نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
روح الله عسگری گندمانی | داشگاه تهران | تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی | دکترا | دانشگاه تهران |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
سلیم عباسی چلیچه | دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد | تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی | دکترا |
تحقیق حاضر با هدف بررسی شیوه های ارتقای ورزش های بومی محلی و باستانی استان چهارمحال و بختیاری طراحی و اجرا گردید.. بدین منظور داده¬ها را با استفاده از بررسی اسناد و مدارک موجود و مربوطه از طریق مطالعات کتابخانه¬ای و تحقیقات کشورهای دیگر جمع¬آوری نمودیم. برای گردآوری اطلاعات و داده¬های مورد نیاز به منظور بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه استفاده شده، و در قالب عملیات میدانی انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی مدیران و کارکنان اداره ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری این می باشد که تعداد آنان بر اساس اطلاعات کسب شده شامل 165 نفر می باشد. بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 118 نفر به عنوان نمونه آماری مشخص شدند که پس از تقسیم و جمع آوری پرسشنامه ها، تعداد 102 پرسشنامه سالم موفق به جمع آوری گردید. در این تحقیق روش نمونه گیری روش تصادفی بود. جهت جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه هنرور و همکاران (1393) استفاده شد. این پرسشنامه دارای 30 سوال می باشد که سه مولفه ترویج، توسعه و احیا را مورد بررسی قرار داد. پایایی این پرسشنامه در تحقیق هنرور و همکاران (1393) میزان 77/0 گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری یافته های پژوهش از امار توصیفی و استنباطی استفاده می گردد. در بخش نخست تجزیه و تحلیل توصیفی یافته ها از میانگین، انحراف استاندارد، جداول توزیع فراوانی و نمودارها استفاده و ارائه می شود. در بخش استنباطی از آزمون گل آماری تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار spss و AMOS استفاده شد.
سوال اول تحقیق: شیوه های ترویج ورزش های بومی محلی و باستانی استان چهارمحال و بختیاری چه می باشند؟ نتایج تحقیق حاضر نشان داد که گنجاندن فعالیت های بومی، محلی و باستانی در برنامه های آموزش و پرورش، انجام فعالیت بومی، محلی و باستانی در محیط ها و فضاهای جذاب و آموزش معلمان و مدرسان در خصوص ورزش های بومی، محلی و باستانی مهمترین مولفه های ترویج ورزش های بومی محلی و باستانی استان چهارمحال و بختیاری می باشد. تحقیقات مختلفی به بررسی شیوه های ترویج ورزش های بومی، محلی و باستانی پرداخته اند. یکی از این تحقیقات، تحقیق رزاق (2012) می باشد. رزاق(2012) در تحقیق خود که با هدف بررسی بازی های بومی و محلی در کشور پاکستان انجام گرفت، پس از بررسی های انجام شده اعلام نمود که در کشور پاکستان عواملی مانند آموزش عوامل اجرایی از جمله معلمان تربیت بدنی و قرار دادن این بازی ها در برنامه آموزشی و پرورشی خود در مدارس سعی در گسترش ورزش های بومی و محلی در سطح جامعه گردند. وی در تحقیق خود پی برد که آموزش و پرورش به عنوان نهادی تاثیر گذار می تواند سبب گسترش ورزش های بومی و محلی گردد. وی اشاره کرد که آموزش، فرهنگ سازی و ارتقای این ورزش ها در میان دانش آموزان می تواند سبب نهادینه شدن آن در سطح جامعه گردد. با توجه به این نتایج تحقیق رزاق (2012) با نتایج تحقیق حاضر همخوانی دارد. یکی از تحقیقات انجام شده دیگر در این حوزه تحقیق قزلسفلو و همکاران (1394) می باشد. قزلسفلو و همکاران (1394) در تحقیق خود که با هدف بررسي چالش هاي جذب گردشگر ورزشي در جشنواره بازي هاي بومي و سنتي استان گلستان انجام گرفت، پس از بررسی های انجام شده، پی بردند که توجه به انتخاب مناسب مکان رويدادهاي ورزشي به لحاظ ارائه و وجود تسهيلات خدماتي و برگزاري فستيوال هاي بومي ورزشي در زمان فراغت ورزشکاران و گردشگران ورزشي از مهمترين راهکارههاي جذب گردشگرهاي ورزشي در استان گلستان است. آنان اشاره نمودند که این اتفاق علاوه بر کسب منافع مالی بالا سبب رشد و توسعه ورزش های بومی و محلی به شکل قابل توجه ای می گردد. همچنین نیازی (1386) در تحقیق خود که با هدف بررسی وضعیت بازیهای بومی و محلی استان گلستان انجام گرفت، پس از بررسی های انجام شده پی بردند که عدم آشنایی معلمان با ورزش های بومی و محلی نقش بسزایی بر عدم گسترش این ورزش در سطح استان گلستان را دارا می باشد. آنان در تحقیق خود ضمن اشاره به موانع آموزشی در گسترش ورزش های بومی و محلی، اعلام نمودند که آموزش و پرورش با توجه به برخورداری معلمان و مدرسان بی شمار در سطح استان، از قابلیت های بالایی جهت ارتقای سطح ورزش بومی و محلی استان برخودار می باشد. با این توجه نتایج تحقیقات قزلسفلو و همکاران (1394) و نیازی (1386) با نتایج تحقیق حاضر همخوانی کامل دارد. به منظور گسترش ورزش های بومی، محلی و باستانی نهادهای مختلفی می تواند تاثیر گذار باشد. نتایج تحقیق حاضر به خوبی نشان داد که نهاد آموزش و پرورش می تواند به شکل مناسب و قابل توجه ای، بر گسترش ورزش های بومی، محلی و باستانی در استان چهار محال و بختیاری تاثیر گذار باشد. آموزش و پرورش با برخورداری از پتانسیل ها و منابع بالا مخصوصا از لحاظ منابع انسانی نقش تعیین کننده ای بر گسترش این ورزش ها دارا می باشد. آشناسازی، آموزش و فرهنگ سازی ورزش های بومی، محلی و باستانی در میان مدارس استان چهارمحال و بختیاری می تواند نقش تعیین کننده و بسزایی بر گسترش این ورزش ها داشته باشد. آموزش و پرورش با هماهنگی سازمان های مختلف از جمله اداره کل ورزش و جوانان می تواند در ترویج ورزش های بومی، محلی و باستانی همکاری های نزدیکی داشته باشد و برنامه های مختلفی در این حوزه انجام گیرد. به طور حتم گسترش این ورزش می تواند فواید بیشماری بر سطح جامعه داشته باشد. سوال دوم تحقیق: شیوه های توسعه ورزش های بومی محلی و باستانی استان چهارمحال و بختیاری چه می باشند؟ نتایج تحقیق حاضر نشان داد که ایجاد اداره کل ورزش های بومی، محلی و باستانی در وزارت ورزش و جوانان ، افزایش بودجه در ورزش های بومی، محلی و باستانی و بهبود تصویر برداری در مسابقات بومی، محلی و باستانی مهمترین مولفه های توسعه ورزش های بومی محلی و باستانی استان چهارمحال و بختیاری می باشد. تحقیقات مختلفی به بررسی توسعه ورزش های بومی، محلی و باستانی پرداخته اند. اکینیمی در تحقیق خود که در سال 2009 با هدف بررسی ورزش های بومی و محلی در کشور نیجریه انجام گرفت پی بردند که حضور و حمایت دولت ها در تمامی سطوح برای رشد و گسترش بازی های بومی و محلی و قوی کردن پایه های این ورزش ها در میان جامعه ضروری قلمداد می گردد. آنان اشاره نمودند که از سوی دولت می بایستی بودجه مناسبی در جهت ارتقای ورزش های بومی و محلی به خوبی اختصاص یابد. پاپ زن و همکاران (1394) در تحقیق خود که با هدف توسعه ورزش روستایی با محوریت ورزش های بومی و محلی انچام رفت، پس از بررسی افراد روستایی شهرستان کرمانشاه، پی برد که به منظور توسعه ورزش در میان اقشار مختلف جامعه روستایی، پیشنهاد می شود بازی ها و ورزشهای بومی و محلی معرفی و شناسایی شوند و برنامه ریزی دقیقی در سطح استراتژیک و عملیاتی صورت گیرد تا علاوه بر احیاء این ورزشها و حفظ اصالت فرهنگ اصیل ایرانی و تداوم آن در سطح جامعه، گامی مؤثر در جهت غنی سازی اوقات فراغت روستاییان و خانواده های آنها و ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی روستاییان برداشته شود. با این توجه نتایج تحقیق حاضر در ارتباط با سوال اول تحقیق حاضر با نتایج تحقیقات اکینیمی (2009) و پاپ زن و همکاران (1394) همخوان می باشد. به منظور گسترش و توسعه ورزش های بومی، محلی و باستانی ایجاد یک سری برنامه ریزی های متنوع و ارائه راهکارهایی نقش اساسی را دارا می باشد. به منظور تحقق اهداف و برنامه ها در حوزه ورزش های بومی، محلی و باستانی وجود بودجه مناسب نقش اساسی را ایفا می کند. بدین منظور می بایستی سازمان و یا واحد مجزا در وزارت ورزش و جوانان و به تبع آن در اداره کل ورزش و جوانان استان ها ایجاد گردد. وجود همچنین واحدی در بدنه اصلی ورزش، می تواند به شکل مناسبی بودجه و امکانات مختلفی را به منظور توسعه ورزش های بومی، محلی و باستانی جذب گردد. توسعه سطح ورزش های بومی، محلی و باستانی در استان چهارمحال و بختیاری بدون بودجه و تسهیلات مناسب اجرایی نخواهد شد. بدین منظور علاوه بر کمک های وزارت ورزش و جوانان، می بایستی با ایجاد هماهنگی ها و ارتباطات مناسب بین سازمان های مختلف، سعی گردد تا همکاری های دیگر سازمان های استانی را جلب نمایند و سعی در استفاده از حداکثر پتانسیل های استانی به منظور گسترش ورزش های بومی، محلی و باستانی در استان چهارمحال و بختیاری گردد. سوال سوم تحقیق: شیوه های توسعه ورزش های بومی محلی و باستانی استان چهارمحال و بختیاری چه می باشند؟ نتایج تحقیق حاضر نشان داد که آموزش و اطلاع رسانی بازی های بومی، محلی و باستانی از طریق رسانه ها مهمترین مولفه احیا ورزش های بومی محلی و باستانی استان چهارمحال و بختیاری می باشد. نتایج همچنین نشان داد که حمایت از فعالیت های پژوهشی انجام شده در ارتباط با بازی های بومی، محلی و باستانی کم اهمیت ترین مولفه های احیا ورزش های بومی محلی و باستانی استان چهارمحال و بختیاری می باشند. غفوری (1393) در تحقیق خود که با هدف بررسی الگوی توسعه گردشگری بر مبنای توسعه بازی های بومی و محلی در کشور انجام گرفت، پی برد که از دیدگاه نمونه ها، جنبه هاي مثبت بازي هاي بومی و محلی به ترتيب اولویت عبارت بودند از: سادگی پرداختن به آنها، قابليت اجرا در رده هاي مختلف سنی و ارتباط آنها با فرهنگ جامعه. همچنين وی پی برد که موانع زیر براي توسعه ي بازي هاي بومی از سایر موانع مهم تر بودند: نبود برنامه ریزي، عدم آشنایی با نحوه ي انجام بازي ها، و عدم توجه رسانه ها. هنرور و همکاران (1393) در تحقیق خود که با هدف بررسی شیوه های احیا، ترویج و ارتقای ورزش ها و بازی های بومی و محلی در کشور انجام گرفت، بررسی نظرات متخصصان پی بردند که سادگی پرداختن به بازی های بومی و عدم نیاز به امکانات و فضای خاص مهمترین جنبه های مثبت ورزش ها و بازی های بومی و محلی ی باشد. آنان همچنین پی بردند که نبود برنامه ریزی و عدم برگزاری مسابقات منظم مهمترین مانع در توسعه این ورزش ها می باشد. با این توجه نتایج تحقیق غفوری (1393) و هنرور و همکاران (1393) با نتایج تحقیق حاضر همخوان می باشد. اهمیت بازیهای بومی- محلی و نقش تاثیرگذار آن در حفظ و بقای خرده فرهنگها، مسئولان و مدیران فرهنگی باید درسیاستگذاریهای کلان و خرد نگاهی ویژه به این مقوله داشته باشند. یکی از دغدغههای سیاستگذاران فرهنگی، در جوامع پیشرفته، تلاش برای حفظ خردهفرهنگها و تکیه بر حفظ اصالت فرهنگهای بومی و محلی است. به نظرمیرسد جامعه ما، درحال گذار از دورهای است که جوامع غربی سالها پیش از آن گذرکرده اند. به هر حال وقت آن رسیده که میراث کهن و بهجایمانده احیا شود هرچند که تحولات سریع اجتماعی و نوع تکاملیافته زندگی امروزی امکان پرداختن به بازیها را به صورت اولیه به دست نمیدهد. اما همین که نهادهای فرهنگی از جمله صداوسیما، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این مهم توجه و زمینهی شناساندن آن را به مردم فراهم کنند، مردم تشنهی فرهنگ اصیل این مرز و بوم، خواهند کوشید با این بازیها زمینهی لذت روحی و جسمی خویش را فراهم نمایند. متاسفانه در حال حاضر بازیهای کامپیوتری و تلویزیونی باعث فراموشی و انزوای این بازیهای اصیل شدهاند. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی در دنیا بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه بازیها نیز متحول شده است. بازیهای رایانهای امروزی با بهرهگیری از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به کودکان تشنه هیجان ارزانی میدارند و همین جذبه و کشش زیاد است که روح و جسم آنان را بردهوار، مطیع خود میسازد و به دنیایی از تخیلات میبرد که خود را محور و قهرمان اصلی بازی تصور میکند به طوری که با ترفندهای گوناگون چنان تأثیری بر فکر و ذهن او میگذارند که در واقع خود را جزئی از مجموعه بازی میپندارد. میلیونها کودک و نوجوان در سراسر جهان با فاصله گرفتن از بازیهای پویا، پرتحرک و شادیآفرین، ساعتها مانند مسافری یکه و تنها بیهیچ همراهی وارد دنیای بازیهای بیانتهای رایانهای شده و در نهایت با چشمانی برافروخته و لب و لوچههای آویزان با تذکرات مکرر والدین آن را رها میکنند. با این توجه نقش رسانه ها به منظور گسترش و توسعه ورزش های بومی، محلی وباستانی اهمیت بیشتری را کسب کرده است. به منظور گسترش این ورزش ها می بایستی به شکل مناسبی سعی در بهبود نقش رسانه ها در توسعه این ورزش ها نمود.
فایل |
---|