عنوان پژوهش: عوامل پیشگویی کننده رفتارهای پیشگیری از سرطان پوست در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرکرد:کاربردی از الگوی پرسید
دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1397/10/23
مکان اجرای پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد-کمیته تحقیقات دانشجوئی

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
آیدا امیری پور دانشجو - - -

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
الهه توسلی دانشکده بهداشت آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دکترای تخصصی (PhD) -
فهیمه شکوهی کمیته تحقیقات دانشجوئی - - -

چکیده پژوهش

به دلیل اینکه دردوره جوانی و نوجوانی فرد بیش ترین برخورد را با اشعه ماورابنفش خورشید دارد و اینکه اشعه ی ماورابنفش خورشید مهم ترین علت ابتلا به سرطان پوست است ، این سن پر خطر ترین سن برای ابتلا به سرطان پوست محسوب می شود و طبق امار 80 درصد تماس با اشعه خورشید قبل از 21 سالگی است.اما در این دوره اگاهی برای محافظت از سرطان پوست پایین است پس مهم ترین دوره برای پیشگیری از سرطان پوست دوره ی نو جوانی و جوانی است و همچنین مدارس مهم ترین جایگاه برای اموزش و ایجاد الگوهای رفتاری هستند. با وجود اینکه سرطان پوست با 20درصد قابلیت پیشگیری بیشترین قابلیت را در میان سرطان ها دارد اما سالانه شاهد افزایش این نوع سرطان در سطح جهان هستیم.همچنین با توجه به اینکه سرطان پوست دومین سرطان در جوانان است و همچنین تاثیرات عاطفی و جسمی و مالی که در این دوره مهم زندگی بر فرد تحمیل میشود پیشگیری امری ضروری است. .مدل پرسید مدلی راهنما برای تجزیه و تحلیل مشکلات و رفتار های بهداشتی است و عوامل موثر بر وضع سلامت را مشخص کرده و به برنامه ریزان در راه طراحی برنامه های آموزشی مورد نیاز کمک می کنند. نتایج

خلاصه نتایج حاصله

مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره آگاهی 44/19±50/ 36نگرش 78/12±31/62 و خودکارآمدی 40/22±00/53 و عوامل قادر کننده 91/19±37/49 و عوامل تقویت کننده 56/20±63/42 و رفتار پیشگیری کننده 48/17±61/66 می باشد. بین آگاهی، نگرش و عوامل قادر کننده دانش آموزان ارتباط معنادار وجود داشت، به این صورت که با افزایش آگاهی دانش آموزان، نگرش آنان و عوامل قادر کننده در راستای رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست ارتقا می یافت. از طرفی بین خودکارآمدی با عوامل قادر کننده ، عوامل تقویت کننده و رفتارنیز ارتباط معنادار مشاهده شد، بین عوامل قادر کننده و عوامل تقویت کننده نیز ارتباط معناداری گزارش گردید. بین خودکارآمدی دانش آموزان و پایه تحصیلی ارتباط معناداری وجود داشت ؛ به این صورت که با بالا رفتن پایه تحصیلی، خودکارآمدی دانش آموزان نیز افزایش می یافت. از طرفی بین عوامل قادر کننده و تحصیلات پدر نیز ارتباط معناداری مشاهده شد ، به این ترتیب که با افزایش سطح تحصیلات پدر، دانش آموزان نمره بالاتری در عوامل قادر کننده گزارش کردند. با مشخص نمودن میانگین نمره های آگاهی ،نگرش و خودکارآمدی و رفتار پیشگیری کنند و عوامل تقویت کننده و عوامل قادر کننده دانش آموزان دختر دبیرستانی در خصوص مقوله ی سرطان پوست می باشد، نتایج حاصل از پژوهش حاضر می تواند راهنمای مناسبی برای دست اندرکاران و برنامه ریزان در حوزه سلامت باشد


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top