نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|---|---|---|---|
صفر فرامرزی | دانشگاه علوم پزشکی | مدیریت منابع انسانی | دکترا | دانشگاه علمی پژوهشی لرستان |
نام و نام خانوادگی | محل اشتغال فعلی | رشته و گرایش تحصیلی | آخرین مدرک تحصیلی | محل اخذ مدرک تحصیلی |
---|
پژوهش حاضر با هدف ارایۀ یک چارچوب نظری و مدل پارادایمی از برساختهای شخصی مدیران، کارکنان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و اصفهاندر زمینه انتخاب بر اساس شایستگی است. در راستای دستیابی به این هدف از روششناسی کیفی و نظریه زمینهای استفاده شده است. مدل ارایه شده در این پژوهش حاصل تحلیل عمیق 15 مصاحبه از مدیران، کارکنان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و اصفهان است که در فرایند انتخاب مدیران بر اساس شایستگی درگیر هستند. نتایج تحلیل دادهها بر اساس مراحل سه گانه کدگذاری ارایه شد و در مرحلۀ کدگذاری باز، بیش از 168 گزاره معنادار و 128 مفاهیم متناظر استخراج شد. در مرحله بعد 16 مقولۀ فرعی از این گزارههای معنادار استخراج شد. این مقولهها دارای ارتباط مفهومی با همدیگر هستند و به راحتی میتوان آنها را دستهبندی کرد و در مرحله کدگذاری محوری از بررسی دقیقتر و پیوند بین مفاهیم، 5 مقوله محوری به دست آمد که این مقولات عبارت از: دانشگرایی، مهارت و توانمندي فناورانه، عملگرایی، شبکهها و مهارتهای ارتباطی و کارایی سازمانی بودند. با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هستهای به شرح «انتخاب مدیران بر مبنای شایستگی حاصل دانشگرایی مدیران با مهارت و توانمندي فناورانه است که با استراتژی عملگرایی، علاوه بر گسترش شبکهها و مهارتهای ارتباطی به افزایش کارایی سازمانی منجر میشود.»ظاهر شد که میتواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد. در ادامه مدل ساختاری این پژوهش حاصل الگوی پارادایمی استخراج شده بخش کیفی پژوهش است که برای اعتباریابی آن در میان جامعه آماری گستردهتری به روش کمی اقدام شده است و در یک نتیجه گیری کلی میتوان گفت مدل تدوین شده بومی برای انتخاب مدیران بر اساس شایستگی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و اصفهان دارای اعتبار بالا و قابل قبولی برای پیاده سازی در سایر دانشگاهها و مراکز علمی کشور است.
در راستای دستیابی به یک چارچوب نظری و مدل پارادایمی از برساختهای شخصی مدیران، کارکنان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و اصفهاناز روششناسی کیفی و نظریه زمینهای استفاده شده است. بنابراین چارچوب نظری کشف شده حاصل از این پژوهش مطرح میکند که مدیران، کارکنان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و اصفهانقابلیتها و پتانسیلهای بالایی برای تبیین شایستگی داشتهاند. شروع کار در نظریه زمینهای با انجام مصاحبههای عمیق صورت میگیرد. مدل ارایه شده در این پژوهش حاصل تحلیل عمیق 15 مصاحبه از مدیران، کارکنان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و اصفهان است که در فرایند انتخاب مدیران بر اساس شایستگی درگیر هستند. طول زمان مصاحبهها در بین دامنه زمانی 40 تا 120 دقیقه متغیر بود و در مجموع 989 دقیقه مصاحبه و میانگین هر مصاحبه برای هر نفر بیش از 66 دقیقه انجام گرفت. نتایج تحلیل دادهها بر اساس مراحل سه گانه کدگذاری ارایه شد و در مرحلۀ کدگذاری باز، بیش از 168 گزاره معنادار و 128 مفاهیم متناظر استخراج شد و در مرحله بعد 16 مقولۀ فرعی از این مفاهیم متناظر استخراج شد. این مقولهها دارای ارتباط مفهومی با همدیگر هستند و به راحتی میتوان آنها را دستهبندی کرد و در مرحله کدگذاری محوری از بررسی دقیقتر و پیوند بین مفاهیم، 5 مقوله محوری به دست آمد که این مقولات عبارت از: دانشگرایی، مهارت و توانمندي فناورانه، عملگرایی، شبکهها و مهارتهای ارتباطی و کارایی سازمانی بودند. با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هستهای به شرح «انتخاب مدیران بر مبنای شایستگی حاصل دانشگرایی مدیران با مهارت و توانمندي فناورانه است که با استراتژی عملگرایی، علاوه بر گسترش شبکهها و مهارتهای ارتباطی به افزایش کارایی سازمانی منجر میشود» ظاهر شد که بتواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد. این فرایند در نمودار زیر نشان داده شده است.
فایل | |
---|---|
فایل 1 | research/26608209b884e2f3e13102a72ea6312f.pdf |