالینی موثر باشد. با توجه به این موضوع مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط جو اخلاقی و دیدگاه پرستاران در مورد رفتار نامحترمانه در بالین در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. بر اساس یافته های مطالعه بیشترین رفتار نامحترمانه در بالین برای قشر پرستاری از سوی پزشکان در هر دو بیمارستان گزارش شده و هم چنین کمترین میزان رفتار نامحترمانه در ارتباط پرسنل پرستاری با دیگر پرستاران بود. از طرفی میانگین نمره جو اخلاقی نشان داد که بیمارستان های مورد بررسی در سطح مناسبی در جو اخلاقی قرار داشته و تنها در حیطه مدیران در دو بیمارستان مورد بررسی، جو اخلاقی پایینی گزارش شد. آزمون آماری تی مستقل نشان داد که دو بیمارستان در رفتار نامحترمانه و ابعاد آن و هم چنین جو اخلاقی و ابعاد آن تفاوت آماری معنی داری نداشتند. از آنجا که تجارب دست اندرکاران هر حرفه مي تواند به عنوان منبع موثقي از اطلاعات مورد استفاده قرار گيرد لذا با استفاده از نقطه نظرات پرسنل پرستاری در این تحقیق و با توجه به جو اخلاقی حاکم بر محیط بالینی، مسئولان می توانند با اطلاع از مشکلات موجود در این راستا و با نگاهی بازتر و مبتنی بر شواهد در جهت رفع این معضل که از جمله موانع انجام خدمات بالینی کارآمد و موثر در بیمارستان است بپردازند. از طرفی داشتن آگاهی از این موارد می تواند موجب کاهش نارضایتی مددجویان مراجعه کننده به محیط بالین شده و خدمات با کیفیت بالاتری برای آنها انجام شود.
بر اساس یافته های مطالعه بیشترین رفتار نامحترمانه در بالین برای قشر پرستاری از سوی پزشکان در هر دو بیمارستان گزارش شده و هم چنین کمترین میزان رفتار نامحترمانه در ارتباط پرسنل پرستاری با دیگر پرستاران بود. از طرفی میانگین نمره جو اخلاقی نشان داد که بیمارستان های مورد بررسی در سطح مناسبی در جو اخلاقی قرار داشته و تنها در حیطه مدیران در دو بیمارستان مورد بررسی، جو اخلاقی پایینی گزارش شد. آزمون آماری تی مستقل نشان داد که دو بیمارستان در رفتار نامحترمانه و ابعاد آن و هم چنین جو اخلاقی و ابعاد آن تفاوت آماری معنی داری نداشتند. با توجه به یافته های مطالعه حاضر و از آنجا که تجارب دست اندرکاران هر حرفه مي تواند به عنوان منبع موثقي از اطلاعات مورد استفاده قرار گيرد لذا با استفاده از نقطه نظرات پرسنل پرستاری در این تحقیق و با توجه به جو اخلاقی حاکم بر محیط بالینی، مسئولان می توانند با اطلاع از مشکلات موجود در این راستا و با نگاهی بازتر و مبتنی بر شواهد در جهت رفع این معضل که از جمله موانع انجام خدمات بالینی کارآمد و موثر در بیمارستان است بپردازند. از طرفی داشتن آگاهی از این موارد می تواند موجب کاهش نارضایتی مددجویان مراجعه کننده به محیط بالین شده و خدمات با کیفیت بالاتری برای آنها انجام شود.
فایل |
---|