عنوان پژوهش: بررسی درک جو اخلاقی توسط پرستاران و ارتباط آن با رضایت بیماران در بخش های مختلف بیمارستان های آموزشی–درمانی شهرکرد در سال 1397
دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
تاریخ اجرای پژوهش: 1398/03/26
مکان اجرای پژوهش: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد-کمیته تحقیقات دانشجوئی

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
مهدیه تعهدی دانشکده پیراپزشکی - - -

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
هادی رییسی شهرکی دانشکده بهداشت آمار زیستی دکترای تخصصی (PhD) -
آزیتا ظاهری دانشکده پیراپزشکی پرستاری مراقبت های ویژه کارشناسی ارشد -

چکیده پژوهش

جو اخلاقی نشان دهنده ی درک افراد از محیط پیرامونشان است و بر نگرش، رفتار و عملکرد افراد تاثیر می گذارد. جو اخلاقی با عوامل متعددی از جمله رضایت شغلی، تعهد نسبت به شغل و عملکرد فرد مرتبط است و بر میزان رضایت افراد نیز تاثیر می گذارد به گونه ای که هر چقدر فضای اخلاقی از دید پرستاران مطلوب تر باشد رضایت شغلی آن ها نیز بالاتر می رود و متقابلا عملکرد آنها در ارائه خدمات بهداشتی مطلوب تر خواهد بود. امروزه در سیستم های مراقبت بهداشتی، احترام به نیاز ها و خواسته های بیماران امری اساسی است و توجه فزاینده ای به بررسی رضایت بیماران از مراقبت می شود و از ارزیابی تجارب بیماران در بیمارستان برای بهبود کیفیت مراقبت استفاده می شود. رضایت بیمار مهم ترین شاخص کیفیت بالای مراقبت بهداشتی است.عوارض ناشی از عدم درک صحیح و منطقی از جو اخلاقی حاکم بر محیط کار بیمارستانی و تاثیر مستقیم آن بر کیفیت ارائه مراقبت از بیماران ضرورت انجام مطالعه ای با هدف تعیین ارتباط بین جو اخلاقی و میزان رضایت بیماران را یادآوری می نمود؛ لذا با توجه به آنچه گفته شد این مطالعه با هدف بررسی درک جو اخلاقی توسط پرستاران و ارتباط آن با رضایت بیماران انجام شد.

خلاصه نتایج حاصله

متناسب با داده های بدست آمده از مطالعه میزان رضایت بیماران بستری در دو بیمارستان کاشانی و هاجر با یکدیگر متفاوت است و ارتباط معناداری میان میزان رضایت بیماران و بیمارستانی که در آن بستری هستند وجود دارد به گونه ای که میزان رضایت بیماران بستری در بیمارستان هاجر بیشتر بوده است.همبستگی بین درک جو اخلاقی و میزان رضایت بیماران بستری در دو بیمارستان از نظر آماری معنادار نبود لذا مطابق با آنچه انتظار می رفت ارتباطی میان این دو مولفه کشف نشد. با توجه به وجود مولفه های دیگر از جمله وجدان کاری که در کنار درک جو اخلاقی بر عملکرد پرستاران تاثیر می گذارد و متقابلا رضایت بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد پیشنهاد می شود در مطالعات آتی تاثیر مولفه های دیگر بر میزان رضایت بیماران مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر مطالعه حاضر می تواند در جوامع بزرگتر اجرا گردیده و داده ها بررسی گردد؛ چه بسا در جوامع بزرگتر و با نمونه بزرگتر نتیجه ی حاصل متفاوت گردد.مراقبت نمودی از کار خیرو امری است که در اخلاق پرستاری نقش محوری دارد با توجه به ماهیت غیر قابل پیش بینی، شلوغی بیش از حد، افزایش نسبت بیمار به پرستار، بد حال بودن بیماران و شلوغی بخش های مختلف بیمارستان کلیه اعضای تیم درمان به ویژه پرستاران در ارائه مراقبت به مددجویان و خانواده آن ها با معضلات و چالش های اخلاقی متعددی روبرو هستند.


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top