نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
لیلی ربیعی | مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت | بهداشت عمومی | دکترای تخصصی (PhD) | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
احمد علی اسلامی | ||||
رضا مسعودی | ||||
فاطمه علی اکبری |
به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر در ارتقاء سلامت، توجه به سواد سلامت به عنوان یک پیش نیاز مهم و اساسی در موفقیت برنامه ها ضرورت خاص می¬یابد. بنا به تعریف سواد سلامتی میزان ظرفیت فرد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی است که برای تصمیم گیری مناسب لازم است. لذا سواد سلامت می¬تواند به عنوان مجموعه¬ای از توانایی¬هایی چون توانایی خواندن در سطح پایه، محاسبات عددی برای عمل کردن در حیطه مراقبتهای بهداشتی و عمل کردن به اطلاعات بهداشتی بیان شود. تا کنون ابزارهای مختلفی برای سنجش سواد سلامت در نقاط مختلف دنیا طراحی و به کار گرفته شده است که یکی از این ابزارها، پرسشنامه سنجش سواد سلامت بیماران دیابتی(LAD) در سال 2001 توسط Nath و همکاران طراحی شده است. این پرسشنامه شامل 16 سوال است و توانایی بیماران در درک دستورالعمل های تغذیه ای و پزشکی را اندازه گیری می¬کند.
هدف از انجام این مطالعه روانسنجی واعتباریابی پرسشنامه ترجمه شده سواد سلامت بیماران دیابتی است. بعد از انجام مراحل و گام های ابزارسازی و انجام تحلیل عامل اکتشافی، بر اساس نتایج بدستآمده، ابزار از ثبات درونی قابل قبولی برخوردار بوده و آلفای کرونباخ برای سوالات مختلف در محدوده 94/0-70/0 بود. تحلیل عامل اکتشافی 2 عامل را برای پرسشنامه سواد سلامت بیماران دیابتی شناسایی کرد یک عامل درک فردی و عامل دوم حمایت اجتماعی بود. نموداراسکري، طرحی از واریانس کل تبیین شده به وسیله هرمتغیررادرارتباط با سایرمتغیرها نشان می¬دهد.
فایل |
---|