عنوان پژوهش: مطالعه وضعیت سواد رسانه در جوانان استان چهار محال و بختیاری و بررسی نقش آن در کیفیت زندگی :وضعیت، چالش ها، آسیب ها و راهکارها
دستگاه اجرایی کارفرما: اداره کل ورزش و جوانان
تاریخ اجرای پژوهش: 1398/01/29
مکان اجرای پژوهش: استان چهار محال و بختیاری

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
رضوان صالحی نجف آبادی دانشگاه شهرکرد مشاوره شغلی دکترا دانشگاه اصفهان

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

هدف از پژوهش حاضر بررسی بررسی میزان سواد رسانه ای جوانان 35-18 سال استان چهار محال و بختیاری و رابطه آن با کیفیت زندگی و متغیرهای جمعیت شناختی بوده است. به این منظور از بین جامعه پ که تعداد کل آنان ..بود 429 نفر به صورت تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب و به پرسشنامه های سواد رسانه ای و کیفیت زندگی و همچنین ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دادند. داده ها در دو سطح توصیفی( میانگین، انحراف معیار، همبستگی) و استنباطی( t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه همراه با آزمون تعقیبی) تحلیل شدند. خلاصه یافته ها به این شرح است: از بین 8 نوع رسانه تلوزیون، رادیو، ماهواره، رایانه، اینترنت، فضای مجازی، فیلم سینما، و روزنامه، بیشتری استفاده مربوط به فضای مجازی و کمترین رادیو و ماهواره می باشد. 48 درصد از افراد، سواد رسانه ای کمتر از متوسط تا ضعیف و 52 درصد بالای متوسط تا بسیار زیاد دارند. میزان سواد رسانه ای بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی به این شرح می باشد: بر حسب جنسیت در مردان بالاتر از زنان، در شهرستانهای فارسان، بن و لردگان بالاتر از شهرستانهای دیگر، در افراد متاهل و مجرد تفاوتی ندارد، در شهر و روستا تفاوتی ندارد، افراد با تحصیلات بالاتر سواد بالاتر، بر اساس اشتغال تفاوتی ندارد، بر اساس میزان درآمد تفاوتی ندارد، در اقوام لر، فارس و ترک تفاوتی ندارد، بر حسب تعداد فرزندان، افرادی که بیشتر از دو فرزند دارند، سواد رسانه ای بالاتری دارند. بین سواد رسانه ای و ابعاد مختلف کیفیت زندگی رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین همبستگی مربوط به سلامت روان، سلامت محیط با سواد رسانه ای است.

خلاصه نتایج حاصله

به طور خلاصه یافته های پژوهش عبارتند از: 1-از بین 8 نوع رسانه تلوزیون، رادیو، ماهواره، رایانه، اینترنت، فضای مجازی، فیلم سینما، و روزنامه، بیشتری استفاده مربوط به فضای مجازی و کمترین رادیو و ماهواره می باشد. 2-48 درصد از افراد، سواد رسانه ای کمتر از متوسط تا ضعیف و 52 درصد بالای متوسط تا بسیار زیاد دارند. 3-میزان سواد رسانه ای بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی به این شرح می باشد: بر حسب جنسیت در مردان بالاتر از زنان، در شهرستانهای فارسان، بن و لردگان بالاتر از شهرستانهای دیگر، در افراد متاهل و مجرد تفاوتی ندارد، در شهر و روستا تفاوتی ندارد، افراد با تحصیلات بالاتر سواد بالاتر، بر اساس اشتغال تفاوتی ندارد، بر اساس میزان درآمد تفاوتی ندارد، در اقوام لر، فارس و ترک تفاوتی ندارد، بر حسب تعداد فرزندان، افرادی که بیشتر از دو فرزند دارند، سواد رسانه ای بالاتری دارند. 4-بین سواد رسانه ای و ابعاد مختلف کیفیت زندگی رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین همبستگی مربوط به سلامت روان، سلامت محیط با سواد رسانه ای است.


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top