عنوان پژوهش: آموزش حقوق شهروندی و مهارتهای اجتماعی به کودکان پیش دبستانی و کلاس اول دبستان مدارس ابتدایی ناحیه یک شهرکرد
دستگاه اجرایی کارفرما: دانشگاه جامع علمی کاربردی
تاریخ اجرای پژوهش: 1396/10/01
مکان اجرای پژوهش: شهرکرد ، آموزش و پرورش ناحیه 1

پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی
فرحناز فرهنگیان آموزش و پرورش جامعه شناسی گرایش بررسی مسائل اجتماعی ایران دکترای تخصصی

همکاران پژوهشگر

نام و نام خانوادگی محل اشتغال فعلی رشته و گرایش تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی محل اخذ مدرک تحصیلی

چکیده پژوهش

اين طرح حالت آموزشي و پژوهشي داشت. به اين معنا که 10 دبستان در ناحيه 1 شهرکرد مورد مطالعه قرار گرفتند و به دانش آموزان پيش دبستاني و کلاس اول اين مدارس ، مهارتهاي اجتماعي و حقوق شهروندي در قالب مطالب و مثالهاي قابل فهم و متناسب با سن و درک و موقعيت شان ، به آنها آموزش داده شد. اين مطالب شامل موارد زير بود: 1- ميهن دوستي 2- مشاارکت اجتماعي 3- حفظ حريم خصوصي 4- حفظ محيط زيست و منابع طبيعي 5- تکاليف و حقوق شهروندي 6- مهارتهاي اجتماعي 7- ارتباطات صحيح اجتماعي 8- حس مسئوليت پذيري بدين منظور از طريق نقاشي ، قصه گويي ، طرح سوال و قراردادن در موقعيت هاي فرضي ، استفاده از تجارب زيسته و ... آموزشهاي لازم به آنها داده شد و به عنوان مثال براي افزايش حس ميهن دوستي از پرچم و ارم جمهوري اسلامي و فلسفه وجودي رنگها و و علامتها استفاده شد. بچه ها بازخورد اين مطالب را به صورت نقاشي ،مجسمه سازي بويژه با خمير ، داستان گويي ، شعر و سرود خواني و نقاشي جمعي بر روي بنر مخصوصا در ارتباط با حفظ محيط زيست نشان دادند.البته مشارکت و همکاري مديران و آموزگاران مدارس و دانشجو معلمان کارورز در اين زمينه قابل توجه و تقدير مي باشد.لازم به ذکر است که گزارش کامل اين طرح به همراه مستندات لازم به دانشگاه علمي کاربردي ارائه شده است.

خلاصه نتایج حاصله

?- با انجام اين طرح نقش مهم و تاثيرگذار اموزش بويژه در سالهاي اول ورود به مدارس مورد تاکيدقرارگرفت . ?- مهارت هاي" نه گفتن و حل مسئله و تفکر نقاد وخلاق " از مهارتهاي بسيار مهم در اين سنبن شناخته شدند. ?- حفظ حريم خصوصي وآشنايي بچه ها با آسيبهاي محيط اطراف وهوشيار سازي آنان از يافته هاي مهم اين طرح بود. ?- ايجاد نگرش مثبت نسبت به محيط زيست و علاقمند کردن بچه ها به حفظ منابع طبيعي و گونه هاي گياهي و جانوري نيز از مهمترين نتايج اين طرح بود. ?- افزايش مشارکت اجتماعي و مفاهيمي همچون ميهن دوستي و شرکت در انتخابات و روشهاي انتخاب دوست و صيانت از خانه خانواده و تعامل صحيح با همسالان از ديگر يافته ها و نتايج طرح بود.


فایل های پژوهش
فایل

Back to Top