نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
سعید حیدری | خارج از دانشگاه | - | - | - |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
کمال صولتی | دانشکده پزشکی | روانشناسی بالینی | دکترای تخصصی (PhD) | - |
جلیل قانی | معاونت تحقیقات و فناوری | - | - | - |
پرستو یارمحمدی | معاونت بهداشتی | - | - | - |
داریوش قلی پور مفرد | کمیته پژوهش در آموزش | - | - | - |
عبدالرحیم کاظمی | معاونت تحقیقات و فناوری | دامپزشکی | دکترای تخصصی (PhD) | - |
بهزاد صابری | کمیته تحقیقات دانشجوئی | - | - | - |
از جمله عواملی که می تواند در ارتقاء سطح توانمندی های دانشجویان در تحقیق و پژوهش مؤثر واقع شود، اضطراب پژوهشی و خودپنداره تحصیلی است. عوامل روانشناختی حاکم بر محیط های دانشگاهی، با توجه به اثری که بر باورها و گرایش های پژوهشی دانشجویان می گذارند از جمله عوامل مهم و تأثیر گذار به شمار می روند. در دانشجویان کارشناسی ارشد هرچه اضطراب پژوهشی افزایش یافت، خودپنداره ی تحصیلی و اعتماد بنفس تحصیلی کاهش پیدا می کرد. همچنین خودپنداره تحصیلی نیز با اعتماد بنفس تحصیلی و تلاش تحصیلی ارتباط مستقیم و معناداری داشت. در دانشجویان دکتری بین اضطراب پژوهشی با خودپنداره ی تحصیلی و اعتماد بنفس تحصیلی همبستگی مشاهده نگردید. علاوه بر این خودپنداره تحصیلی نیز با اعتماد بنفس تحصیلی و تلاش تحصیلی ارتباط مستقیم و معناداری داشت. سن در این مطالعه با خودپنداره ی تحصیلی و تلاش تحصیلی همبستگی معکوس و معنی داری داشت. میانگین نمره اضطراب پژوهشی تحصیلی دانشجویان دکتری به طور معناداری بیشتر از دانشجویان ارشد بود. اما میانگین نمره خودپنداره تحصیلی در دانشجویان ارشد بیشتر از دانشجویان دکتری بود.
نتایج تحقیق حاضر می تواند در توسعه و تدوین بهتر خط مشی ها و سیاست گذاری در بخش پژوهش و آموزش دانشگاه علوم پزشکی و حتی ارتقاء کیفی خدمات پژوهشی در تحقیقات دانشجویی و رشد بهینه ی علمی مورد کاربرد قرار گیرد. باید گفت که با شناسایی اضطراب پژوهشی در دانشجویان می توان مشکلات روانشناختی موجود بر سر انجام بهینه ی امور تحقیقاتی را مرتفع ساخت و همچنین با ارزیابی خودپنداره ی تحصیلی در دانشجویان و برطرف کردن موانع موجود، موجبات پیشرفت تحصیلی دانشجو را از طریق ارائه مشاوره های روانشناختی فراهم نمود. همچنین با استفاده از نتایج این تحقیق، می توان پیوند ناگسستنی آموزش و پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی را تقویت نمود.
فایل |
---|