نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
خسرو جلالی دهکردی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان | تربیت بدنی و علوم ورزشی | دکترا | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|
استان چهارمحال و بختیاری یکی از مقاصد توانمند برای توسعة گردشگری ورزشی و جذب گردشگر در سطح ملی و بین المللی می باشد. هدف این تحقیق، برنامه ریزی راهبردی توسعة گردشگری ورزشی در استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از مدل SWOT بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد که روایی آن را استادان صاحب نظر تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ (آلفا=96/0) تایید شد.نمونه آمار 87 نفر خبرگان و متخصصان آگاه به ساختار و رخدادهای حوزه توریسم ورزشی بود. پرسشنامه سوالات رتبه بندی شده در زمینه بررسی قوت ها،ضعف ها،فرصت ها و تهدید های توسعه گردشگری ورزشی در استان چهار محال و بختیاری بود.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون مقایسه میانگین بهره گرفته شد.تجزیه و تحلیل قوت ها ،فرصت ها و تهدید ها نشان داد که نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی 18/2 و نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی 78/2 است که نشان می دهد که موقعیت گردشگری ورزشی استان در خانه رقابتی قرار دارد
دانشمندان بسیاری اهمیت برنامه¬ریزی استراتژیک را از جنبه¬های مختلف مورد بررسی قرار داده¬اند و همگی روی همبستگی برنامه¬ریزی استراتژیک با عملکرد مطلوب سازمانها توافق نظر دارند. به اعتقاد آنها برنامه¬ریزی استراتژیک فرایندی پویا و منطقی است. این فرآیند روی اهداف استراتژیک و عملیاتی، اهداف و استراتژی¬های مبتنی بر خط¬مشی¬های سازمانی، برنامه¬ها و فعالیتهای تدوین شده برای دستیابی به اهداف و نتایج مورد انتظار سازمان تمرکز دارد و ابزاری بسیار مهم برای اثربخشی سازمانی است (خسروی زاده، 1387). برنامه¬ریزی استراتژیک باعث می¬شود تا سازمان فعالیت¬ها و خدماتش را برای برآوردن نیازهای در حال تغییر محیط تطبیق دهد. این برنامه¬ریزی نه تنها چارچوبی برای بهبود برنامه¬ها مشخص می¬کند، بلکه چارچوبی برای ساختاردهی مجدد برنامه¬ها، مدیریت و همکاری¬ها و نیز برای ارزیابی پیشرفت سازمان در این زمینه¬ها ارائه میدهد (ندری، 1388). از شیوه¬های متداول شناسایی عوامل درونی و بیرونی سازمان، استفاده از تحلیل SWOT است که معرف قوت¬ها، ضعف¬ها، فرصت¬ها و تهدید¬های سازمان است. این روش امکان مقایسه¬ی تنگناها، تهدیدها و جنبه¬های آسیبزننده به سازمان، فرصت¬ها، تقاضاها و موقعیتهای محیط بیرونی را با ضعف¬ها و قوت¬های سازمان به¬ وجود می¬آورد (قدمی و همکاران، 1390). دیوید (2011) معتقد است این ماتریس یکی از ابزارهای مهمی است که مدیران بدان وسیله اطلاعات را مقایسه می¬کنند و می¬توانند با استفاده از آن استراتژی¬های SO، استراتژی¬های WO، استراتژی¬های ST و استراتژی¬های WT را ارائه نمایند. مقایسه عوامل اصلی داخلی و خارجی از مشکل¬ترین بخش¬های تهیه ماتریس تهدیدات، فرصت¬ها، نقاط ضعف و نقاط قوت است و به قضاوت¬های خوبی نیاز دارد و نیز چیزی به نام بهترین مجموعه عوامل قابل مقایسه وجود ندارد. همچنین داشتن قدرت تجزیه و تحلیل بالا یکی از عوامل مهم در رسیدن به اهداف یک سازمان و رمز موفقیت بسیاری از پروژهها به حساب میآید. تعیین استراتژی مناسب و به تبع آن تجزیه و تحلیل صادقانه و پیشبینی عوامل خارجی تضمین کننده موفقیت و بیشترین بهرهوری در یک سازمان است. مشخص شدن استراتژی مناسب میتواند با توجه به شرایط یک سازمان آن را به بیشترین حد موفقیت هدایت کند و یا در شرایطی حیاتی سازمان را از ورشکستگی و شکست برهاند. رمز موفقیت بسیاری از سازمانها و پروژههای مدیریتی میتواند تجزیه و تحلیل صحیح منابع موجود داخل (قدرتها و ضعفها) و بررسی موقعیتهای خارجی (فرصتها و تهدیدها) باشد. از این رو هدف از تحقیق حاضر هدف اصلی این پژوهش تبیین استراتژی گردشگری ورزشی مناطق آزاد با رویکرد استان چهار محال و بختیاری می¬باشد. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی- پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده¬ها میدانی میباشد. روش تحقیق بکار رفته به صورت ترکیبی و از منظرهای مختلف به صورت زیر است. در اين مطالعه، استان چهارمحال و بختیاری به صورت يک موجوديت واحد و به مثابه يک بنگاه اقتصادي انگاشته ميشود که ميبايست با تخصيص بهينه منابع انساني، طبيعي و مالي موجود و شناخت محيط دروني (استان) و بيروني (رقبای ديگر)، متناسب با جايگاه این منطقه در توسعه ملي و منطقهاي و درجه برخورداري از قابليت¬ها و توانمندي¬هاي محلي، به سطح قابل قبولي از توسعه ورزش دستيابد. در تدوين تحلیل راهبردي گردشگری ورزشی استان چهارمحال و بختیاری ، همزمان از مفاهيم، رويکردها و روشهای تحلیل و موقعیت سنجی استراتژيک استفاده ميشود. برنامهريزي استراتژيك نگاهي كلگرا، سيستمي و بلندمدت به برنامهها دارد و ميکوشد تا راهنماي عمل مديران در افقهاي زماني دورتر و حیطههای وسيعتر اجرايي باشد. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان آگاه به ساختار و رخدادهای حوزه توریسم ورزشی در منطقه استان چهارمحال و بختیاری بود. به طور مشخص جامعه آماری و شاخص¬های انتخاب افراد به صورت جدول میباشد. با توجه با ماهیت تحقیق و روش تحلیل استراتژیک، تعداد قابل کفایت به صورت هدفمند و در دسترس از متخصصان مورد نظر، در بخش اصلی (پرسشنامه) مورد نظرخواهی قرار گرفت. در این پژوهش جهت بررسی و تبیین استراتژی گردشگری ورزشی، جمع¬آوری و استخراج دادهها از طریق مطالعه کتابخانه¬ای (از مطالعات علمی داخلی و خارجی، اسناد و برنامه¬ها و گزارش علمی و اجرایی مربوط به حوزه توریسم ورزشی) و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه تدوین¬شده جهت بررسی روایی محتوایی یا صوری در اختیار 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی کارشناسان خبره در سازمانها و بخش¬های اجرایی ورزش استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفت. بعد از تایید روایی محتوایی، از طریق روش آلفای کرونباخ، پایایی یا ثبات درونی آن با استفاده از نرمافزار SPSS20 محاسبه و تایید شد.
فایل |
---|